محسن کیایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف‌گذاری جشنواره فیلم سلامت باید متوجه سینماگران باشد

تعامل بین سینماگران و مسئولان وزارت بهداشت راه‌حل‌های خوبی را برای پرداختن به موضوع سلامت در سینما در پی دارد.

هدف‌گذاری جشنواره فیلم سلامت باید متوجه سینماگران باشدمحسن کیایی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به فراگیری و اهمیت طرح موضوع سلامت در سینما گفت: سلامت موضوع عام و مهمی برای همه افراد جامعه است و تعریف آن تنها به سلامت جسمی مربوط نمی‌شود. چه بسا سلامت روحی است که سلامت جسمانی را تضمین می‌کند و اهمیت زیادی دارد. این موضوع باید در سینما نیز مورد توجه باشد.

وی افزود: البته موضوع سلامت به ویژه سلامت روان، خواسته ناخواسته در همه فیلم‌ها مطرح است. در اینجا وظیفه سینماگران و هنرمندان هدایت درست این موضوع در آثاری است که می‌سازند. حال کمک مسئولان و دست اندرکاران دولتی در بخش‌های مرتبط به هنرمندان و فیلمسازان کمک بزرگی محسوب می‌شود. زیرا تلاش آن‌ها برای راه‌اندازی جشنواره‌ای مانند جشنواره فیلم سلامت نشان می‌دهد سینما را از منظر سلامتی رصد کرده‌اند.

بازیگر «سد معبر» همچنین گفت: حمایت و اهمیت دادن آنها به سینما باعث پرداخت بیشتر موضوع سلامت در حوزه سینما می‌شود. جشنواره فیلم سلامت اتفاق خوبی است و به ما ثابت می‌کند که از سوی مسئولان پزشکی و حوزه سلامت در سینما رصد می‌شویم.

کیایی در پاسخ به اینکه آیا حذف تصاویری نظیر سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات در فیلم‌های سینمایی مصداقی برای پرداختن به موضوع سلامت است یا نه؟ گفت: من معتقدم که گاهی نمایش سیگار می‌تواند خود پیام سلامتی بدهد. بسته به این که در کجا و چطور استفاده می‌شود. به نظرم حذف این تصاویر گاهی پاک کردن صورت مسئله است. به نظرم باید به موضوع سلامت به طور روانشناسانه و درست پرداخته شود و چه بسا این رویکرد هدفمندتر و تاثیرگذارتر است.

بازیگر فیلم «عصر یخبندان» در پاسخ به این سوال که آیا سینما تاکنون توانسته است در راستای ارتقای سلامت اجتماعی گام‌های مثبتی بردارد یا نه، بیان کرد: به نظرم سینما به ویژه در چند سال گذشته فیلم‌های خوبی در این حوزه تولید کرده است. برای مثال، فیلم «برادرم خسرو» با محوریت بهداشت روانی کار قابل توجهی است و فیلم‌های خوب دیگری هم در این حوزه می‌توان مثال زد.

وی درباره عمومی یا تخصصی بودن رویکرد این جشنواره نیز عنوان کرد: معتقدم مهم‌ترین سمت و سوی هدف‌گذاری جشنواره فیلم سلامت باید متوجه سینماگران باشد. البته به دلیل عمومی بودن موضوع سلامت اینکه مردم حضور گسترده‌ای در جشنواره داشته باشند و در نمایش فیلم‌ها شرکت کنند، خوب است. اما تعامل اصلی باید بین سینماگران و مسئولان وزارت بهداشت باشد تا در این فضا بهترین راه‌حل‌ها برای پرداختن به سلامت جسمانی و روانی در سینما مطرح و دنبال شود.

 

انتهای پیام/

اظهارنظر بازیگر بارکد درباره جشنواره فیلم سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار