بسیج همگام با کشاورز، موثر در پیشرفت اقتصاد کشور

طرح بسیج همگام با کشاورز سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با همراهی کشاورزان،گامی موثر در بهبود و افزایش محصولات کشاورزی در جهت پیشرفت اقتصادی کشور برداشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،آب، زمین، هوا، کشاورز و منطقه مناسب آن زمان که با علم روز همراه شوند؛ قطعاً، در افزایش بهره وری محصول مؤثر خواهند بود.
سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با اجرای طرح همگام با کشاورز توانسته است، گامی مؤثر در ارتقای بهره وری محصول بردارد.
عسکرپور رییس سازمان بسیج مهندسین استان می گوید: طرح بسیج همگام با کشاورز با هدف کمک به ارتقای کشاورزی، بالا بردن میزان تولید محصول کشاورزان، علمی شدن کشاورزی و ارگانیک کردن محصولات کشاورزی کارهای اولیه اش را از سال ۹۲ آغازکرد و از سال ۹۳ رسماً آغاز شد و تا الآن هم ادامه دارد.
یونسی زاده مسئول کانون بسیج مهندسین جنوب استان می گوید: این طرح در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با اهدافی چون: پیشرفت اقتصادی کشور، افزایش تولید و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی در حال اجراست.
مربیان سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با حرکتی جهاد گونه به کمک کشاورزان آمده اند.
عسکرپور با بیان اینکه این طرح تا کنون در 140 روستا اجرا شده است، می گوید: در هر دو روستا و گاهاً در هر روستا در سطح استان، مهندسین کشاورزی به عنوان مربی در زمینه های مختلف به کشاورزان مشاوره می دهند و به طور کل حدود 75 یا 80 مربی در سطح استان در این طرح فعالیت می کنند.
یونسی زاده می گوید: در این طرح مربیان با مدرک دکتری، لیسانس و فوق لیسانس در حال فعالیت هستند.

بسیج همگام با کشاورز، حرکت در پیشرفت اقتصادی کشور

 

مربیان از همراهی کشاورزان با فعالیت های خود می گویند
در بیدخوان بردسیر طرح بسیج همگام با کشاورز برای ریشه کن کردن کرم خراط که تهدیدی برای کشاورزی این منطقه به حساب می آید، اجرا شده است و ادامه دارد. خواجویی از مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز در منطقه بیدخوان بردسیر در کنار درختان گردوی هرس شده این منطقه با بیان اینکه این طرح با اهدفی چون: کمک به کشاورز، حفظ منطقه گردشگری بیدخوان، حفظ محصول ارگانیک گردویی که در منطقه حال نابودی بود و باقی ماندن کشاورزان با حفظ محصول گردو در منطقه اجرا شده است، می گوید: مربیان بسیج مهندسین کشاورزی در در ابتدای امر با دهیاری ها، شوراها و فرمانداری ها و سپاه همکاری های لازم را انجام دادند، بعد از حضور در منطقه، دهگردشی و اموری در منطقه امن انجام شد. ابتدا آموزش را با هدف مطلع کردن کشاورز در منطقه شروع کردیم و به کمک کشاورزان مشکلات منطقه بررسی و یک مقدار از مشکلات با کمک خود کشاورزان حل و فصل شد؛ ولی، چون یک آفت خیلی مهم در منطقه در حال گسترش بود، به کمک دولت، بسیج مهندسین کشاورزی و سپاه طرح خیلی خوبی دیده شد و در منطقه اجرا گردید که اکنون ثمراتش را می بینیم و در سال های بعد می توانیم این باز دهی خوب را ببینیم که این آفت تا حدود خیلی زیادی در منطقه کنترل شده است.
سلطانی مربی طرح بسیج همگام با کشاورز که از سال ۹۳ کار خود را بر روی محصول صادراتی پسته در شهرستان زرند آغاز کرده و از سال ۹۴ مربی منطقه سربنان برای محصولات سردسیری بوده است و در چند منطقه دیگر نیز فعالیت می کند، برگزاری جلسات هفتگی و هم اندیشی با کشاورزان، اطلاع از مسائل و مشکلات کشاورزان و بیان آن ها به مسئولین، بازدید از مزارع، آشنا کردن کشاورزان با آفات و بیماری ها، زمان دقیق سم پاشی، کود دهی برای بهتر شدن عملکرد محصولات را از اقدامات صورت گرفته طرح بسیج همگام با کشاورز در این مناطق می داند.
سالاری مربی طرح بسیج همگام با کشاورز در شهرستان جیرفت نیز ارائه توصیه های فنی به کشاورزان از جمله: زمان کاشت، مبارزه با علف های هرز و آفات و بیماری ها و آبیاری نوین قطره ای را عاملی برای افزایش عملکرد تقریبا ۳۰ً درصدی محصولات کشاورزان این منطقه می داند.
خواجویی زمان حضور مربیان را چنین بیان می کند: ما سعی بر این داشتیم که هر هفته حضور پیدا کنیم؛ ولی، حداقل دو هفته ای یک بار با کشاورزان جلساتمان را برگزار کردیم و مشکلاتشان را از نزدیک بررسی کردیم.
همراهی و همکاری کشاورزان با مهندسین جوان کشاورزی ، دلگرمی خوبی برای مهندسین جوان در این طرح ایجاد کرده است .
سلطانی با بیان اینکه اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز کمک خیلی خوبی برای کشاورزان و مردم منطقه است، می گوید: ما با استقبال و همکاری خیلی خوبی از سوی کشاورزان روبه رو بودیم. شرکت در جلسات و عمل به توصیه ها دلگرمی خوبی برای ما بود.
خواجویی نیز درباره ارتباط مهندسین جوان و کشاورزان می گوید: خدا را شکر کشاورزان خیلی به علم مهندسین کشاورزی و بچه های بسیج ایمان آوردند و این برای ما امیدواری را ایجاد کرده است که بالأخره کاری که انجام می دهیم، بالأخره در منطقه در حال نتیجه دادن است.

بسیج همگام با کشاورز، حرکت در پیشرفت اقتصادی کشور


رضایت مندی کشاورزان و افزاش محصولات کشاورزی از نکات طلایی طرح بسیج همگام با کشاورز به شمار می آید.
کشاورز جوان زرندی با بیان اینکه این طرح بسیار عالی است، می گوید: در این طرح با مشاوره های خوبی که مهندسین بسیج ارائه دادند، توانستیم مشکلاتی چون: آفات و بیماری ها، نقص زمین، مشکلات درختان و غیره را بشناسیم و برطرف کنیم و در نتیجه میزان محصول را در زمینه بادام، زردآلو و قیصی افزایش بدهیم. به طوری که ما ۸ یا ۹ سال نتوانستیم بادام داشته باشیم، با این طرح توانستیم از شر زنبورهای بادام خلاص شویم و پارسال محصول خوبی داشته باشیم.
در مزرعه ای بانوی کشاورز زرندی از همراهی هفتگی این مهندسین سخن می گوید: این مهندسین هر جمعه می آمدند و دو تا سه ساعت درباره مسائل مختلف با ما صحبت می کردند.
وی از مشکلات درختان انار، بادام، سیب و محصول ذرت و راهکارهای این مهندسین در بهبود وضعیت محصولات نیز سخن گفت.
کشاورز جوان جیرفتی که محصولش مرحله نزدیک برداشت را طی می کرد، می گوید: در مرحله داشت، انجام سم پاشی ضروری است، این مربیان در مرحله سم پاشی، سم های مناسب و مورد نظر را برای ما تدارک دیدند و ما براساس نظرشان محصول را سم پاشی کردیم و امروز شاهد این محصول خوب هستیم. به طوری که قبل از اینکه به مهندسین جوان کشاورزی مراجعه کنیم، در هر هکتاری ۳۰ تا ۴۰ تن ذرت علوفه ای برداشت می کردیم؛ اما، با راهنمایی آنان این محصول را به ۷۰ تا ۸۰ تن رساندیم.
کشاورز جوان دیگری که در شهرستان جیرفت گندم کشت کرده بود، می گوید: زمان مناسب کاشت، سم پاشی و کوددهی را با توجه به شرایط جدید مهندسین جوان در سطح منطقه اجرا کنیم و امسال کیفیت محصولمان در سطح منطقه نسبت به سال های قبل خیلی بهتر بود و توانستیم محصول گندم را ۲۰ درصد نسبت به پارسال افزایش دهیم.
کشاورزی که کلزاکاشته بود و از افزایش محصولش راضی بود، گفت: با مشاوره هایی که مهندسین بسیج می دهند، مطمئنا برای سال آینده محصول کشاورزیمان افزایش بیشتری خواهد داشت.
کشاورز بیدخوانی در کناردرختان گردویی که کرم خراط به آن ها رحم نکرده بود، می گوید: برای ریشه کن کردن آفت کرم خراط، جهاد سازندگی و بسیج پیشگام شدند و عیب یابی کردند و با همکاری همدیگر کار سم پاشی، کود دهی و هرس درختان به خصوص هرس درختان گردو آن قسمت که دچار کرم خراط شده بود و هیچ راهی به جز هرس نبود، انجام دادند.
وی از توجیه کشاورزان با برگزاری جلسات مختلف از سوی بسیج سخن می گوید: جلساتی در خصوص بیماری درختان گردو، کوددهی، آبیاری و هرس درختان گردو و فایده ای که هرس درخت گردو برای از بین بردن کرم خراط دارد، از سوی مهندسین برگزار شد و کشاورزان توجیه شدند.
وی تداوم همکاری و همراهی مهندسین جوان کشاورزی را برای ریشه کن کردن این آفت خواستار شد.
پیرمرد کشاورز دیگری در باغ خود در بیدخوان از کارهای خوب بسیجیان می گوید: کارهایی چون: درخت بریدن، دادن تله فرمونی و کود شیمیایی برای نابودی کرم خراط صورت گرفت.
پیرمرد دیگری از رضایت مندی این مهندسین می گوید: هر موقع می آیند و سرکشی می کنند و کاراشان را از نظر ما روی اصول خودش انجام می دهند.
یونسی زاده نیز در این راستا می گوید: در سایه تعامل، تفاهم و با همکاری کارشناسان بخش کشاورزی و مربیان بسیج همگام با کشاورز و نهایتاً متولیان این امر؛ یعنی: کشاورزان رضایت صد درصدی کشاورزان را در محصولاتی نظیر گندم، جو، ذرت و کلزا که تحت پوشش کانون بسیج مهندسین شهرستان هستند، داشتیم.
وی می افزاید: افزایش ۳۰درصد ی این محصولات خود مؤید این مطلب است.

بسیج همگام با کشاورز، حرکت در پیشرفت اقتصادی کشور


عسکر پور نیز افزایش محصولات در سطح استان را چنین بیان می کند: در این طرح در برخی از محصولات استراتژیک مثل گندم و کلزا توانسته ایم، موفقیت های چشمگیری داشته باشیم. در برخی از شهرستان ها در محصول استراتژیک گندم حدود ۴۰ و ۵۰ درصد به طور متوسط و در جایی هم ۳۰ درصد افزایش عملکرد داشتیم.
وی می افزاید: در بعضی از محصولات باغی مثل پسته، مرکبات و خرما نیز افزایش عملکرد داشتیم.
عسکر پور از فعالیت این طرح در عرصه مبارزه با آفات مثل کرم خراط درختان گردو، زنجره خرما، آفات مرکبات و پسته سخن می گوید و می افزاید: امیدواریم با انجام مشاوره هایی که به کشاورزان می دهیم وکارهایی با همکاری با سازمان جهاد کشاورزی صورت می گیرد، کمک بزرگی برای کشاورزی استان انجام دهیم.
عسکرپور با بیان اینکه این طرح باید در 250 روستا اجرایی شود، از نبود 11 کانون بسیج مهندسین کشاورزی در 11 شهرستان خبر داد و گفت: در صددیم که بتوانیم در شهرستان های دیگر کانون راه اندازی کنیم و در روستاهای آن شهرستان ها هم طرح بسیج همگام با کشاورز را عملی کنیم تا کمک بزرگی به کشاورزی استان کرده باشیم.
ادامه و ایجاد طرح هایی چون: بسیج همگام با کشاورز از سوی هر نهادی می تواند کمک شایانی به آبادانی روستاها، رونق اقتصادی کشور، ایجاد فرصت های مناسب اشتغال، جلوگیری از مهاجرت به شهرها داشته باشد.

گزارش از معصومه یحیی زاده
انتهای پیام/ی

بسیج همگام با کشاورز، موثر در اقتصاد کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار