جلیلی در نشست خبری موزه علم و فناوری مطرح کرد؛

آغاز عملیات احداث ساختمان جدید موزه علم و فناوری تا پایان سال

رئیس مرکز موزه علم و فناوری ایران گفت: کلنگ احداث ساختمان جدید موزه علم و فناوری تا پایان سال به زمین زده می‌شود و تمام مجوز‌ها از سازمان‌های ذیربط گرفته شده است. 

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف الله جلیلی رئیس مرکز موزه علم و فناوری ایران عصر امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی موزه علم و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: امسال تعداد بازدید کنندگان از موزه علم و فناوری از رشد ۷۰ درصدی برخوردار بوده و این مساله نشان دهنده ترویج علم و فرهنگ در کشور است که در سال ۹۵ نیز تفاهم نامه‌های زیادی با وزیر علوم و شهردار تهران برای تخصیص زمین در بوستان ولایت برای ساختمان موزه علم و فناوری به امضا رسیده است. 

وی بیان کرد: کلنگ احداث ساختمان جدید موزه علم و فناوری تا پایان سال به زمین زده می‌شود که تمامی مجوز‌ها از سازمان‌های ذیربط گرفته شده است. 

رئیس مرکز موزه علم و فناوری ایران با بیان اینکه یک ردیف بودجه عمرانی از طرف دولت برای ساخت ساختمان این موزه اختصاص داده شده، افزود: مجوز نهایی ساخت موزه فناوری نیز از شورای شهرسازی گرفته شده و با هدف رشد علم و سطح ارتقای آن در جامعه در حوزه‌های مختلفی تفاهم نامه‌های با مرکز علم و فناوری دپارتمان موزه شناسی هند و فنلاند امضا شده است.

وی افزود: در سال ۹۵ کار تدوین اساسنامه و چارت جدید به بهترین شکل صورت گرفته است که موزه علم و فناوری را به ثبت ملی رساندیم و اسم آن را به موزه ملی علم و فناوری ایران تغییر داده‌ایم.

جلیلی عنوان کرد: جشنواره موزه علمی و فناوری در پایان مرداد ماه برگزار می‌شود که در سال ۹۶ همایش سار نیز در موزه علم و فناوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه خوبی برای جذب دانشگاهیان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین دانش‌آموزان داریم تا افراد بیشتری جذب موزه ملی شوند و لو‌گو این موزه  بعد از ثبت ملی تغییر کرد.

رئیس مرکز موزه علم و فناوری ایران عنوان کرد: توجه به موزه علم و فناوری در ایران زیاد نبود که نیازمند کار تبلیغی و فرهنگی زیادی در این حوزه است و در این راستا ارتباط خوبی با آموزش و پرورش داریم تا علاوه بر کار‌های پژوهشی که هر ساله به وسیله این نهاد انجام می‌شود، امسال نیز سومین جشنواره علمی در موزه علم و فناوری برگزار می‌شود و دانشگاه‌های اردبیل و کرمان تلاش‌های خوبی را برای بازدید دانشجویان خود انجام داده که این کار با هدف آشنایی هر چه بیشتر جوانان با علم و تمدن ایران زمین است.

 وی تاکید کرد: با برخی از کشور‌های خارجی در حاشیه جشنواره‌های علمی کشور تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده که قرار شده شرکت‌های خارجی برخی از وسایل موزه‌های خود را به جشنواره امسال بیاورند که بخشی از هزینه انتقال آنها  را دولت و موزه علم و فناوری تقبل کرده است.

جلیلی بیان کرد: به دلیل نداشتن تکنولوژی ساخت وسایل موزه این کار به وسیله کشور‌هایی انجام می‌شود که آنها نیز آموزش کارشناسان ما را بر عهده دارند و قرار است سه نفر به کشور فنلاند برای آموزش‌های لازم در خصوص علم و فناوری اعزام می شوند. 

 وی با بیان اینکه قرار است با کشور‌های فرانسه و آلمان در بخش طراحی ساختمان جدید موزه به تو‌افقاتی برسیم، ادامه داد: در یک کنفرانسی شیوه‌های اجرایی طراحی و بودجه ساختمان جدید موزه از ردیف بودجه سالیانه اخذ می‌شود و انشا‌الله در سال ۹۶ آغاز و طی ۵ سال آینده ساختمان جدید به بهره‌برداری می‌رسد که قرار است از ایده‌های کشور‌های فرانسه و آلمان در طراحی نما‌ها استفاده شود که تلاش می کنیم فرهنگ ایرانی اسلامی را به نسل جدید معرفی کنیم.

جلیلی ادامه داد: موزه علم و فناوری یک مرکز و دانشگاهی غیر رسمی برای آموزش علم و محلی برای آشنایی جوانان و دانش آموزان با علم و فرهنگ سازی در این زمینه است.


وی با بیان اینکه راه اندازی موزه علوم و فناوری از عهده یک سازمان و وزارتخانه برنیامده و دولت باید در این راستا کمک کند.


جلیلی تاکید کرد: راه اندازی موزه علوم و فناوری هزینه بر است و نیازمند کمک دولت بوده و در زمانی که این مرکز علمی راه بیفتد خود هزینه هایش را تامین می‌کند.


وی اظهار کرد: موزه علم و فناوری اشتغال زا است و یک کشور ۸۰ میلیونی باید در هر استانی یک موزه علم و فناوری باشد که در صورت راه اندازی یک موزه افراد تحصیلکرده در آن مشغول به کار می‌شوند.

موزه علم و فناوری محلی برای تعامل و گفت و شنود افراد جامعه

 در ادامه مراسم زهرا اجاق دبیر همایش موزه علم و فناوری گفت: طیف وسیعی از پژوهشگران باید جذب موزه‌های علم و فناوری در کشور شود و یکی از میراث علم نقش‌آفرینی بوده و ناظر بر مسائلی است که ما از گذشته به نسل جدید به یادگار می‌گذاریم و این مسئله یک خود ار‌تقایی را در عرصه علمی ایجاد می‌کند.

 وی با بیان اینکه علم و جامعه دو مقوله جدا از هم نبوده، افزود: علم بخشی از جامعه تلقی می‌شود و افراد حال حاضر باید به تولید علم خود در زمان گذشته توجه کنند و موزه‌ها محلی برای تعامل و گفت و شنود بوده و نقش مهمی در مسائل مختلف علمی دارد و ما در این جشنواره قصد داریم رابطه بین علم و موزه را گسترش دهیم.

 اجاق عنوان کرد: ۳۱ مرداد ماه آخرین مهلت ارسال چکیده‌ها به همایش است و فراخوان بخش بین‌المللی نیز ارزیابی شده است و ما در این جشنواره از نظرات کارشناسان خارجی در بحث علم استفاده می‌کنیم.

 وی گفت: در حاشیه جشنواره کارگاه‌های و نشست‌های تخصصی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود و این کار با هدف گسترش فرهنگ موزه علم و فناوری صورت می‌گیرد.

 نمایش آثار منتخب نمایشگاه علم برای همه در هفته جهانی علم 

در ادامه مراسم آقابا‌بایی دبیر "جشنواره علم برای همه" گفت: برگزاری این جشنواره با هدف شرکت خانواده‌ها و افزایش مشارکت مردم در تولید و محتوا انجام می‌شود تا آنها بتوانند برای مسائل روزمره راه‌حل‌های علمی خوبی را اتخاذ کنند.

 وی گفت: این جشنواره از دو بخش رقابتی و نمایشگاهی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی رویکرد خاصی در خصوص حمایت از موزه از طرف خانواده‌ها دارد.

 آقابا‌بایی با بیان اینکه زلزله یک عامل طبیعی است، ادامه داد: نمایشگاه عکاسی، نقاشی با موضوع زلزله در جشنواره علم و فناوری به نمایش در می‌آید و تندیس طراحی شده به سه عدد از خانواده علمی اهدا می‌شود.

 وی گفت: آموزش علم به زبان ساده و برگزاری نمایشگاه علمی از دیگر برنامه‌های جشنواره علم و فناوری است که داوری آثار در دو مرحله و تا ۲۰ مهر ماه انجام می‌شود و آثار منتخب در هفته جهانی علم که در تاریخ ۲۰ لغایت ۲۵ آبان ماه است، در برج میلاد به نمایش در می‌آید.

سخنرانی هفت کارشناس برجسته در کنفرانس سار

 در ادامه مراسم محمدی دبیر جشنواره سار گفت: در سال اول برگزاری جشنواره ۱۶۰ اثر و در سال دوم ۴۸۰ اثر شرکت کردند و ما امیدواریم که این روند امسال نیز افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: زلزله به عنوان یک پدیده طبیعی بوده که از نظر علمی غیر قابل پیشگیری است که باید انسان‌ها با آن همزیستی داشته باشند و در این نمایشگاه سعی می‌شود که به این مسئله یک نگاه علمی داشته باشیم و به سوالات پیرامون زلزله و انواع آن پاسخ می‌دهیم.

 محمدی عنوان کرد: زلزله یک فرآیند طبیعی زمین بوده که برای حیات زمین لازم است که ما باید بستری را برای این مسئله طبیعی آماده کنیم.

دبیر جشنواره سار تاکید کرد: در خصوص همزیستی با زلزله ۱۰ کلیپ یک دقیقه‌ای تهیه و در سراسر کشور پخش می‌شوند تا مردم آگاهی بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشور ما بر روی کمربند زلزله قرار دارد و رسالت ما پرداختن و ترویج علم است و باید نکات علمی را جدی بگیریم، افزود: سالیانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از موزه علم و فناوری بازدید می کنند.

محمدی ادامه داد: در کنفرانس سار همیشه با حضور هفت نفر از صاحب نظران و کارشناسان برگزار و هریک به مدت ۱۸ دقیقه سخنرانی دارند و امسال سخنران ها را ما تعیین نمی کنیم و داوران این اثار را بررسی می کنند.

 وی یادآور شد: کنفرانس سار در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۹۶ برگزار می شود.

انتهای پیام/ 

افزایش ۷۰ درصدی تعداد بازدیدکنندگان موزه علم و فناوری کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار