جهانگیری در مراسم تكریم و معارفه رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

باید میان توسعه و حفاظت از محیط زیست تعادل برقرار كنیم/ در دولت یازدهم مسئله محیط زیست به دغدغه ملی تبدیل شد

معاون اول رییس جمهور گفت: اگر به آینده ایران می اندیشیم، نمی توانیم نسبت به مسائل زیست محیطی كم توجه باشیم و باید به راهكار و تعادلی دست پیدا كنیم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در آیین تكریم و معارفه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فرصت فراهم شده برای تبادل نظر میان وزرای پیشنهادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی،‌ اظهار داشت: این روزها فرصت خوبی مهیا شده تا وزرای پیشنهادی با اعضای فراكسیون های مجلس گفتگو كنند و از فردا صبح ادامه این برنامه در صحن علنی مجلس دنبال خواهد شد و در این مدت فرصتی فراهم می شود كه مردم تا حدی در جریان مسائل كشور قرار گیرند و امیدوارم با مطرح شدن مسائل كشور همدلی برای حل مشكلات كشور میان دولت و مردم افزایش پیدا كند.

معاون اول رییس جمهور اعتماد گسترده مردم را مهمترین سرمایه دولت یازدهم و دوازدهم برشمرد و خاطر نشان كرد: اعتماد گسترده مردم نسبت به دولت و رییس جمهور بزرگترین سرمایه اجتماعی است و باید تلاش كنیم كه به مطالبات و نیازهای مردم جامه عمل بپوشانیم.

وی در ادامه ابتكار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست را از مدیران شجاع، برجسته و مجرب كشور دانست و گفت: خانم ابتكار حتی در سطح بین المللی نیز به عنوان مدیری توانمند در حوزه محیط زیست مطرح است و چهره ای دانشگاهی است كه توانست در دستگاه اجرایی به خوبی عمل كند و علاوه بر این ایشان یك زن مسلمان توانمند است كه در حوزه مسئولیت خود درخشید و موفق شد موضوع محیط زیست را در كشور به موضوع اصلی جامعه تبدیل كند.

جهانگیری همچنین با اشاره به اینكه مسائل زیست محیطی پیچیدگی ها و ذینفعان فراوانی دارد، تصریح كرد: دولت، صنعتگران و تولید كنندگان هر كدام باید به نحوی رضایتشان فراهم شود و در این میان مطالبات مردم در خصوص آب و هوای سالم نیز باید مورد توجه قرار گیرد كه توجه به همه این مسائل در كنار یكدیگر از پیچیدگی های مسائل زیست محیطی است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم ابتكار پدر خانم ابتكار،‌ گفت: نام خانواده ابتكار در محیط زیست ایران ماندگار است و امیدوارم كه این ماندگاری همواره پابرجا باشد.

وی با اشاره به مسئولیت جدید ابتكار بعنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: توجه به حقوق و مطالبات زنان كه نیمی از جامعه هستند موضوعی پراهمیت است كه امیدوارم خانم ابتكار در این مسئولیت نیز عملكرد مطلوبی داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به سوابق عیسی كلانتری رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست، وی را شخصیتی علمی با سابقه ای روشن توصیف كرد و گفت: كلانتری از مدیران با سابقه كشور است كه از تجربه بسیار ارزشمندی در حوزه مسائل و مدیریت كلان كشور برخوردار است.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری نخستین مصوبه دولت یازدهم كه در خصوص محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بود، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با پیگیری های جدی كلانتری توانست بخش زیادی از دغدغه ها در خصوص این دریاچه را از بین ببرد البته ما همچنان نیازمند كارهای جدی برای احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشك شدن تالاب ها هستیم.

وی با بیان اینكه در ابتدای دولت یازدهم كلان شهرهای كشور با دهها مسئله زیست محیطی مواجه بودند، اظهار داشت: یكی از این مسائل مصرف بنزین ناسالم بود و آلودگی هوا، مشكل ریزگردها، منابع آب و خشك شدن تالاب ها دیگر مسائل زیست محیطی كشور بود و دولت را به این باور رساند كه باید برای مسائل زیست محیطی اقدامات جدی انجام دهد و به همین خاطر دولت به دولت محیط زیست معروف شد.

جهانگیری افزود: امروز تهدیداتی جدی پیش روی ما است و باید بدانیم كه در كنار این تهدیدات،‌ فرصت های فراوانی نیز وجود دارد و ما باید در جهت بن بست شكنی و یافتن راهكارهایی برای حل مسائل گام برداریم.

معاون اول رییس جمهور مسائل زیست محیطی را از مهمترین مسائل در سطح منطقه و جهان برشمرد و گفت: مسائل زیست محیطی در یك منطقه، فقط به همان منطقه محدود نمی شود و آسیب های ناشی از آن به مناطق دیگر نیز تسری پیدا می كند به همین دلیل است كه مسائل زیست محیطی تبدیل به موضوعی جهانی شده است و كنار كشیدن رییس جمهور آمریكا از توافق پاریس باعث بی آبرویی و بی اعتباری او شد چرا كه مگر می شود آمریكا كه بیشترین سهم را در آلودگی محیط زیست داشته، حالا خود را كنار بكشد.

وی با بیان اینكه ایران كشوری در حال توسعه است و هنوز تا صنعتی شدن فاصله فراوان داریم، گفت: منظور از توسعه ای كه به دنبال آن هستیم توسعه پایدار و متوازن است به گونه ای كه همه كشور از منافع آن بهره‌مند شوند نه توسعه ای كه امروز و فردای كشور را به خطر بیندازد. ما می خواهیم جنگل، طبیعت و رودخانه ها حفظ شوند و در عین حال در مسیر توسعه نیز حركت كنیم.

جهانگیری با تاكید بر اینكه باید تصویری واقعی از محیط زیست كشور به مردم ارائه شود، گفت: محیط زیست باید برای همگان موضوع اصلی باشد و همگانی شدن این موضوع برای دولت بسیار مفید است.

معاون اول رییس جمهور افزود: ما با بحران آب، آلودگی هوای كلان شهرها و تهدیداتی نظیر ریزگردها و خشك شدن تالاب ها روبرو هستیم و باید دست به كار شویم تا برای حل مسائل اصلی كشور راهكار پیدا كنیم.

وی با اشاره به نظر سنجی اخیر از مردم برای مشخص كردن 10 اولویت اصلی كشور خاطر نشان كرد: مردم در نظرات خود مسائل هسته ای، بیكاری و موضوع انتخابات را مطرح كرده بودند اما در اكثر نظرات 4 موضوع از 10 موضوع اصلی كشور، محیط زیست اعلام شده بود و با اینكه تصور می شد مسائلی نظیر خشكسالی و مسائل زیست محیطی فقط در برخی نقاط كشور مورد توجه است اما در این نظرسنجی شاهد آن بودیم كه همه مردم به مسائل زیست محیطی توجه فراوان دارند و امیدوارم دولت دوازدهم با عزمی جدی تر طرح هایی كه در دولت یازدهم آغاز شد را تكمیل كند.

جهانگیری تاكید كرد: نه گفتن محیط زیست در برابر اجرای برخی پروژه ها و طرح ها، مانع توسعه نیست بلكه محیط زیست می خواهد اجرای پروژه ها از طریق صحیح و بر اساس استانداردهای زیست محیطی انجام شود تا هم بتوانیم به توسعه پایدار برسیم و هم از آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری كنیم.

در این مراسم رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سخنانی با گرامیداشت یاد 119 محیط بان شهید، از همكاران و مدیران خود قدردانی كرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته و دستاوردها در این مدت پرداخت.

عیسی كلانتری رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست هم پس از دریافت حكم رییس جمهور كه توسط دكتر جهانگیری به او اعطا شد، گزارشی از برنامه های این سازمان برای سال های آتی ارائه كرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علل
۲۳:۰۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
واقعا ابتکار که به مردم اهواز میگه این مردم خودشون باید با گردوغبار کناربیان به ماچه مامیخوایم تونل انتقال آب کوهرنگ برنیم هرچشمه اب دیدیم جلوش سد بزنیم
آخرین اخبار