کلانتری مطرح کرد؛

منابع آب و خاک را فدای تولید چند تن گندم کردیم/ آب، بزرگترین مشکل و فاجعه کشور است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت. در حقیقت با سیاست‌های احساساتی، منابع پایدار محیط زیست را از دست دادیم

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی کلانتری رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم معارفه خود که امروز(دوشنبه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،اظهار داشت: نتایج سیاست‌های دهه 60 و 70 را امروز می‌بینیم.

وی ادامه داد: در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت. در حقیقت با سیاست‌های احساساتی، منابع پایدار محیط زیست را از دست دادیم و امروز دچار گرفتاری‌های متعدد در این حوزه هستیم.

کلانتری با بیان اینکه در دهه 60 و 70 رفتارهای احساسی جایگزین رفتارهای منطقی شد، گفت: شور و شوق انقلابی برای تولید بیشتر، رفع نیاز از خارج و استقلال کوتاه مدت موجب وارد شدن آسیب‌هایی به منابع آب و خاک کشور شد.

وی افزود: سیاست‌های تولیدی گذشته، درازمدت و آثار سیاست‌های تولیدی بر منابع زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته بود و امروز بزرگترین مشکل و مسئله کشور ما آب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشکلات مربوط به آلودگی هوا قابل حل است، گفت: مسائل مربوط به آب به راحتی قابل جبران نیست. فاجعه کشور ما در آب است و گرفتاری اصلی محیط زیست کشور در منابع آبی است. جنگل‌های زاگرس حتی در دوره یخبندان از بین نرفته بودند، اما امروز در آتش بیماری می‌سوزند.

وی در ادامه افزود: زمانی 70 میلیون واحد دامی داشتیم و می‌گفتیم این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است. امروز تعداد واحدهای دامی به 120 میلیون رسیده است. زمانی برای تولید 120 هزار تُن گوشت دامداران را مورد حمایت جدی قرار می‌دادیم. تولید 120 هزار تُن گوشت فرسایش خاک بسیاری برای کشور ایجاد کرد و تولید 120 هزار تن گوشت را با یک میلیارد تن خاک به طور سالانه عوض کردیم.

کلانتری با اشاره به وضعیت محیط زیست امروز کشور گفت: وضعیت امروز را نمی‌توان به گردن دوره شاه انداخت، چراکه این اتفاقات بعد از انقلاب روی داده است. حتی اگر حاکمیت و دولت خواهان تغییر و اصلاح وضعیت محیط زیست هم باشند، تنها بخشی قابل جبران و بخشی غیر قابل جبران است.

وی ادامه داد:در دهه 60، 68 میلیارد متر مکعب میزان مصرف آب بود، اما امروز این میزان به 97 میلیارد متر مکعب رسیده است. 110 درصد آب تجدیدپذیر در کشور ما مصرف می‌شود، این در حالی است که موسسات بین‌المللی اجازه مصرف بالای 40 درصد آب تجدیدپذیر را نمی‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به از بین رفتن تالاب‌ها در سال‌های گذشته، تصریح کرد: مهار سیلاب‌ها از طریق ایجاد سدها، باعث از بین رفتن دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است،‌ زیرا این اکوسیستم‌های آبی با سیلاب‌ها زنده هستند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل سیاست های گذشته هزینه های چند برابری پرداخت می‌کنیم، گفت: جبران بعضی مسائل زیست محیطی مانند آلودگی هوا اگر چه امکانپذیر است، اما برگرداندن آب و خاک به طور صد درصد ممکن نیست.

کلانتری با بیان اینکه وضعیت محیط زیست کشور را یک نفر به تنهایی نمی‌تواند تغییر دهد، گفت: مردم و دولت باید به داد سازمان حفاظت محیط زیست برسند، چرا که من به تنهایی نمی توانم این سازمان را هدایت کنم. این سازمان باید 164 میلیون هکتار از عرصه‌های محیط زیست را حفظ و حراست کند. بنابراین همه باید به کمک محیط زیست بیایند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم با کمک خانم ابتکار که سمبل حفظ محیط زیست در عرصه جهانی هستند، وضعیت محیط زیست کشور را به سمت بهبود هدایت کنیم.

انتهای پیام/

سخنان کلانتری، رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه معارفه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Japan
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۲ دی ۱۳۹۶
بله باید در مصرف آب صرفه جویی کرد منابع آبی محدود است
Japan
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۲ دی ۱۳۹۶
کاش دهه شصت زمینهای جنوب ایران از جمله خوزستان گندم میکاشتند وجو،ولی اقدام نکردند ،آبهای آسمانی هم هدر رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
چه خوووووووووووب
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۷:۰۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
به صبح بخیر اقای کلانتری کجا بودی این چند سال ؟؟؟؟
Canada
حامد
۱۹:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
. اجازه دادند هزاران چاه حفر شد . قنات ها خشکید . جایی که با 12متر به اب میرسید اکنون در 120 متری هم به اب نمی رسد .
آخرین اخبار