تیلرسون و متیس: راه دیپلماسی در قبال کره شمالی، از پشتیبانی گزینه‌های نظامی برخوردار است

وزرای دفاع و خارجه آمریکا بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز این کشور در شبه‌جزیره کره، از کره شمالی خواستند برنامه موشکی خود را متوقف کند.

تیلرسون و متیس: راه دیپلماسی در قبال کره شمالی، از پشتیبانی گزینه‌های نظامی برخوردار استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جیمز متیس و رکس تیلرسون، وزرای دفاع و خارجه آمریکا، در یادداشتی مشترک که در روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر شد نوشتند واشنگتن، متحدانش و جهان در پیگری خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، با یکدیگر متحد هستند.

در این یادداشت آمده است: در ماه‌های اخیر انجام چندین آزمایش موشکی «غیرقانونی» کره شمالی به همراه تهدیدهای پیونگ یانگ برای حمله به آمریکا و متحدانش، تنش میان دو طرف را به سطح بی‌سابقه از از زمان جنگ کره افزایش داده است.

در واکنش، دولت ترامپ با حمایت جامعه جهانی تلاش می‌کند با فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر کره شمالی، به خلع سلاح اتمی کامل و غیرقابل بازگشت شبه‌جزیره کره و برچیدن برنامه موشکی این کشور دست یابد. ما در حال جایگزین کردن سیاست شکست خورده «صبر راهبردی» با سیاست جدید راهبرد وادار ساختن پیونگ یانگ به پاسخگویی هستیم.

هدف ما از وارد کردن «فشارهای صلح‌آمیز» بر (پیونگ یانگ) عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات اتمی است. آمریکا به دنبال تغییر رژیم یا تسریع در روند اتحاد دو کره نیست. ما به دنبال بهانه‌ای برای استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه غیرنظامی شده نیستیم. ما قصد نداریم به مردم کره شمالی، که حساب آن‌ها از رژیم پیونگ‌یانگ جداست و سال‌ها است که متحمل رنج می‌شوند، صدمه بزنیم.

رویکرد دیپلماتیک از همراهی کشورهای زیادی از جمله چین برخودار است، کشوری که اهرم اقتصادی در برابر کره شمالی دارد. چین، همسایه کره شمالی و تنها شریک تجاری این کشور است. ۹۰ درصد از تجارت کره شمالی با شرکت‌های چینی انجام می‌شود. این مساله به چین موقعیت منحصر به فردی برای استفاده از نفوذش بر پیونگ یانگ می‌دهد.

اظهارات اخیر اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) و برخی دیگر از کشورهای منطقه و جهان نشان می‌دهد جامعه جهانی در برابر «اقدامات خطرناک و تحریک‌کننده کره شمالی» متفق‌القول است. پیونگ‌یانگ باید اینگونه اقدامات را متوقف کند.

چین نیز انگیزه قوی برای پیشبرد اهداف مورد نظر آمریکا دارد. اقدامات رژیم کره شمالی و چشم‌انداز خلح سلاح یا درگیری در شبه جزیره کره، امنیت نظامی، سیاسی و اقتصادی را که چین دهه‌ها برای دستیابی به آن تلاش کرده است به مخاطره می‌اندازد.

متیس و تیلرسون در ادامه یادداشت مدعی شده‌اند: رفتار کره شمالی همچنین برای منافع بلندمدت چین در صلح و ثبات منطقه، خطرآفرین است. اگر چین قصد دارد نقش فعال‌تری در برقراری ثبات منطقه داشته باشد، باید از اهرم‌های اقتصادی و دیپلماتیک خود در برابر کره شمالی بهره بگیرد.

رویکرد دیپلماتیک ما همچنین شامل سازمان ملل متحد نیز می‌شود. تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که از حمایت روسیه نیز برخوردار بود، از عزم جامعه جهانی برای مقابله با تهدید کره شمالی بر ضد نظم و ثبات جهانی خبر می‌دهد.

ما از همه کشور‌ها می‌خواهیم به تعهدات خود برای اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ضد کره شمالی، احترام بگذارند و فشارهای دیپلماتیک، اقصادی و سیاسی بر ضد این کشور را افزایش دهند.

آمریکا تلاش می‌کند این اتحاد جامعه جهانی را از طریق افزایش هم افزایی در سازمان ملل، اتحادیه‌های منطقه‌ای و کشورهای جهان، تقویت کند.

این دو وزیر آمریکایی با تاکید بر سیاست‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن در ادامه یادداشت خود نوشته‌اند: درحالی که دیپلماسی راهکار مورد علاقه ما برای تغییر رفتار کره شمالی است، این راهکار از پشتیبانی گزینه‌های نظامی نیز برخودار است. اتحاد آمریکا با کره جنوبی و ژاپن، قدرتمند است، پیونگ‌یانگ بار‌ها تلاش‌های سئول را برای انجام گفتگو رد کرده و در مقابل به تهدید و تحریک‌آفرینی روی آورده است.

در نتیجه این خطرات، دولت جدید کره جنوبی با استقرار سامانه موشکی تاد موافقت کرده است و ما از تصمیم سئول برای به کارگیری این توان کاملا دفاعی تمجید می‌کنیم.

استقرار سامانه موشکی تاد در شبه جزیره کره و انجام رزمایش‌های مشترک، در چارچوب آمادگی دفاعی برای مقابله با اقدامات نظامی کره شمالی ضد آمریکا، متحدانش و سایر کشور‌ها انجام می‌گیرد. درخواست چین از آمریکا و کره جنوبی برای مستقر نشدن این سامانه موشکی، واقع‌بینانه نیست. افسران نظامی چین می‌دانند که استقرار سامانه موشکی تاد خطری را متوجه کشور آن‌ها نمی‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: آمریکا مایل به گفتگو با کره شمالی است، اما با توجه به پیشینه طولانی صداقت نداشتن این کشور در مذاکرات و نقض متعدد توافق‌های بین المللی، این وظیفه کره شمالی است که عزم خود را برای مذاکره با حسن نیت، نشان دهد. و اولین گام در این راستا، توقف تهدیدهای تحریک آفرین، آزمایش‌های اتمی، موشکی و سایر تسلیحات است.

در ادامه این یادداشت تیلرسون و متیس بر مواضع خصمانه آمریکا علیه پیونگ‌یانگ تاکید کردند و نوشتند: آمریکا به همکاری با متحدان و شرکای خود برای تعمیق همکاری‌های نظامی و دیپلماتیک و وادار کردن کشور‌ها به اجرای تعهدات خود در راستای منزوی ساختن این رژیم، ادامه می‌دهد. این شامل، اعمال سختگیرانه تحریم‌ها می‌شود و در این چارچوب آمریکا از چین و روسیه خواهد خواست از کمک‌های اقتصادی به کره شمالی پرهیز و این کشور را به بازگشت از این راه پرخطر ترغیب کنند.

همانند همیشه، ما آمادگی نظامی را برای دفاع از شهروندان خود و متحدانمان و حفظ امنیت و ثبات در شمال شرق آسیا، به کار خواهیم گرفت. و ما بار دیگر در اینجا می‌گوییم: هر حمله‌ای (علیه آمریکا و متحدانش) به شکست منجر و هرگونه استفاده از تسلیحات اتمی با واکنش موثر و قدرتمند روبرو خواهد شد.

در انتهای این یادداشت آمده است: کره شمالی اکنون با یک انتخاب روبرو است. صلح، رفاه و پذیرش از سوی جامعه جهانی را بپذیرد یا بیش از پیش به سمت بن‌بست خصومت، فقر و انزوا گام بردارد. آمریکا امیدوار است کره شمالی راه اول را برگزیند، اما همزمان در برابر انتخاب گزینه دوم از سوی پیونگ یانگ، هوشیار خواهد بود.

انتهای پیام/

یادداشت جیمز متیس و رکس تیلرسون درباره کره شمالی در وال استریت ژورنال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار