شهردارقم:

احداث ۱۴ مجموعه فرهنگی، ورزشی وتفریحی

شهردارقم گفت:احداث ۱۴ مجموعه فرهنگی ورزشی و تفریحی و پیگیری پروژه‌ها رونق گردشگری مانند آکواریوم شهری و باغ پرندگان را از جمله برنامه‌های آینده شهرداری قم است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛سید مرتضی سقائیان‌نژاد،شهردارقم  شامگاه سه‌شنبه در جلسه بنیاد قم‌پژوهی که با حضور فرماندار قم و اعضای این بنیاد در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، با اشاره به جایگاه قم در کلام اهل بیت(ع) گفت: حرم مطهر در قم و مسجد مقدس جمکران جایگاه خاص خودشان را دارند اما اینکه قم جایگاه بسیار والایی دارد را باید در کلام امام صادق(ع) جست‌وجو کرد که قم را حرم اهل بیت(ع) توصیف کردند.

شهردار قم از یک پیشنهاد ۱۰ بندی  درباره فرودگاه به استاندار قم خبر داد وگفت: تا در صورت تأیید، شهرداری به صورت کنسرسیوم متولی شکل‌دهی فرودگاه در قم شودو با اشاره به ارتباط کالبد یک شهر و اعتبار آن ، قم عزیز است چرا که در دلش فردی از خاندان رسالت دفن شده است.

شهردار قم ادامه داد: با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و امکانات قم باید با شأن و اعتبار آن نسبتی داشته باشد،حوزه علمیه قم امروز در دنیا مورد توجه همه هست اما وقتی از کشورهای دیگر به شهر قم می‌آیند، قم را مانند یک روستای بزرگی می‌بینند که اسم کلان شهر را روی آن گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: در قم هنوز در کوچه‌ها فاضلاب جاری است. بافت فرسوده و ریزدانه در سطح وسیع وجود دارد و منظر شهری بسیار نامناسب است.

سقائیان‌نژاد بیان کرد:با بیان اینکه وقتی وارد قم برای مسئولیت شهرداری شدم، از برخی صحنه‌هایی که در قم دیدم تعجب کردم، چند هزار وانت‌بار در خیابان‌ها پراکنده هستند. اطراف حرم دستفروشان فراوانی که از دریچه استیصال برای روزی سد معبر کرده‌اند و نظم و انضباطی در شهری که حرم اهل بیت(ع) است دیده نمی‌شود.

وی گفت: با اشاره به اینکه وقتی به قم آمدم دنبال تدوین برنامه پنج ساله رفتم ،این درحالی است که سه برنامه یعنی ۱۵ سال برنامه را در اصفهان دنبال کردیم تا وارد برنامه اصفهان ۱۴۰۰ شدیم و اینجا حتی یک برنامه اجرا نشده است.

شهردار قم اظهار کرد: اینکه قم پیش از انقلاب محدودیت داشته باشد عجیب نیست اما چرا پس از انقلاب شرایط باید اینگونه باشد و ۲۰ سال عقب‌ماندگی را تجربه کند؟

وی گفت:با اشاره به صحبت‌هایی که درباره استفاده از مدیران بومی مطرح می‌شود، در صحبتی که با اعضای شورای اسلامی شهر داشتم گفتم که با خودم یک تیم را خواهم آورد. اتوبوسی مدیر از اصفهان نیاوردم اما افرادی را آوردم که هر کدام می‌توانند یک کلان شهر را اداره کنند.

سقائیان‌نژاد افزود: از زمانی که مستقر شدیم بحث‌های حاشیه‌ای و قومیت‌گرایی که با روح انقلاب اسلامی سازگاری ندارد مطرح شد. شما ما را به عنوان مهاجرین در نظر بگیرید و شما به عنوان انصار باشید تا حرم اهل بیت(ع) را با هم بسازیم.

وی اظهارکرد:با اشاره به اینکه کادرسازی در شهرداری قم در دستور کار قرار دارد،  امروز من از هر قمی، قمی‌تر هستم چرا که شب و روز به قم فکر می‌کنم و در این شهر کار می‌کنم.

شهردار قم ادامه داد:با اشاره به اینکه بعضی از برنامه‌هایی که برای قم تدوین شده میان مدت و دراز مدت است و برخی دیگر کوتاه مدت است،در مرحله اول باید پروژه‌های نیمه تمام را در نظر می‌گرفتیم و امروز ۹۸ درصد این پروژه‌ها به اتمام رسیده است.

وی گفت: با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی بدهی‌های قم بود که به سررسید شده بود، نزدیک به ۱۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی و ۳۹۰ میلیارد هم بدهی به پیمانکاران از سال ۸۹ روی زمین مانده بود که سود این پول در سال به ۴۵۰ میلیارد تومان می‌رسید.

به گفته شهردار قم از بدهی‌های بانک شهر، ۱۳۲ میلیارد تومان، از بدهی‌های بانک ملی در یک مورد ۴۱۰ میلیارد تومان و در مورد دیگر ۱۱۰ میلیارد تومان، از بدهی‌های بانک آینده ۲۰ میلیارد تومان، از بدهی‌های شهرداری قم به بانک مهر اقتصاد ۱۴ میلیارد تومان و از بدهی‌ها به موسسه کوثر ۱۸ میلیارد تومان مستهلک شده است. همچنین با همت رئیس مجلس شورای اسلامی، ۱۳۶ میلیارد تومان جریمه بدهی‌های بانکی مشمول بخشودگی شده است.

با محاسبه پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران، نزدیک به هزار و ۱۳۵ میلیارد از بدهی‌های شهرداری مستهلک شده است. همچنین ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های ارگان‌های دولتی به شهرداری قم هم توسط اوراق خزانه تا پایان سال ۹۷ پرداخت خواهد شد.

تقاطع مقداد، عمار یاسر، رمپ ولوپ تونل غدیر، بلوار آیت‌الله بروجردی و ... از جمله پروژه‌هایی است که شهرداری قم در این مدت به نتیجه رسانده است.

وی  افزود:با اشاره به اینکه مطرح می‌شود شهرداری به مناطق محروم توجه ندارد،منظور از اقدامات عمرانی این است که شریان‌های شهر باز شود و مناطق از این نظر برای ما هیچ تفاتی ندارند.

شهردار قم با اشاره به جلساتی که با اعضای شورای شهر پنجم داشته اظهار داشت: اعضای شورا خواسته‌های مناطق خود را می‌آورند اما من در پاسخ گفتم ما برنامه راهبردی داریم و اولویت‌ها مشخص شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اقتضائات طرح‌های عمرانی بر حسب استطاعت شهرداری و ضرورت شهر پیگیری می‌شود، تصریح کرد: بسیاری مطرح می‌کردند که ضرورت پروژه شهدای مدافع حرم چیست اما امروز گشایش ترافیکی این مسیر را مشاهده می‌کنند.

سقائیان‌نژاد گفت:با اشاره به برنامه‌های شهرداری درباره محیط زیست شهری، قرار بر این بوده که هر سال سه متر به سرانه فضای سبز اضافه شود. سال گذشته سه متر اضافه و ۵۰۰ هزار درخت غرس شد. امسال قرار است نزدیک به ۳۰۰ هکتار مجدد به فضای سبز اضافه شود.

شهردار قم از پیشنهاد ۱۰ بندی خود به استاندار قم درباره فرودگاه نیز خبر داد و گفت: اگر این پیشنهاد توسط استاندار پذیرفته شود، در شورای اسلامی شهر آن را به رأی می‌گذاریم و در صورت تأیید، به صورت کنسرسیوم وارد مسئله فرودگاه می‌شویم.

در ادامه جلسه، عباس فرساد، شاعر قمی به توجه بیشتر به توسعه فضای سبز در مدیریت جدید شهرداری اشاره کرد و گفت: از شهرداری تقاضا دارم نسبت به ایجاد بوستان‌ها و خیابان‌های سبز بیشتر اهتمام کند.

مصطفی سعادتمند هم به مقوله صنایع دستی اشاره کرد و از ادعای میراث فرهنگی قم درباره عدم حمایت شهرداری در توسعه بازارچه‌های محلی صنایع دستی گفت.

سید مجید فارغیان قمی، کارشناس معماری و شهرسازی و عضو سومین دوره شورای شهر هم در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که مهاجرت به شهر قم تحمیل کرده، بر ضرورت استفاده بیشتر شهرداری از نیروهای بومی تأکید کرد.

حسین سروش، دیگر فعال عرصه مدیریت شهری در قم هم با اشاره به انجام پروژه‌های بزرگی مانند فرودگاه در شهر قم گفت: قطار پر سرعت قم تهران اصفهان یکی از پروژه‌های بسیار مهم است که موجب جذب جمعیت بیشتر به شهر قم خواهد شد که باید این جمعیت را کنترل کرد.

انتهای پیام/ح

پیشنهاد شهردار قم به استاندار درباره فرودگاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.