معاون وزیر راه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

حرکت اورژانسی برای مقابله با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری

ایزدی با اشاره ضرورت مقابله با بافت‌های فرسوده گفت: برای نوسازی این بخش ۴ نوع تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

حرکت اورژانسی برای مقابله با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهریمحمد سعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به حرکت اورژانسی ستاد، برای مقابله با بافت‌های فرسوده شهری گفت: برنامه ما برای ۵۴۴ شهر بافت فرسوده و ناکارآمد و ۲۷۰۰ محله بافت فرسوده در ۲ بخش تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف ما توقف رشد در بافت‌های ناکارآمد شهری است، افزود: احداث کمربند شهری و جلوگیری از مهاجرت از جمله اقدامات پیشگیرانه برای بافت‌های فرسوده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری در ادامه به تسهیلات بانکی برای احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: ما ترجیح می‌دهیم که مردم خودشان به ساخت و ساز رونیاورند، بلکه با دریافت تسهیلات، خانه‌های فرسوده خود را نوسازی کنند.

معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: براین اساس به ازای هر واحد مسکونی تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی در اختیار صاحبان منازل در بافت‌های فرسوده قرار می‌گیرد.

ایزدی در ادامه به اعطای ۴ نوع تسهیلات بانکی در بافت‌های فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: نوع اول همان وام‌های ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی به صاحبان منازل فرسوده‌ای است که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

ایزدی خرید مسکن از صندوق یکم با سود ۸ درصد در بافت فرسوده را دومین نوع تسهیلاتی در بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: وام صرف انبوه سازان برای تشویق بخش خصوصی سومین نوعِ تسهیلات در بافت فرسوده که مبلغ آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: وام ودیعه مسکن برای نوسازی مسکن، چهارمین وامی است که به متقاضیان در بافت فرسوده تعلق می‌گیرد.

ایزدی با اشاره به برگزاری بیش از 32 جلسه ستاد ملی با حضور وزیر راه و شهرسازی تا به امروز گفت: دستاورد تشکیل برگزاری این جلسات، علاوه بر تدوین برنامه‌های بازآفرینی به تفکیک هر استان، تعیین محلاتِ دچار آسیب و مسائل و مشکلات و اولویت‌بندی آنها و همچنین تعیین سهم هر یک از دستگاه‌های عضو ستاد برای تصمیم‌گیری و مدیریت انجام برنامه اقدام مشترک بوده‌است.

وی همچنین با اشاره به سه‌گانه اقدام فیزیکی با محوریت مسکن، خدمات و زیرساخت و سه‌گانه غیرکالبدی در اموری، چون اشتغال، درآمدزایی و اعطای تسهیلات، یادآور شد: به دلیل جایگاه سیاستگذار و حمایتی دولت، به‌شدت از ورود به اقدامات اجرایی پرهیز کرده و ارتقای توانمندی‌های ساکنان محدوده‌های ناکارآمد شهری در زمینه تهیه مسکن را از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت و اعطای بسته‌های تشویقی برای ورود خود ساکنان و سرمایه‌گذاران به این عرصه در دستور کار قرار داده‌ایم. این رویه، به‌صورت اهرمی، مشوق خوبی برای مشارکت بقیه دستگاه‌ها و به‌ویژه بخش خصوصی است و به جذب منابع قابل‌توجهی خواهد انجامید.

انتهای پیام/

اختصاص تسهیلات بافت فرسوده به انبوه سازان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار