سکه های تاریخی گنجینه میراث فرهنگی یزد مرمت و احیا شد

سیصدنوع از سکه های گنجینه میراث فرهنگی یزد در آزمایشگاه مرمت و احیا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ ساشا ریاحی مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل گفت: سکه های تاریخی به عنوان یکی از شاخص های شناسایی میراث فرهنگی ملل، همواره از جایگاه ویژه ای در مطالعات تاریخی برخوردار بوده است.

ریاحی مقدم افزود: سکه، سندی مکتوب و معتبر، کتابی کوچک و پرمحتواست که ضرورت شناخت و اهمیت آن از جهات مختلف، حائز اهمیت است هر یک از عوامل تشکیل دهنده سکه؛ نوع فلز، نقش ها و نگارها، علائم روی سکه ها، محل ضرب، نوع خط، تاریخ ضرب، ابزار ضرب و... به لحاظ علمی در شناخت تاریخ، فرهنگ، هنر و نیز اقتصاد هر دوره تاریخی نقش عمده ای دارد.

وی گفت از تصاویر سکه ها به طرز پوشیدن لباس و آرایش سر، ساده زیستی یا تجمل فرمان روایان پی می بریم و از عناوین و القابی که به خود بسته اند با نحوه تفکر و جاه طلبی های آنها آشنا می شویم.

ریاحی مقدم افزود: نقوش موجود بر دو روی سکه ها طیف گسترده ای از طرح ها و نقش های انسانی، حیوانی و گیاهی به همراه کتیبه ها را شامل می شوند پوشیده شدن این نقوش به وسیله رسوبات محیطی و یا محصولات خوردگی باعث ناخوانا شدن طرح و نقش سکه ها شده و مانع بررسی دقیق و تاریخگذاری صحیح آنها خواهد شد از طرفی وجود رسوبات محیطی و یا برخی ترکیبات آسیب رسان بر روی سکه ها باعث خوردگی و تخریب نقش آنها می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در خصوص مرمت سکه های تاریخی گنجینه میراث فرهنگی استان یزد گفت: در این راستا تعداد سیصد قلم از سکه های گنجینه میراث فرهنگی یزد مورد حفاظت و مرمت قرار گرفت. از نظر تاریخی این گروه از سکه ها از دوره ساسانی تا دوره قاجار و از نظر جنس شامل نقره، فلوس، برنز و برنج بودند که مورد عملیات حفاظت و مرمت قرار گرفتند.

ریاحی مقدم در خصوص عوامل آسیب رسان به این گنجینه تاکید کرد: از مهم ترین عوامل آسیب رسان به سکه ها می توان به درجه حرات، رطوبت، نور و نحوه نگهداری از این اشیا اشاره کرد. سکه های این گروه به واسطه وجود ترکیبات کلریدی و خوردگی ناشی از آن به شدت آسیب دیده و در مواردی نقوش و کتیبه آنها نیز تخریب و یا ناخوانا شده بود.

در این مورد جلوگیری از تخریب بیشتر با تثبیت خوردگی فعال انجام شد. افزون بر این بر سطح بسیاری از سکه ها رسوبات محیطی وجود داشت که مورد پاکسازی قرار گرفتند تا علاوه بر حذف ر سوبات به عنوان یکی از عوامل آسیب رسان، ویژگی های بصری آنها نیز بهتر نمایان شود بیشترین آسیب موجود بر روی سکه ها مربوط به محصولات خوردگی مس که دارای بنیاد کلریدی هستند بود.

انتهای پیام/ی

سکه های تاریخی گنجینه ای از میراث فرهنگی یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.