لحظه‌ای در کنار چشمه اثر فیلم‌ساز افغانستانی برنده جایزه نقدی لوکارنو

بخش درهای باز جشنواره لوکارنو، به تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان نوظهور از کشورهای آسیای‌میانه اختصاص دارد، امسال برای نخستین بار به چند فیلم در حال ساخته‌شدن جایزه نقدی داد.

لحظه‌ای در کنار چشمه اثر فیلم‌ساز افغانستانی برنده جایزه نقدی لوکارنوبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، بزرگ‌ترین جایزه این بخش به ارزش حدود ۳۸ هزار دلار به «لحظه‌ای در کنار چشمه» ساخته داود هلمندی، فیلم‌ساز افغانستانی، رسید.

این فیلم داستانی‌است در قالب رئالیسم جادویی و روایت‌کننده زندگی یک کودک ۱۲ ساله بی‌مادر است که خدمت‌کار دو همسر پدرش می‌شود.

داود هلمندی، درباره این‌که چرا این فیلم را ساخته به بی‌بی‌سی، گفت: احترام به انسانیت و توانایی‌های شش حسی است که یک انسان دارد، مخصوصا توانایی افکار و تخیلات.

وی افزود که هرچند افغانستان هنوز با نیازهای اولیه اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما ابراز امیدواری کرده که «شمع عقیده به هنر و نتایج مثبت آن روی زندگی و اجتماع و انسانیت خاموش نشود.»

بزرگ‌ترین جایزه این بخش بعد از فیلم داود هلمندی، به «یک روز تابستانی» ساخته ویرا اونگ از میانمار، رسید. فیلم ویرا اونگ برنده جایزه ۱۶ هزار دالری «درهای باز» شد.

هفتادمین دوره جشنواره بین‌‌المللی لوکارنو، از تاریخ دوم اگست سال جاری آغاز شد و تا دوازدهم اگست ادامه یافت. جشنواره لوکارنو، مهم‌ترین جشنواره سینمایی سوئیس و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی جهان است.

در بخش دیگری از این جشنواره از جاوید تایمن، فیلم‌ساز افغانستانی، به دلیل ابتکارش در عرصه فیلم در افغانستان و فعالیت نهادش (توره بوره) یاد شد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار