باشگاه‌خبرنگاران‌جوان گزارش می‌دهد؛

مگس‌های سفید، مهمان‌های ناخوانده پایتخت‌نشینان/ چگونه در برابر عسلک‌ها سلامت بمانیم؟

با شروع فصل گرم شاهد مگس های سفید موسوم به عسلک در تهران هستیم که وجود آنها عوارض زیادی برای سلامتی در پی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  همه ساله با شروع فصل گرما شاهد هجوم حشرات ریزی به پایتخت هستیم، این حشرات «عسلك‌های پنبه» يا همان «مگس های سفيد» هستند كه موجب آزار و اذیت مردم می شوند،  موضوع مگس‌های سفيد در شهر تهران دیگر به امری عادی برای پایتخت نشینان در فصل تابستان تبدیل شده  است و به هر نقطه از سطح شهر که قدم بگذارید، درخت هایی را می بینید که با نوارها یا کاغذهای زرد رنگ علامتگذاری شده‌اند.

به نظر می رسد معضل هجوم مگس های سفید در شهر تهران نیز گرفتار  پاس کاری های سازمان‌ها و نهاد‌هایی چون محیط زیست، وزارت جهادکشاورزی و شهرداری ها شده است و  مسئولان نیز خود را برای حل این موضوع موظف نمی دانند اما در کنار همه این بی توجهی ها باید به این موضوع توجه کرد که این مگس های سفید به سلامت پایتخت نشینان آسیب وارد می کنند و  هنگام تنفس، وارد دهان و بينی آنها می‌شوند و عوارضی برای سلامت بدن آنها به دنبال دارند.

مگس‌های سفید، مهمان های ناخوانده پایتخت‌نشینان/ چگونه در برابر عسلک ها سلامت بمانیم؟

در ادامه به سراغ رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رفتیم و درباره  آسیب مگس های سفید به سلامت پایتخت نشینان گفت و گو کردیم.

عسلک هایی که کام تهرانی ها را تلخ کرده اند

خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آسیب مگس های سفید به سلامت پایتخت نشینان گفت: این حشرات مشکل جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی کنند اما ورود این حشرات از راه دستگاه تنفسی وتماس آنها با مخاط ها می تواند حساسیت هایی ایجاد کند.

صادق‌نیت تصریح کرد: عسلک ها یا مگس های سفید امکان ورود به چشم ها، دهان و بینی را دارند و به همین دلیل می توانند موجب تحریک و ایجاد واکنش‌های حساسیتی در مخاط بینی، دهان و چشم شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  به اشاره به بهترین راهکار برای حفظ سلامت بدن در برابر عسلک ها گفت: توصیه ما به مردم این است که از ماسک های معمولی برای جلوگیری از ورود این مگس های سفید به دهان و بینی استفاده کنند .

وی ادامه داد: مردم تا حد امکان با فاصله از محل های تجمع مگس‌های سفید رفت و آمد کنند و  در صورتی که مجبورند از این محل ها عبور کنند، بهترین راه برای جلوگیری از ورود عسلک ها به مخاط های بدن استفاده از ماسک‌های ساده کاغذی یا پارچه‌ای است .

مگس‌های سفید، مهمان های ناخوانده پایتخت‌نشینان/ چگونه در برابر عسلک ها سلامت بمانیم؟

عملکرد سازمان ها برای مقابله با عسلک ها قابل قبول نیست

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پیشگیری از تولید مثل و شکل گیری بهترین روش برای مبارزه با مگس های سفید است، گفت: مهم‌ترین نکته درباره این مگس‌های سفید این است که این حشرات چندین سالی است که درسطح شهر تهران دیده می شوند و ارگان ها، تجربه حضور آنها را دارند و به همین دلیل باید به بحث پیشگیری توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: باید از شکل گیری و تولید مثل مگس های سفید با روش های بیولوژیک جلوگیری کرد و سازمان های مرتبط که مسئول اصلی مقابله با این پدیده هستند  اقداماتی بهتری انجام دهند تاکنون کارهایی صورت گرفته است اما عملکرد این سازمان ها و نهادها در این زمینه قابل قبول نیست.

 صادق نیت به استفاده ازروش های بیولوژیک برای مقابله با عسلک ها اشاره کرد و افزود: به منظور انتخاب روش مناسب برای مبارزه با مگس‌های سفید باید از نخبگان و استادان دانشگاهی که در زمینه مبارزه با مگس های سفید تجربه علمی دارند کمک گرفت و خوشبختانه ما در کشورمان نخبگان زیادی داریم که می توان از آنها بهره برد.

انتهای پیام/

چگونه از شر عسلک ها در امان بمانیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.