گوترش: تنش در شبه جزیره کره به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است

دبیرکل سازمان ملل گفت تنش‌ها در شبه جزیره کره در حدی است که در دهه‌های گذشته شاهد آن نبوده‌ایم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش در کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل گفت: دنیای ما بسیار با آرامش فاصله گرفته است. تنش‌های بسیاری در جهان در جریان است و بخصوص تنش‌های مرتبط با شبه جزیره کره آنقدر افزایش یافته است، که در دهه های اخیر به مثابه امری بی سابقه است. ما رنج و درد هایی که بر اثر جنگ کره در شصت سال پیش، بروز کرده بودند ، به یاد داریم. در آن جنگ میزان کشته‌شدگان غیرنظامی از کل جنگ جهانی دوم بیشتر بود و در نتیجه این جنگ، شبه جزیره کره ویران شد و بسیاری از کشورهایی که در این جنگ درگیر بودند نیز متحمل خسارات جانی و مالی بسیاری شدند. 

گوترش افزود: ما باید از تاریخ دست بگیریم و نباید اشتباهاتمان راتکرار کنیم.  شورای امنیت در 5 اوت قطعنامه 2371 را تصویب کرد. این قطعنامه پیام واضحی را به کره شمالی مبنی بر لزوم پایبندی به صلح و امنیت ارسال کرد و من نیز به عنوان دبیر کل سازمان ملل این وظیفه را دارم که از این اقدام و از اجرای تمامی قطعنامه های شورای امنیت این سازمان حمایت کنم. برای همین من از تمامی اعضا می خواهم که به وظایف مربوطه شان در قبال این قطعنامه عمل نمایند. 
 
او افزود: اما تمامی طرفین درگیر این بحران نیز باید این مساله را به یاد داشته باشند که اتخاذ  تصمیمی جامع مبنی بر تصویب قطعنامه 2371 به معنای بوجود آمدن فرصتی برای از سرگیری تلاش های دیپلماتیک و گفتگو برای حل این بحران است. برای دستیابی به این مذاکرات راه های زیادی وجود دارد. هرچه تنش ها بیشتر شود، شانس آنکه سوءتفاهم ها و اشتباهات محاسباتی نیز بیشتر شود، قوت می گیرد. برای همین بسیار لازم است  که دست از جنگ لفظی برداشته و به دیپلماسی روی آورده شود. من از جانب خود می گویم که دفتر من همیشه به روی اقداماتی از این دست باز است و آماده پذیرش نمایندگان مذاکرات شش جانبه هستم. برای همین من ارتباطات خود با تمام طرفین را حفظ خواهم کرد و به هر شکل که بتوانم آنها را یاری خواهم داد. 
 
دبیر کل سازمان ملل گفت: جامعه جهانی در راستای قطعنامه 2371 باید پیام واضحی را به رهبران کره شمالی بدهد، مبنی بر اینکه این کشور باید به تمامی تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و  سعی کند تا کانال های ارتباطی را دوباره باز کرده و برای کاهش تنش ها تلاش کند. من تلاش های بی وقفه بسیاری از اعضای سازمان ملل در این زمینه را می ستایم و از کره شمالی و کره جنوبی می خواهم که به گفتگویی سازنده و معقول  روی آورند. این مساله باید شامل اعتمادسازی برای کاهش تنش ها و رسیدن به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره شود. راه حل این بحران باید سیاسی باشد. عواقب راه حل نظامی برای این مساله آنقدر ترسناک است که حتی فکر کردن به آن غیر ممکن است.
 
 
انتهای پیام/
 

ابراز نگرانی گوترش از تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار