افزایش غیرمنتظره سرعت ذوب یخسار گرینلند

محققان براساس یافته‌های جدید خود اعلام کردند یخسار گرینلند در سال‌های پیش رو با سرعت بیشتری ذوب خواهد شد.

افزایش غیرمنتظره سرعت ذوب یخسار گرینلندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس24، محققان روز چهارشنبه براساس یافته‌های جدید خود اعلام کردند یخسار گرینلندکه سرعت ذوب آن اخیراً کاهش یافته بود در سال‌های پیش رو با سرعت بیشتری ذوب خواهد شد. اگر یخسار گرینلند به طور کامل ذوب شود سطح آب دریا را تا 7 متر افزایش می‌دهد.

یافته‌های جدید که در مجله «Science Advances» منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند یخ در گرینلند زمانی که روی رسوب قرار می‌گیرد با سرعت بیشتری نسبت به زمانی که روی سنگ قرار می‌گیرد، حرکت می‌کند. در نتیجه با گرم شدن سیاره زمین رسوب زیر گرینلند ضعیف‌تر، مرطوب‌تر و لغزنده‌تر می‌شود که در نهایت سرعت ذوب شدن یخ را بالا می‌برد.

«برند کُلسا»، محقق دانشگاه «سوانزی» در این خصوص می‌گوید: «این یافته‌ها برای ما اهمیت دارد چون تاکنون خلاف آن را پذیرفته بودیم. ما فکر می‌کردیم سرعت ذوب شدن گرینلند کاهش می‌یابد».

محققان مطالعات خود را به وسیله ارسال لرزش امواج صوتی انجام می‌دهند. یعنی امواج صوتی را به درون یخ منتشر می‌کنند و نتیجه را بررسی می‌کنند تا اطلاعات لازم را درباره رسوب زیر گرینلند به دست آوردند.

پیش از این فرضیه‌ای مطرح بود که سرعت ذوب این یخسار در پایان تابستان کم خواهد شد. زیرا کانال‌های بزرگی که در زیر آن قرار دارند آب را به خارج هدایت می‌کنند و سرعت حرکت یخ را کاهش می‌دهند. اما مطالعات جدید نشان میدهد رسوب زیر یخسار گرینلند نقش مهمی را در ذوب شدن آن ایفا می‌کند.

سرعت گرم شدن یخ در منطقه‌ی قطبی شمالگان دوبرابر دیگر مناطق سیاره زمین است و یخچال‌ها در این مکان در حال ذوب شدن هستند.

انتهای پیام/

 

گرمایش جهانی عامل ذوب شدن یخسار گرینلند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۷
بیائید هر یک از ماها با کم کردن اندکی از درجه شوفاژ و بکیج و بخاری و ابگرمکن و کاشتن گیاهان و درختان و نگهداری از انان حتی یک گلدان سهمی در جلوگیری از گرمایش جهانی داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر امریکای خائن
آخرین اخبار