رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ؛

90 هزارسرطان ثبت‌شده در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:سال گذشته حدود ۹۰هزار نفر سرطان ثبت‌شده در کشور داشتیم که حدود ۳۰ هزار نفر فوت شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدحسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اولین کنگره‌ تازه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش در تبریز با بیان اینکه سونامی سرطان را قبول نداریم، گفت: حدود 50 درصد ازکسانی که دچار سرطان می‌شوند در همان سال اول فوت می‌شوند و اگر طول عمر سرطانی‌ها به بیش از پنج سال برسد، می‌توان از توانایی سیستم سلامت مطمئن شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اپیدمیولوژی سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران گفت: سرطان به‌عنوان یکی از سه علت عمده‌ مرگ‌ومیر در جهان تلقی می‌شود و ۶۰ درصد از ۱۴ میلیون سرطان در جهان در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، مردان ۲۵ درصد بیشتر به سرطان‌های مختلف مبتلا می‌شوند. همچنین سرطان‌های ریه، سینه و معده از سرطان‌های شایع در جهان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد: حدود 50 درصد از کسانی که دچار سرطان می‌شوند، در همان سال اول فوت می‌شوند و اگر طول عمر سرطانی‌ها به بیش از پنج سال برسد، می‌توان از توانایی سیستم سلامت مطمئن شد.

صومی با اشاره به شاخص‌های علمی گفت: این شاخص به شانس بقا، برخورداری از آموزش و درآمد در یک کشور اشاره دارد و پایین بودن این شاخص با میزان بروز سرطان ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: در سال ۲۰۳۰ حدود ۲۴ میلیون نفر سالانه به سرطان مبتلا خواهند شد و طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده سیگار یکی از عوامل بسیار مؤثر در بروز سرطان است. عفونت‌های متعدد، سبک زندگی، تغذیه، مصرف الکل و کاهش فعالیت فیزیکی نیز از دیگر علل بروز و شیوع سرطان به شمار می‌آیند.

صومی تأکید کرد: طبق تحقیقات سرطان کبد در آینده کم‌تر خواهد شد ولی سن مبتلایان به دلیل ابتلا به هپاتیت C کم‌تر خواهد شد. سرطان کبد در جامعه‌ ما هشتمین علت مرگ‌ومیر به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: سال گذشته حدود ۹۰هزار نفر سرطان ثبت‌شده در کشور داشتیم که حدود ۳۰ هزار نفر فوت شدند.

صومی افزود: سرطان معده در کشور ما به‌عنوان اولین عامل مرگ‌ومیر در مردان و دومین علت پس از سرطان سینه در زنان به شمار می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: در طول پنج سال گذشته میزان بروز سرطان معده در استان کاهش ۲۰ درصدی داشته است، سرطان‌های معده، کلورکتال و مری جزو پنج سرطان شایع گوارشی در آذربایجان شرقی هستند.

وی با اشاره به جایگاه ایران در آسیا گفت: ایران از نظر بروز سرطان معده در آسیا یازدهم و ازنظر سرطان مری پنجم است.

صومی افزود: بیشترین آمار ابتلا به سرطان گاستریک متعلق به استان اردبیل است و برعکس در بندرعباس و کرمان میزان بروز سرطان معده بسیار پایین‌تر است.

اولین کنگره‌ بین‌المللی تازه‌های تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور سخنرانان بین‌المللی به مدت 2 روز در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/ش

ایران از نظر بروز سرطان معده در آسیا یازدهم و سرطان مری پنجم است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار