شیوع تب برفکی در قم

معاون سلامت اداره دامپزشکی قم از مشاهده بیماری تب برفکی در 18 واحد روستایی و مجتمع بزرگ دامشهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ امیدواریان،معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه 18 واحد روستایی استان و مجتمع های دامشهر و جعفریه درگیر بیماری تب برفکی است، گفت: حدود 150 گله در استان به این بیماری آلوده شده اند و تاکنون 80 راس دام تلفات داشته ایم.

وی افزود: این بیماری در فصول بهار و پاییز بین دام های نشخوار کننده شایع است، اما شیوع آن در تابستان مورد جدیدی است که ناشی از ورود سویه جدید این بیماری از کشورهای همسایه است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه در حال حاضر به جز قم، استان آذربایجان غربی هم درگیر این بیماری است، افزود: یکی از شاخصه های مشترک این 2 استان، مراکز پرواربندی بزرگ و تردد زیاد دام است.

امیدواریان با اشاره به اینکه مایه کوبی تب برفکی 2 ماه گذشته در استان انجام شده است و دام ها باید تا چهار ماه ایمن می بودند، گفت: شیوع اخیر بیماری تب برفکی به علت وارد شدن سویه جدید این بیماری به کشور است.

وی کاهش وزن، زخم های دهانی و زخم هایی در سم دام ها را شایع ترین علائم این بیماری خواند و گفت: قرنطینه و کنترل ورود و خروج دام ها، افراد و خودروهایی که به این مراکز تردد دارند اجرا می شود.

معاون سلامت اداره دامپزشکی استان با بیان اینکه این بیماری برای انسان هیچ خطری ندارد، از شهروندان خواست، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری دامی در صورت مشاهده نمونه های آلوده دام، با شماره چهار رقمی 1512 تماس بگیرند.

وارد نکردن دام ازاستان های دیگر، کاهش تراکم واحدهای دامداری، ضدعفونی کردن جایگاه ها و مایه کوبی از جمله اقدامات موثر جهت پیشگیری و کنترل این بیماری است.

 انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار