ثبات تولید پسته کشور؛

10قلم پسته تجاری درایران تولید می شود

رئیس پژوهشکده پسته گفت: تولید پسته درکشور در سال گذشته با رشد 30درصدی روبرو بود.

تولید پسته کشور کاهش زیادی نداردبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  امان الله جوانشاه  در نشست خبری در محل پژوهشکده پسته در رفسنجان گفت :برخی مواقع عواملی مانند سرمازدگی، گرمازدگی، توفان و دیگر عوامل موجب کاهش محصول پسته می شود که امسال کمتر شاهد این عوامل بودیم.

وی ،پسیل پسته را اصلی ترین آفت محصول پسته برشمرد و بیان کرد: قصد داریم در سال جاری اثرات 6 نوع صابون کشاورزی، سه نوع سم جدید و گوگرد را علیه پسیل پسته با کمک بخش خصوصی بر روی درختان پسته بررسی کنیم و در صورت مثبت بودن اعلام می کنیم تا کشاورزان این روشها را به کار ببرند.

به گفته وی دستگاه جمع آوری آفات و حشرات از روی درختان پسته، ساخته شده و در حال تست است.

رئیس پژوهشکده پسته 15 دلیل از جمله تأثیرات آب و هوایی، کمبود عناصر غذایی، وجود گرماهای بی سابقه و اختلال در زمان تشکیل جنین در پسته را دلیل پوکی پسته بیان کرد.

وی یکی از آفات مورد خسارت پسته را پسیل عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته بیش از 2 هزار و 200 تن انواع سموم کشاورزی در باغ های استان کرمان علیه آفت ها از جمله پسیل پسته مورد مصرف قرار گرفته است.

جوانشاه اضافه کرد: با آگاهسازی کشاورزان برای تولید محصولات ارگانیک از مصرف بی رویه سموم جلوگیری می شود لذا این میزان مصرف سموم به 50 درصد کاهش یافته است.


وی با اشاره به وجود بیش از 150 هزار کشاورز در استان کرمان گفت: جامعه کشاورزی ما گسترده است لذا حداقل سالانه 30 تا 40 جلسه آموزشی برای کارشناسان جهاد کشاورزی در شهرستان برگزار می کنیم و برای ارائه این آموزش ها در استانهای دیگر نیز محققان پژوهشکده را اعزام می کنیم تا کشاورزان از راههای مدیریت صحیح منابع آب، خاک، مدیریت سمپاشی و غیره بهره مند شوند.

جوانشاه ارقام پسته را 46 مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد 10 مورد تجاری است که چهار نوع تجاری این محصول از جمله کله قوچی، احمدآقایی، فندوقی و اکبری در استان کرمان تولید می شود.


انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار