وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از لیست داروهای لاغری ماهواره ای غیرمجاز تا ماجرای فروش خون

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تربیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفیر سلامت در مدارس، ارزآورى ٨٠٠ میلیون دلارى داروهاى ایرانى، دستاوردهای‌ طرح تحول نظام سلامت در حوزه دارو در معرض خطر است، میزان سموم در 10درصد محصولات کشاورزی بیش از ح مجاز است، بیماری‌های قلبی و کلیوی در کمین مصرف کنندگان داروهای مسکن‌، فرآورده های خونی به طور رایگان در اختیار مردم قرار می گیرند از جمله عناوین برخی اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بوده‌اند.

تربیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفیر سلامت در مدارس

سیدمحمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی وزیر بهداشت د رخصوص امضای آخرین و پنجمین تفاهم نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم اظهار کرد: با امضای دومین تفاهم نامه همکاری با وزارت آموزش و پروش، موضوع سفیران سلامت به طور جدی مورد توجه قرار گرفت که بر اساس آن یک میلیون و ۲۷۰ هزار دانش آموز به عنوان سفیران سلامت، فعالیت‌های خود را برای ارتقای فرهنگ سلامت اعضای خانواده و سایر دانش آموزان در سطح مدارس آغاز کردند.

ارزآورى ٨٠٠ میلیون دلارى داروهاى ایرانى

 عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی  اظهار کرد:۹۷ درصد نیاز داروی کشور توسط صنعت دارویی ایران تامین می شود که ۸۰۰ میلیون دلار  ارزآوری به دنبال دارد اما سه درصد داروی وارداتی منجر به خروج  یک هزار و ۱۰۰ میلیون دلار از کشور می شود.

کبریایی زاده با بیان اینکه هرشخصی حق اظهار نظر در خصوص حوزه سلامت ندارد؛ افزود: غفلت برخی افراد صنعت داروسازى را زمين گير كرده است و من آینده خوبی را برای این صنعت متصور نیستم.

دستاوردهای‌ طرح تحول نظام سلامت در حوزه دارو در معرض خطر است

رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو در ابتدای دولت یازدهم با مشکل بحران دارویی در کشور مواجه بودیم و هزینه داروهای وار‌داتی بالا بود قبل از پایان سال 92 رئیس جمهور در گزارش برنامه 100 روزه خود رفع بحران دارویی را یکی از دستاوردهای دولت یازدهم معرفی کرد و برخی اظهار می‌کردند که رفع این بحران مقطعی‌ است اما دیدیم که بحران حل شد و گرانی داروها و کمبود دارویی تکرار نشد و کمبود داروها از 30 تا 40 قلم تجاوز نکرد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در معرض خطر است، گفت: دولت قول‌هایی داده که امیدواریم در 2 ماه اول دولت دوازدهم محقق شوند و مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حل شود زیرا ادامه وضعیت‌ موجود بسیار مشکل است.

میزان سموم در 10درصد محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است

رسول دیناروند رئيس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ده درصد محصولات کشاورزی میزان سموم و حد مجاز است، تصریح کرد: در زمینه میزان سموم محصولات کشاورزی وضعیت خوبی نداریم و در حوزه واردات کنترل‌های غذا و دارو صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بر سلامت محصولات غذایی وارداتی نظارت دقیق و سخت گیرانه انجام می‌شود، عنوان کرد: در زمینه سلامت محصولات غذایی وارداتی نگرانی نداریم زیرا نظارت‌ها با دقت صورت می‌گیرد اما در محصولات کشاورزی داخلی ساماندهی وجود ندارد.

رد پای روانگردان‌ها در دارو‌های لاغری ماهواره‌ای

سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای با اشاره به اینکه داروی لاغری و مکمل‌های ماهواره‌ای غیرمجاز حاوی آمفتامین، سیبوترامین و افدرین می‌باشند که عوارض جبران ناپذیری را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند، نام‌های تجاری متابولایف، ترمولایف، ترمالین، زیماکس، پاتینت لاین، آلترا لیپولاین، اکس انا دراین و مجیک اسلیم را از دارو‌های لاغری غیرمجاز  است.

 بنابراین گزارش همچنین متریم، ریلاکر، لیپولاین، اکس انادراین، مجیک اسلیم، متریم، ریلاکر، لیپودراین، جنی سیل، ترمواسلیم، تایم لایف، هربالای آدی فین و بوتانیکال اسلیمینگ نیز از دیگر دارو‌های لاغری ماهواره‌ای هستند که در برخی از قرص‌های روانگردان وجود داشته و موجبات اختلالات روانی در مصرف کننده را فراهم می‌آورند.

فرآورده های خونی به طور رایگان در اختیار مردم قرار می گیرند

ایرج حریرچی‌ قائم‌ مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت سعی دارد بسته‌های جدیدی از جمله نظام ارجاع‌ و استقرار پزشک خانواده را‌ در سراسر کشور‌ ایجاد‌ کند‌ و در این راستا برنامه‌ریزی‌های خوبی را در زمینه سیاست‌های سلامت انجام داده است.

 وی اظهار کرد: مساله فروش پلاسمای خون را تایید نمی‌کنم و همه فرآورده‌های خونی به طور رایگان از طریق سازمان انتقال خون به نیازمندان و بیماران داده می‌شود.

 بیماری‌های قلبی و کلیوی در کمین مصرف کنندگان داروهای مسکن‌

عباس کبریایی‌زاده رئیس سندیکای داروسازانرئیس سندیکای داروسازان با اشاره به مصرف غیرمنطقی دارو در کشور گفت: در ایران دارو زیاد مصرف نمی‌شود بلکه مصرف دارو غیرمنطقی است، مثلا مصرف دارو‌های آنتی بیوتیک بیسار بالا است و دارو‌های دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی کم مصرف می‌شود.

وی افزود: ما از جمله کشور‌هایی هستیم که مصرف غیرمنطقی دارو‌های ضد درد را داریم در حالی که درد بیماری نیست و یک علامت محسوب می‌شود و نباید با مصرف مسکن درد را سرکوب کرد بلکه نشانه و علت آن را یافت.کبریایی‌زاده ادامه داد: آسیب‌های کلیوی عصبی و قلب و عروق ناشی از مصرف مسکن بسیار بالا است و باید در زمینه مصرف مسکن فرهنگ سازی صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار