آیت‌الله مکارم شیرازی:

روزی نیست مردم از سود بانک‎ها شکایت نداشته باشند/ دولت جلوی بانک‎های افسارگسیخته را بگیرد/ خیلی از کارخانه‎ها را بانک‎ها ورشکسته کردند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: دولت باید جلوی بانک‎های افسار گسیخته را بگیرد، روزی نیست که از سوی مردم برای من نامه نیاید و از سود بانک‎ها شکایت نداشته باشند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،و به‌ نقل از آستان‌نیوز، آیت‌الله مکارم‎شیرازی در ویژه برنامه شب دحوالارض حرم امام رضا(ع) اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مریم به کسانی که به او و معاد ایمان آورده و عمل صالح انجام ‎دهند وعده داده که محبت آنها را دل‎ها قرار دهد بدون آنکه تبلیغاتی کرده باشند.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از بهترین سرمایه‎ها برای انسان محبوبیت و اعتبار مردمی است، انسان اگر دستش هم خالی باشد ولی بین مردم محبوبیت و اعتبار داشته باشد، بزرگترین سرمایه را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه خدای متعال در سوره مریم راه کسب اعتبار و محبوبیت مردمی را بیان کرده است، گفت: ایمان به خدا اولین چیزی که برای کسب محبوبیت به آن تاکید شده، انسان مومن باید بر این اعتقاد باشد که خداوند متعال از رگ گردن و قلب به او نزدیک‎تر بوده و همه عالم محضر خداست. این درجه از ایمان در انسان تاثیرات فراوانی می‎گذارد و باعث دوری وی از ظلم، رشوه‎خواری، سرقت و آزار مردم می‎شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: مومنان افزون بر توحید باید ایمان به معاد هم داشته باشند، در روز قیامت تمام اعضای بدن علیه ما گواهی و شهادت می‎دهند مومن واقعی باید بر این اعتقاد باشد که در روز قیامت کوچکترین عملش هم مورد بررسی و قضاوت قرار می‎گیرد و در آن روز هرگز نمی‎تواند به اعمال نیکش بیفزاید.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما با تمام وجود به خداوند و معاد ایمان بیاوریم در بین مردم محبوب خواهیم شد، اظهار کرد: دومین توصیه سوره مریم، عمل صالح است، اگر کسی از ایمان دم بزند ولی عمل صالح انجام ندهد اهل ایمان نخواهد بود، زیرا میوه درخت ایمان، عمل صالح است.

وی ادامه داد: عمل صالح معنای بسیار وسیعی دارد، هرکاری که برای افراد جامعه مفید و الهی باشد، در تعریف عمل صالح گنجانده می‎شود. پیامبر(ص) در روایتی می‎فرمایند که ایمان بیش از 70 درب دارد، از همه مهم‎تر توحید و از همه ساده‎تر برداشتن موانع از سر راه مردم است.

این مرجع تقلید جمع آوری جهیزیه برای دختران، ایجاد کار برای جوانان، تامین هزینه مردم مستضعف و بیمار، کمک به آزادی زندانی‌ها و غیره را برخی از اعمال صالح معرفی و عنوان کرد: اگر ما یک تفحص کوچک کنیم خواهیم دید که عمل صالح در اطراف ما زیاد است.

وی ایجاد کار برای بیکاران را یک عمل صالح ارزشمند معرفی کرد و گفت: خیلی از انحرافات و فسادها به‌خاطر بیکاری است، برای درمان بیکاری سه رکن لازم است که اولین آن «همت خودِ جوانان» است، امام علی(ع) در طول زندگی خویش با کسب درآمد از طریق کشاوری، خیلی از غلامان و کنیزان را آزاد کرد، برخی از جوانان خیلی از کارها را در شأن خویش نمی‎دانند، در حالی که اهل بیت(ع) کشاورزی و چوپانی می‎کردند، لذا کار عار نیست.

آیت الله مکارم‎شیرازی ادامه داد: رکن دوم از بین بردن بیکاری «سرمایه‎گذاری نکردن در خارج از کشور» است، برخی از سرمایه‎داران همه سرمایه خویش را در بانک‎های خارجی گذاشته‎اند تا از سودش بهرمند شوند، قرآن در آیات متعدد این کار را مذمت کرده و آنها را به عذاب عظیم و آتش سنگین جهنم وعده داده است.

این استاد و مفسر قرآن کریم «دولت» را سومین رکن حل معضل بیکاری معرفی کرد و گفت: دولت برای حل بیکاری باید هزینه زیاد خودش را کم کند و در گام بعدی یارانه‎های مردم ثروتمند را قطع کند. بنده بارها به مسئولان گفته‎ام، مشکل این یارانه را حل کنید، بیش از نیمی از مردم احتیاج واقعی به یارانه ندارند. قطع یارانه‎ها عزم، جزم و اراده سنگین می‎خواهد البته هزینه هم دارد ولی باید پرداخت شود، زیرا قطع یارانه‎ها سبب رونق اقتصاد کشور می‎شود.

وی ادامه داد: دولت باید جلوی بانک‎های افسار گسیخته را بگیرد، روزی نیست که از سوی مردم برای من نامه نیاید و از سود بانک‎ها شکایت نداشته باشند. خیلی از کارخانه‎ها را این بانک‎ها ورشکسته کرده است. در خارج از کشور سود بانکی یک یا دو درصد است و همین امر چرخ صنعت را در آنجا می‎چرخاند، اگر تورم 7 درصد است سود بانکی هم باید زیر 10 درصد باشد، تا ورشکستگی در کشور زیاد نشود.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: گام بعدی دولت باید جلوگیری از قاچاق باشد، وقتی تعداد زیادی کامیون کالای قاچاق وارد کشور می‎کند یقینا دستگاه‎ تولیدی ما خواهد خوابید. رفع معضل بیکاری یک عمل صالح است که جوانان، سرمایه‎داران و دولت باید آن را در کشور حل کنند، جوان ما تا وقتی کار نداشته باشد کسی به او دختر برای ازدواج نخواهند داد.

وی اصلاح اختلافات و ایجاد دوستی بین دیگران را از دیگر اعمال صالح برشمرد و گفت: بزرگترها سعی کنند این اختلافات زوج‎های جوان را با گفتار خودشان از بین ببرند و بین آنها مودت و دوستی را بیشتر کنند. رسول گرامی اسلام در حدیثی به اصحاب خویش فرمودند ثواب و ارزش اصلاح بین افراد از نماز و روزه بالاتر است، زیرا اختلافات باعث نابودی جامعه می‎شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی مبارزه با فسادهای فضای مجازی را از دیگر اعمال صالح اعلام کرد و گفت: فساد فضای مجازی معضل بزرگ جامعه است، خیلی از طلاق‎ها، دزدی‎ها و انحرافات جامعه به‎خاطر عدم استفاده صحیح از فضای مجازی است. راه اصلاح فضای مجازی فیلتر کردن نیست، گاهی اوقات سرنوشت یک جوان با موبایل تغییر می‎کند. خدمات فضای مجازی باید براساس سن افراد ارائه شود.

وی رسیدگی به مناطق زلزله‎زده را از دیگر کارهای خیر معرفی و عنوان کرد: نباید رسیدگی به زلزله‎زدگان فقط خلاصه به روزهای اول باشد، نباید آنها فراموش شوند، دولت و خیرین باید کمک کنند تا مشکلات آنها برطرف شود. برای حل مشکلات زلزله‎زدگان و دیگر اقشار آسیب‎دیده، کار فردی جواب نمی‎دهد بلکه مردم باید با هم متحد شوند و گروه‎هایی را تشکیل دهند و مشکلات را برطرف کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: زیارت امام رضا(ع) یکی از کارهای خیر و اعمال صالح است، زائران باید کاری کنند تا با دست پر برگردند، برای حل مشکلات خویش و جامعه در این آستان از خدای متعال بخواهید و دعا کنید، زائران پس از زیارت باید به قلبشان نگاه کنند اگر تغییری در خود دیدند یعنی زیارت مورد مقبولی داشته‌اند و اگر تغییری را حس نکردند متاسفانه زیارت روی آنها تاثیری نداشته است.

انتهای پیام/پ

رسیدگی به وضعیت سود بانکهای کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
بخدا من معلم هستم از بانک ملی 50 میلیون گرفتم باید 75 میلیون پس بدهم خدایا زن و فرزندم عذاب میکشن ماهی یک میلیون و سیصد باید پرداخت کنم حقوقم میره میخام با 50 تا خونه بخرم. ..