صالحی در صحن علنی:

دوره تصمیم‌گیری پشت در‌های بسته گذشته است/واگذاری امور به بخش خصوصی از اولویت‌های وزارت ارشاد است

وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت:شفافیت در همه مراحل تصمیم گیری و اجرا مورد توجه بنده خواهد بود چراکه دوره تصمیم گیری پشت درهای بسته گذشته است.

سید عباس صالحی / وزیر فرهنگبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت:همه می‌دانند که جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی حلقه وصل شرق و غرب بوده و همیشه آثار فرهنگی و هنری خود را به جهان منتقل کرده‌اند و سهم مهمی در تقابل جهان در طول تاریخ داشته است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در دنیا بوده است فرهنگ و هنر ایرانی نشانه ذات این مرز و بوم است در این میان با ورود اسلام این فرهنگ اصیل با جلوه‌های عالی معنویت پیوند خورد و به بلوغ و تبلور رسید.

صالحی تصریح کرد: با این مقدمات می‌توان گفت گوهر ایران سه چیز است، فرهنگ و هنر و ادب اولین آن است، دینمداری و توحیدی و اخلاق معنویت دوم و سوم مهر و معرفت اهل بیت (ع) است و همه ادیان و تمام کسانی که در ایران زندگی می‌کنند با این سه عنصر پیوند عمیقی دارند و هر برنامه‌‌ای که با این سه عنصر در تضاد باشد ابطر و ناکارآمد است.

وی بیان داشت:‌در برنامه دولت دوازدهم نیز تلاش شده این سه ضلع مبنای اصلی قرار گیرد و صد البته با آنچه که در جهان معاصر اتفاق می‌افتد و شرایط ایران پیوند محکمی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چند اتفاق مثبت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:‌ گسترش اعتماد‌سازی‌ها میان اصحاب فرهنگ و هنر بین دولت و وزارت گسترش کمی و کیفی پاره‌ای از محصولات فرهنگی، بهبود اقتصاد نسبی هنر تقویت نقش نهادهای صنفی و شفافیت بیشتر در حمایت‌ها از اتفاقات مثبتی بود که در دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داد.

صالحی گفت: اعتقاد اصلی به 4 اصل است که دین، نظام اسلامی، انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق از اصول کلی آن است، دوم شفافیت در مرحله تصمیم‌گیری و اجرا است چرا که دوره مدیریت پشت درهای بسته به اتمام رسیده و معتقد به مشارکت جمعی هستم.

وی در ادامه افزود: نکته سوم واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت‌های واحد‌های صنفی است و مسئله آخر تمرکز گرایی جغرافیایی است چرا که معتقدم درخصوص سیاست‌گذاری‌ها باید نظر تمام اقوام و ملت‌های ایران دخیل باشد و پیش از این هم در معاونت فرهنگی این مسیر را  پی کردم.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: برنامه‌هایم را مبتنی بر اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه برنامه فرهنگی دولت تدوین کرده‌ام و هر چند تدوین آن‌ها در 15 صفحه مانع شده که به صورت کامل آن‌ها را ارائه کنم.

صالحی تصریح کرد: برنامه من 3 هدف دارد اول صیانت و تعالی هویت، دوم حمایت از محصولات فرهنگی هنری و سوم دیپلماسی فرهنگی بر محور هنر و فرهنگ است که 7 حوزه را در بر می‌گیرد که شامل هنر و ادبیات، مناسبات اقوام، منابع فرهنگی، مصرف فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و مواردی دیگر است. با بررسی چالش ها به 14 مسئله رسیدیم و این مسائل به 46 برنامه تبدیل شد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه 8 حوزه کاری دارد و از نمایندگان می‌خواهم این تنوع کاری را با دقت بیشتر ملاحظه کنند، حوزه اول هم دین است که در این حوزه قرآن و عترت، حج و زیارت حرف اول را می‌زند. حوزه دوم فرهنگ است که شامل اهل قلم، کتاب، کتابخانه‌ها و حوزه چاپ می‌شود.

وی تصریح کرد: حوزه هنر نیز مسئله بعدی است که شامل تئاتر و موسیقی است، حوزه چهارم سینما، حوزه پنجم رسانه (مکتوب و غیر مکتوب) حوزه ششم فعالیت‌های مجازی، حوزه هفتم فعالیت‌های خارج از کشور و در نهایت حوزه آموزش و پژوهش است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره این موضوع‌های 8 گانه در بخشی می‌توانم مدعی تخصص باشم و در سایر موارد هم تجارب مقتضی را دارا هستم.

صالحی بیان داشت: در حوزه هنر تعلق خاطر، انس وجودی، ارتباط کاری من اندک نبوده و در چند دهه با آن مجمع محشور و مأنوس بوده‌ام، دغدغه‌ها را می‌شناسم و تلاش می‌کنم اهالی هنر مانند اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.

وی در ادامه تصریح کرد: در بسته 46‌گانه‌ام بهبود کسب و کار را در چارچوب اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار داده‌ام چرا که فرهنگ حلقه و ضلع جدی اقتصاد مقاومتی است و اگر اقتصاد مقاومتی را به دانش‌بنیانی ، درون‌زایی تعریف کنیم در حوزه فرهنگ این اتفاق راحت‌تر و سریعتر میسر می‌شود.

صالحی گفت: برنامه ما در حوزه بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر سه شاخه دارد. اولین شاخه حوزه مانع زدایی و تمرکز زدایی دولتی و جغرافیایی در حوزه فرهنگ و هنر است که پیشنهادهایی از جمله تصویب قانونی و ساختاری توزیع و عرضه خلاقیت‌های هنری برای رفع آن ارائه شده است.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساختی پیشنهادهای متعددی چون تقویت بنگاه‌های مالی و اعتباری در حوزه‌ هنر و ادبی، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی به عنوان قدرتسازی برای اشتغال و تولید، توسعه زیرساخت‌های فروش محصولات فرهنگی به ویژه با توجه به ظرفیت فضای مجازی و رابطه‌های بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت ارتباطات برای تولید اشتغال در فضای مجازی ارائه شده است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ پوشش مناسب اهالی فرهنگ و هنر از خدمات مالی، بیمه‌ای و حقوقی پیشنهاد دیگر در این عرصه است. به نظر می‌رسد بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی کار محالی نخواهد بود.

صالحی تصریح کرد: هویت گرایی ایرانی- اسلامی متناسب با هدف یکی دیگر از نقاط جدی برنامه پیشنهادی است. ما باید عناصر مقاوم و پایدار هویت ملی مانند اخلاق، خانواده، آداب و رسوم را در محصولات و نهادهای فرهنگی هنری جدی بگیریم و تقویت کنیم و در کنار این موضوعات باید فرصتی را فراهم کنیم تا هویت‌های قومی شکوفا شود، هویت‌هایی که در ایران ما به مانند رنگین کمان هستند.

وی با بیان اینکه اقتدار و قوت تنوع فرهنگی زبانی اقتدار ایران را در هم نمی‌شکند بلکه بر اقتدار فرهنگی کشور می‌افزاید، گفت: بسته سوم برنامه پیشنهادی من تحکیم حقوق روابط فرهنگی است. اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق منزلت، حق امنیت، حق هویت صنفی و قومی دارند که بسته تحکیم حقوق فرهنگیان در این مورد بسته‌ای جدی است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت فکری معنوی، پیگیری الحاق به کنواسیون‌ها با رعایت شروط و حقوق لازم، مجازات‌های بازدارنده، صریح و جدی با متخلفان حریم مادی و معنوی اهالی فرهنگ و هنر، شفافیت و پاسداری از مجوزهای صادره و نکات این چنینی در برنامه پیشنهادی من به تصویب آمده است.

صالحی بسته چهارم برنامه پیشنهادی خود را بسته دیپلماسی فرهنگی دانست و افزود: باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست بلکه فرهنگ، هنر و دانش است آنچه که می‌ماند فرهنگ و آنچه که می‌رود نفت است. با این باور دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر، هم برای معرفی فرهنگ و هنر زاینده ایرانی و هم برای اقتصاد و هم برای سیاست اهمیت پایدار ضرورت اساسی پیدا می‌کند. جامعه‌ای که فرهنگ پویا داشته باشد و آن را به دنیا عرضه کند امنیت پایدار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم و ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی را برای حضور موثر در سازمان‌ها و مجامع فرهنگی جهان ارتقا دهیم. باید گفتگوهای دینی و در سطح جهان اسلام و در کل دنیا را تقویت کنیم، برای حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی بکوشیم و مشارکت ایرانیان خارج از کشور و همدلان انقلاب را در تعاملات دیپلماسی فرهنگی ارتقا دهیم.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه پیشنهادی من برای تحقق به الزاماتی احتیاج دارد که اولین آن ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، نمی‌توان با بودجه و منابع انسانی حداقلی انتظارات حداکثری داشت. باید در حوزه فرهنگ و هنر انتظارات متکثر و گاها متفاوت را به هم نزدیک کرد. نمی‌توان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات متناقض داشت و به بررسی عملکرد این وزارتخانه پرداخت.

صالحی با بیان اینکه باید جلوی مداخلات غیرمسئولانه در این حوزه گرفته شود، گفت: این مداخلات به اعتبار و اقتدار نظام و حاکمیت ایران ضربه می‌زند. نظام نباید بپذیرد که نمی‌پذیرد تا اقتدار اعضای کشور تضعیف شود.

وی افزود: نکته چهارم در برنامه ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارت دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه اجرا در فعالیت‌های فرهنگ عمومی است و باید ما این نقش را بشناسیم و به آن توجه کنیم و شأن آن را محترم بشماریم، اگر قرار است پاسخگویی وجود داشته باشد باید حوزه اختیارات نیز تناسب پیدا کند.

صالحی ادامه داد: راه رسیدن به این الزامات دو چیز است که اولین آن گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با یکدیگر و کنش گران دیگر اجتماعی، اصحاب دین، اصحاب سیاست، اصحاب امنیت است و اصحاب فرهنگ باید دغدغه‌های خود را عرضه کند و در کنار آن دغدغه‌های دیگران را بشنوند تا در این تعامل دغدغه‌ها امکان ارائه راه حل‌های رویکردی، ساختاری و روشی پدید بیاید.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: راه حل دوم در این زمینه مشارکت است، ارشاد نمی‌تواند این راه عظیم را بپیماید. مشارکت دستگاه‌ها و اصحاب فرهنگ، هنر و ادب ایرانی که در حقیقت کانون مرکزی این تحرک هستند، مشارکت دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند باعث ارتقای این نقش شوند، من امیدوارم ارتباطی که با دستگاه‌ها وجود دارد فرصت این همکاری را افزایش دهد.

صالحی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: من سیدعباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی سرمایه‌های وجودی خود را در طبق اخلاص گذاشتم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران داشته باشم، از خداوند می‌خواهم تا من را در رفع نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری، تحکیم پیمان اهالی فرهنگ و هنر با رئیس جمهور و رفع دغدغه‌های مراجع عظام یاری می‌طلبم.

انتهای پیام/

 

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

جزئیات رای اعتماد مجلس به سید عباس صالحی

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار