زنگنه در صحن علنی مطرح کرد؛

گازرسانی به 9 هزار روستا و 5 هزار روستا در دستور کار/برای حل مشکلات باید مذاکره کنیم

وزیر پیشنهادی نفت گفت: 9 هزار روستا گاز رسانی شده و 5 هزار روستا در دستور قرار دارد.

زنگنه/ وزیر نفتبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: در کشور ما وقتی که از نفت صحبت می‌کنیم قطعا منظور از نفت تنها یک کالا نیست، نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی، فنی، صنعتی و حتی امنیت ملی است.

وی افزود: حتی در مسیر توسعه اقتصادی غیرمتکی به نفت هم صنعت پتروشیمی نقش تعیین کننده دارد.

زنگنه تصریح کرد: قریب به 98 درصد از انرژی اولیه کشور از طریق نفت و مشتقات آن تهیه می‌شود و بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور هم به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نفت تامین می‌شود.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: اهمیت نفت در کشور ما موجب شده است دشمنان ما هم در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم و اشکال تراشی علیه صنعت نفت پای می‌فشارند.

زنگنه اضافه کرد: در این روزها که فرصت شد به دلیل رای اعتماد فرصت بیشتری را در خدمت نمایندگان باشیم در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و اجتماعات مختلف و نکاتی مکررا تاکید شد بر توسعه میدان‌های مشترک، تسهیل انعقاد قراردادهای نفتی، پرهیز از خام فروشی، حمایت از ساخت داخل، مدیریت نیروی انسانی و مسائلی که بعدا اشاره خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی نفت عنوان کرد: برنامه‌ای که من به مجلس ارائه کرده‌ام برنامه روشن و منسجمی است و در این برنامه به آنچه که معاونت نظارت، ریاست محترم مجلس بررسی کرده اعلام شده 47 درصد برنامه پیشنهادی با احکام بالادستی منطبق است.

زنگنه اضافه کرد: در برنامه‌ای که ارائه کرده‌ام صفحات آخر مربوط به برنامه ششم می‌شود، بر این باورم که گرچه در عرف آیین نامه نوشته شده برنامه را باید وزیر بدهد اما وزیر که نمی‌تواند برنامه دهد. برنامه آن چیزی است که در قانون تصویب می‌شود و به ما ابلاغ می‌شود و ما موظف به اجرای آن هستیم و آنچه ما اجرا می‌کنیم راهکارها و راهبردهایی است برای اجرای اهداف کمی و کیفی برنامه‌هایی است که در مجلس و بودجه‌های سنواتی ذکر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین چیزی که در نفت باید به آن اشاره کرد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است. سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های مشترک چراکه ما میدان‌های مشترک متعددی داریم که در برنامه‌ام به صراحت نوشته‌ام تمام آن‌ها باید تعیین تکلیف شود و هیچ میدان مشترکی نباید بلاتکلیف بماند.

زنگنه گفت: در این برنامه همچنین به عقد قراردادهای جدید اشاره کرده‌ام، ما اگر بخواهیم صنعت نفتمان پیش برود طبق همین برنامه‌ای که همگی خود را متعهد به اجرای آن می‌دانیم 200 میلیارد دلار در صنعت نفت ایران در ظرف 5 ساله باید سرمایه‌گذاری شود از این مقدار نزدیک 130 میلیارد دلار باید منابع خارجی جذب شود و ما اگر بخواهیم این منابع خارجی را جذب کنیم و به همراه بقیه منابع در بخش‌های بالادستی و پایین دستی یک رونق می‌توانیم در اقتصاد ایران اجرا کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت بیان داشت: اگر بخواهیم در خوزستان تحرک ایجاد شود باید طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی و طرح‌های افزایش بازیافت نفت در میدان‌های در حال بهره‌برداری اجرا شود و این سرمایه‌گذاری‌های دهها میلیارد دلاری صدها هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: درست است که نفت یک صنعت اشتغال‌زا در دوران بهره‌برداریش نیست اما در دوران اجرای طرح‌هایش به شدت صنعت اشتغال‌زا و اثرگذاری است.

وزیر نفت تاکید کرد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با هدف افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی است. ما در سیاست‌های کلی نظام آنچه که در سال 79 ابلاغ شده یک بندی وجود دارد که می‌گوید افزایش ظرفیت، تولید سیانت شده، نفت متناسب با ظرفیت‌های موجود و برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصاد امنیتی و سیاسی گفته شده است افزایش تولید باید داده شود تا سرمایه‌گذاری انجام بگیرد ما سومین ذخایر نفت دنیا را داریم اما از نظر تولید بسیار ظرفیتمان پایین است.

زنگنه بیان داشت: نفت تنها مقوله‌ای نیست که اقتصادی باشد بلکه موجب قدرت و جایگاه امنیتی و سیاسی ما در منطقه هم می‌شود. اتمام فازهای پارس جنوبی تمام می‌شود. احداث پایانه نفتی در دریای عمان، اجرای جهش دوم پتروشیمی هم اقداماتی است که در دستور کار 4 سال آینده قرار دارد. اگر پتروشیمی نبود ما تحریم‌ها را به دشواری می‌توانستیم پشت سر بگذاریم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: طی سالهای اخیر نزدیک به 9 میلیارد تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شده و با برنامه‌ای که ما داریم تولید بیش از این هم افزایش خواهد یافت. ما هیچوقت نگفته‌ایم که در سال 96 طرح سیراف به پایان می‌رسد. یک چیزهایی از قول بنده نقل می‌شود که آنها گفته نشده‌اند.

وی افزود: بعضی از دوستان این روزها می‌گویند وزارت نفت در صادرات گاز هیچ کاری انجام نداده است. وقتی که ما محتاج گاز داخلی بودیم و کمبود گاز داشتیم چه چیز را صادر می‌کردیم. اکنون که برداشتمان از پارس جنوبی دو برابر شده می‌توانیم صادر کنیم. اکنون صادرات به عراق را شروع کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی نفت اضافه کرد: طرح‌های ساخت داخل که مورد علاقه نمایندگان است این است که ما آمده‌ایم و کارهای بزرگی را انجام داده‌ایم. آخرین قراردادی که ما بستیم بالای 600 میلیون دلار بود که با یک شرکت خارجی برای ساخت لوله‌های بدون درز مقاومتی منعقد کردیم. با این قرارداد ما ظرف 3 سال سازنده این لوله‌ها خواهیم شد و به اسم آن شرکت خارجی این لوله‌ها قابل توزیع در بازارهای جهانی خواهد بود.

زنگنه گفت: تا پیش از شروع این دولت حدود 14 هزار روستا گازرسانی شده بود اما از زمانی که ما کار را شروع کرده‌ایم تاکنون 9 هزار روستا گازرسانی شد، 5 هزار روستا هم در دست اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: ما باید به معیشت کارکنان نفت توجه کنیم و فکر نکنیم آنان را مشابه یک اداره کل برخورد کنیم. ما نفت را اجبار کرده‌ایم در حالی که بنگاه اقتصادی از دولتی باقی بماند، بعضی از نیروهای قراردادی نفت از وضعیت خوبی برخوردار نیستند لذا باید با کمک نمایندگان باید برای حل مشکلات آنان تلاش کنم. مسئله اجتماعی نفت هم از مهم‌ترین موضوعاتی که باید حل شود.

زنگنه گفت: این نخستین بار است که وزیر نفت برای گرفتن رای اعتماد به مجلس میاید و نمایندگان مناطق نفت‌خیز قاطعانه از او حمایت می‌کنند شاید یکی از دلایل آن این باشد ما به مسئولیت‌های اجتماعی حوزه‌مان توجه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم مخالف هم باشیم هیچ اشکالی ندارد اما در مورد منافع ملی باید همراه هم باشیم. 4 سال پیش در چنین روزهایی من اینجا آمدم که رای اعتماد بگیرم. وقتی که آقای زاکانی و نادران را دیدم به آنها گفتم که ما با هم مخالف باشیم از هم متنفر نباشیم. آقای نادران گفت من متنفر نیستم و من هم گفتم انشاالله این‌طور باشد و رفتم.

زنگنه اضافه کرد: بعدها من در مسیر کاری‌ام در سال 93 از او کمک خواستم و او مردانه در مشکلاتی که داشتم به من کمک کرد با اینکه ما از نظر سیاسی کاملا مخالف هستیم ولی جای منافع ملی که آمد آنها به من کمک کردند. این موضوع بسیار مهم است ما باید حوزه منافع ملی که مطرح می‌شود مخالفت‌ها را کنار بگذاریم. این روزها من بسیار خوشحال شدم، بنده قبلا 9 بار برای گرفتن رای اعتماد به مجلس آمدم این بار یکی از لذت بخش‌ترین دوره‌ها برای من بود به دلیل اینکه دیدم همه در چارچوب منافع ملی صحبت می‌کنند. همه چیز معتدل و در وضعیت مطلوبی بود. ما حتما باید کنار هم باشیم تا کشور توسعه پیدا کند؛ ما باید با همدیگر گفتگو کنیم و مذاکره راه حل مسائل کشور است نه مخاتمه.

زنگنه تأکید کرد: ما دشمنان بدذاتی در منطقه و جهان داریم که اگر با هم باشیم می‌توان مشکلات را حل کرده و کشور را با عزت پیش ببریم.

وی تصریح کرد: افزایش تولید و صادرات نفت ما با مجموع سیاست‌های کلی نظام منطبق است، سیاستی که مقام معظم رهبری سال 72 به منظور هماهنگی افزایش تولید صیانت‌ شده نفت با ذخایر موجود بیان فرمودند.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه بنده  چهار سال وزیر نفت بودم و صدها هزار میلیارد تومان از زیر دستم رد شده است، گفت: اما ابطحی نماینده مردم خمینی شهر به باشگاه نفت نیرو اشاره کرد در صورتی که این باشگاه یک مؤسسه غیر انتفاعی و غیر دولتی است که از سوی بنده و یکسری از دوستان در سال 91 ثبت شد.

زنگنه ادامه داد: در سال 91 بعد از ثبت این باشگاه در خواب هم نمی‌دیدیم که شخصی مانند آقای روحانی رئیس جمهور شده و بنده وزیر شوم، سال 91 حدود 200 نفر از افراد متخصص در بحث نفتی دور هم جمع شدیم و این باشگاه را تشکیل دادیم که ماهی یکبار جلسه و سخنرانی داریم.

وی تأکید کرد: این باشگاه به عنوان یک اتاق فکر مجانی برای دولت محسوب می‌شود زیرا با حق عضویت اعضا اداره می‌شود بنده نیز تنها عضو هیئت مؤسس هستم نه عضو هیئت مدیره یا مدیر عامل.

وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اگر عضویت بنده در این باشگاه خلاف قانون بوده چرا  چهار سال پیش که می‌دانستید به قوه قضاییه یا کمیسیون اصل 90 چیزی نگفته‌اید و انگار امروز کشف جدیدی شده است و بگویید این باشگاه چه تأثیری در سیاست‌گذاری‌های نفت دارد؟

زنگنه  با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان درباره دریافت پول خوراک پتروشیمی‌ها به صورت ارز از سوی زنگنه، اذعان داشت: در ایران نمی‌توان چیزی فروخت و ارز گرفت و حتی اگر ارزی هم دریافت می‌شود  قیمت آن مشخص و رسمی است که باید تبدیل شود.

وی در واکنش به انتقاد برخی نمایندگان درباره اینکه قرارداد آزادگان شبانه فسخ شده است، گفت: یک نفر قراردادی را داشت که در حیطه وظایف خود کاری نمی‌کرد لذا ما آن قرارداد را فسخ کردیم.

وزیر پیشنهادی نفت همچنین اظهارات یکی از نمایندگان را مبنی بر دریافت 50 میلیارد دلار وام بی‌بهره از سوی وزارت نفت را نادرست خواند و تأکید کرد: ما بهره‌ای حدود 8 درصد بابت این وام می‌پردازیم. این وام در حقیقت 30 میلیارد دلار بوده و اکنون تبدیل به 50 میلیارد دلار شده است.

زنگنه با اشاره به انتقادات برخی نمایندگان درباره عدم افزایش تولید نفت،گفت: اگر می‌خواهید با بنده مخالفت کنید چرا با ده‌ها هزار کارکنان فلات قاره و مناطق نفتی جنوب برخورد می‌کنید که در این مکان  جا دارد از این کارکنان که با همت به حفظ تولید نفت کشور کوشیده‌اند تشکر کنم.

وی ادامه داد: البته آقای ظریف هم زحمت کشیده‌اند که دستش را به خاطر خدمت به کشور می‌بوسم زیرا دست ما را باز کرد تا بتوانیم نفت تولید کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت با تأکید بر اینکه برنامه تولید نفت ما را دشمنان فریز کرده‌اند اما بنده در مقابل آن ایستاده‌ام، بیان داشت: همانجا عده‌ای می‌گفتند که زنگنه می‌خواهد ارزان فروشی کند، کوتاه بیاید چرا سختگیری می‌کنید؟ اما بنده گفتم اگر گردنم را هم بزنند از سهم ایران در بازار جهانی نمی‌گذرم که  در نهایت دخلمان را با افتخار پس گرفتم.

زنگنه در واکنش به انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر اینکه برنامه کاری‌اش برای دولت دوازدهم مربوط به سال 92 است، اظهار داشت: در برنامه کنونی من تمامی ارقام و اعداد برنامه ششم ذکر شده که اجرا کنیم.

وی ادامه داد: گفتند چرا نمایندگان ادوار را استخدام کردیم؛ یکی از دغدغه های هیئت رئیسه مجلس در پایان هر دوره‌ای این است که با وزرا جلسه گذاشته تا برای نمایندگان بیکار، کاری مهیا کنند. نماینده‌ای که کاری ندارد را چکارش کنیم در جامعه رهایش کنیم؟

وزیر پیشنهادی نفت تأکید کرد: اگر نماینده نگران شغل آینده خود باشد هزاران مفسده دیگر از وی بروز می‌دهد. افتخار می‌کنم که تعدادی از نمایندگان ادوار را در وزارت نفت به کار گفته‌ام.

زنگنه  اظهار داشت: حداقل این قدر عقل سیاسی دارم که نماینده دور قبل یک شهر در جلسه رأی اعتماد برای بنده نمی‌تواند رأیی جمع کند بلکه به دلیل رقابت با نماینده کنونی مجلس علیه من اقدام می‌کند.

وی با اشاره به ارتباط دانشگاه و وزارت نفت گفت: تأکید کرده‌ام که تمام دانشگاه‌هایی که بخش بالادستی نفت دارند واگذار شده و با آن‌ها قراردادهای دراز مدت بسته شود.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اظهارات ابطحی درباره اینکه به جوان‌ها چرا میدان نمی‌دهید، خاطر نشان کرد: معتقدم از همین الان باید میدان داده شود، خیلی اصرار کردم که شخص دیگری وزیر شود اما در نهایت تنها شدم و پشت مرا خالی کردند بنده شهوت قدرت ندارم و جوان‌گرایی برای من یک اصل است.

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار