ایلام قطب جدید انرژی کشور؛

شتاب«ان جی ال» در پروژه های نفتی دهلران/پتانسیل های ایلام همچنان در پشت پرده بی اعتنایی ها

جلوگیری از سوزندان گاز همراه نفت با پروژه «ان جی ال»دهلران، یکی از مهمترین پروژه ها در حوزه نفت و گاز ایلام است که مقرر شده روند اجرایی این طرح با اختصاص ۵۴۵ میلیون دلار شتاب بگیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، ایلام یکی از استان های بسیار مهم کشور در حوزه نفت و گاز محسوب می شود، استانی که بیش از ۹۰ درصد منابع نفت و گاز غرب کشور در آن قرار دارد.

بی توجهی به ظرفیت ها و از طرفی پتانسیل های این استان سبب شده به یک استان محروم و کمتر توسعه یافته در کشور شناخته شود.

 توجه  نکردن دولت ها به ظرفیت های و پتانسیل های خدادادی و انسانی این استان سبب شد که مردم به خصوص جوانان تحصیل کرده راهی غربت شوند تا توانسته باشند معاش زندگی روز مره خود وخانواده را تامین کنند.

در یک دهه اخیر توجه حداقلی به این استان محروم سبب شده که پروژه های نفتی زیادی در این استان به خصوص در شهرستان مهران و دهلران فعالیت خود را شروع کنند ولی استفاده نکردن از نیروهای بومی در این شرکت ها به بهانه  تخصص نیافتن سبب شده که جوانان این استان مرزدار تنها در حد نیروهای کارگری استفاده شود.

این در حالی است که بیشتر جوانان این دیار داری تخصص هستند، شهرستان دهلران به عنوان یکی از شهرستان های مهم استان ایلام تلقی می شود، شهرستانی که بیشترین منابع نفت وگاز استان وحتی کشور را دارست بطوری که روزانه بیش از ۱۶۰ هزار بشکه نفت در چاه های این شهرستان استخراج می شود.

یکی از پروژهای مهم که در سال های اخیر دوبار کلنگ احداث آن به زمین زده شد ان جی ال ۳۱۰۰دهلران است، این پروژه در سال ۹۳ با حضور وزیر نفت کلنگ احداث آن به زمین زده شده ولی بنا به دلایل نامعلومی شرکت سرمایه گذار اقدامی در خصوص شروع پروژه نکرد و مجدد درشهریورماه سال گذشته باحضور استاندار ایلام و مدیر عامل صندوق بازنشستگی نفت به عنوان سرمایه گذارجدید  فعالیت خود را شروع کرد.

 برای بررسی آخرین وضعیت این پروژه گفتگویی با استاندار ایلام، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی داشته ایم.

اختصاص ۵۴۵میلون دلار برای ان جی ال دهلران

نماینده مردم حوزه انتخابه شهرستان دهلران گفت: یکی از مهمترین اولویت هایی که در دستور کار قرار دارد اجرایی شدن ان جی ال ۳۱۰۰و پتروشیمی دهلران است.

شادمهر کاظم زاده بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد منابع نفت گاز غرب کشور در شهرستان دهلران قرار دارد ولی تاکنون مردم این شهرستان به خصوص جوانان آن در بحث اشتغال مورد توجه جدی قرار نگرفته اند.

وی بیان داشت: دهلران از جمله شهرستان‌های مستعد در زمینه نفت و گاز است که در صورت استفاده بهینه از این منابع رونق و توسعه همه جانبه این منطقه اتفاق می‌افتد.

عضو کمسیون عمران مجلس شواری اسلامی افزود:  پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران با اعتباری بالغ بر۵۴۵ میلیون دلار از محل  صندوق توسعه ملی تصویب شد که  با تزریق این مبلغ عملیات آن اجرایی خواهد شد.

وی بیان داشت: برای سرعت بخشی در پرداخت تسهیلات این پروژه با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، رئیس بانک مرکزی طی روزهای گذشته جلساتی داشته ام و در این راستا دستورات لازم اخذ شده است.

پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا با راه‌اندازی آن خوراک پتروشیمی دهلران تامین می‌شود و به فعلیت رسیدن این دو پروژه می‌تواند تحول خوبی در این شهرستان و به ویژه در موضوع اشتغال ایجاد کندکاظم زاده عنوان کرد: پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا با راه‌اندازی آن خوراک پتروشیمی دهلران تامین می‌شود و به فعلیت رسیدن این دو پروژه می‌تواند تحول خوبی در این شهرستان و به ویژه در موضوع اشتغال ایجاد کند.

نماینده حوزه انتخابیه دهلران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استفاده از نیروهای بومی در این پروژه ها از مواردی بسیار مهمی است که در این راستا نیز پیگیری های انجام شده است.

حضور نیروهای غیر بومی پیگیری می شود

عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص شایعات به کار گیری افراد غیر بومی ودخالت نهادهای نظارتی در پروژه ان جی ال ۳۱۰۰دهلران گفت: به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهم داد افراد غیر مسئول قصد دخالت در جذب نیرو داشته باشند و اگر اقدامی در این خصوص در دستور کار آنها باشد قطعا از طریق مجاری قانونی ونظارتی مجلس شورای اسلامی و اصل ۹۰موضوع را پیگیری خواهم کرد و برای مطالبه حقوق تک تک مردم حوزه انتخابیه کوتاهی نخواهم کرد.

 نماینده حوزه انتخابیه شهرستان دهلران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار داریم صندوق بازنشستگی وزارت نفت به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه از منابعی که از جاهای دیگر در اختیار دارد تا تخصیص اعتبارات مربوط به این پروژه استفاده کنند تا روند کار ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران نیز شتاب بیشتری گیرد.

کاظم زاده افزود: با آغاز فعالیت ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران، پتروشیمی و نیروگاه ۵۰۰مگاواتی برق حلقه و زنجیره توسعه منطقه به خصوص بحث اشتغال زایی را در پی دارد.

وی بیان داشت: با شروع به کار این پروژه ها بیش از سه هزار نفر ازجوانان جویای کار منطقه مشغول خواهند شد.

به کار گیری۲ هزار نفر در ان جی ال دهلران

استاندار ایلام نیز در این زمینه گفت: اقدمات بسیار مهمی در حوزه نفت گاز در دولت یازده هم در استان ایلام صورت گرفته است.

محمدرضا مروارید بیان داشت: اجرای پروژه ان جی ال ۳۱۰۰دهلران یکی از پروژه های بسیار مهم در استان ایلام است.

وی بیان داشت: با اجرا این پروژه زمینه اشتغال دو هزار نفر فرام می شود که تکمیل این پروژه نقش بسیار مهی در کاهش بیکاری و رونق اقتصادی منطقه وکشور دارد.

مروارید گفت: ۵۴۵ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.

وی افزود: برای تسریع در اجرای پروژه هفته گذشته جلسه ای با وزیر نفت ومدیر عامل صندوق بازنشستگی نفت برگزارشد که در این جلسه علاوه بر دستور وزیرنفت مدیرعامل صندوق بازنشستگی نیز تکمیل  پروژه تاکید داشت.

استاندار ایلام اظهار داشت: استان ایلام داری پتانسیل های فراوانی به خصوص در حوزه نفت گاز است که خوشبختانه در سالهای اخیر توجه به این استعدادها سبب شده ایلام به کارگاه تبدیل شود.

مروارید تصریح کرد: برای حل معضل بیکاری استفاده از نیروهای بومی در پروژها در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و در این راستا نیز وزیر نفت دستورات لازم را ابلاغ کرده است.

وی بیان داشت: با تزریق اعتبار به ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران بلافاصله کار اجرایی پتروشیمی دهلران هم آغاز می شود و استفاده از نیروهای بومی متخصص در این پروژه در دستور کار قرار دارد و با راه اندازی کامل  آن زمینه اشتغال بیش از دو هزار نفر فراهم می شود.

پروژه ان. ‌جی. ‌ال ۳۱۰۰ دهلران روزانه ۲۷۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت دریافت می‌کند که با راه‌اندازی این واحد، روزانه یک هزار و ۱۷۰ بشکه میعانات گازی ترش، ۷۴ میلیون فوت ‌مکعب گاز شیرین و ۱۰۵ میلیون فوت‌ مکعب گاز سبک ترش تولید می شود.

هدف از اجرای این پروژه جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در منطقه چشمه خوش دهلران و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است که علاوه بر سود آوری ملی سبب جلوگیری از هدر رفت منابع ملی می شودهدف از اجرای این پروژه جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت در منطقه چشمه خوش دهلران و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است که علاوه بر سود آوری ملی سبب جلوگیری از هدر رفت منابع ملی می شود.

خوشبختانه ۵۴۵میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یافته که طی رزوهای آینده به این پروژه تزیق می شود.

برای تکمیل این پروژه بیش از ۷۰۰میلیون دلار سرمایه گذاری می شود که بخشی از آن تسهیلات وبخشی هم از محل صندوق بازنشستگی تامین می شود.

پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۰درصد است وطبق برنامه زمان بندی  بهره برداری این پروژه ۳۶ماه است، باتوجه به فرایند پیشرفت ان جی  ال دهلران، واحد الفین ۵۰۰هزار تنی در پتروشیمی دهلران ایجاد می شود و بدون شک از نیروهای بومی متخصص در این پروژه نیز استفاده می شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.