عطوان: بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی دمشق نشان داد طرح سرنگونی دولت سوریه دچار شکستی بزرگ شده است

سردبیر روزنامه رای‌الیوم نوشت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دمشق پس از شش سال، به معنای شکست بزرگ طرح سرنگونی دولت سوریه است.

عطوان: بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی دمشق نشان داد طرح سرنگونی دولت سوریه دچار شکستی بزرگ شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار مشهور عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم چاپ لندن، در یادداشتی درباره بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی دمشق پس از شش سال، برگزاری این نمایشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و آن را نویدبخش پایان جنگ در سوریه دانست.

عطوان نوشت: مشارکت ۴۳ کشور عربی و غیرعربی و در رأس آن‌ها روسیه، چین، ایران، ونزوئلا، عراق و هند و شرکت‌هایی به نمایندگی از ۲۰ کشوری که روابط خود را با سوریه قطع کرده بودند از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان، نشانه مهمی از تغییرات بزرگ در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی در کنار تغییرات سیاسی و در نتیجه برطرف شدن ترس و نگرانی مردم سوریه است.

او تصریح کرد: برپایی نمایشگاه بین‌المللی دمشق و شمار کشور‌های شرکت‌کننده در آن، این نوید را به همگان می‌دهد که پس از شش سال طاقت فرسا، نشانه‌های بازگشت آرامش به یکی از کشور‌های مهم عربی، هم‌اکنون قابل مشاهده است. در این میان آنچه برای ملت‌های عرب مهم است، شرکت شماری از کشور‌های عربی مانند مصر، پادشاهی عمان، فلسطین، لبنان، سودان، یمن، امارات عربی متحده، اردن، الجزایر و بحرین در این نمایشگاه است، یعنی نیمی از اعضای اتحادیه عرب که عضویت سوریه را در این اتحادیه به تعلیق درآورده بودند.

بثینه شعبان، مشاور بشار اسد رئیس جمهور سوریه، در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: برپایی نمایشگاه بین‌المللی دمشق و استقبال قابل توجه از آن، نشان از پایان جنگ در سوریه و پیروزی این کشور بر تروریسم دارد.

او افزود مردم سوریه همانگونه که تروریسم را در کشور خود ناکام گذاشتند، به حضور غیرقانونی دیگر کشور‌ها نیز در کشور خود پایان خواهند داد. بثینه شعبان با این حال گفت که سوریه به طور کامل پیروز نشده است؛ زیرا پیروزی یعنی دادن قربانی بیشتر.

عبدالباری عطوان در ادامه نوشت: بسیار کم بودند کسانی که پنج یا شش سال پیش انتظار داشتند که هزاران سوری به نمایشگاه بین‌المللی دمشق سرازیر شوند بلکه به خود دمشق پایتخت سوریه، اتفاقی که به معنای این است که سرنگونی دولت و متلاشی کردن کشور سوریه، دچار شکستی بزرگ شده است. در چنین زمانی دوستان سوریه حق دارند که جشن بگیرند و خوشحال باشند.

او در ادامه نوشت: سوریه به سرعت به سوی آرامش و ثبات پیش می‌رود و وارد مرحله بازسازی می‌شود. حضور بیش از ۱۵۰۰ بازرگان به عنوان میهمان نمایشگاه، پیام‌های بسیار دارد، بازرگانانی که نمایندگان سرمایه‌گذارانند، کسانی که برای تفریح به کشوری مانند سوریه نمی‌روند بلکه برای بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و قرارداد‌های ساخت و ساز به این کشور سفر کرده اند و مشام آنان بوی سود را به خوبی احساس می‌کند. در نمایشگاه کنونی تقریبا ده کشور شرکت کرده‌اند و سال آینده به طور قطع شمار بیشتری شرکت خواهند کرد و در همین حال برخی مخالفان سوری بار سفر به سوریه بسته‌اند و برخی دیگر در پی یافتن میانجی هستند تا راه بازگشت را برای آنان هموار کند و همه این‌ها نشان می‌دهد که سوریه شاهد تحولی بزرگ و سریع است، تحولی که به بدبینی‌ها پایان می‌دهد و بر بازگشت سوریه به جایگاه طبیعی و به عنوان کشوری پیشرو تاکید می‌کند.

سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: این سخن را به گزاف نمی‌گوییم؛ زیرا یقین داریم که مردم سوریه تجربیات گرانبها و اراده‌های آهنین دارند و انتظار بازگشت آنان به جایگاه پیشرو در میان کشور‌های عربی انتظار غیرمنطقی نیست؛ زیرا سوریه کشوری است که بسیاری از دیگر کشور‌ها را آباد کرده است.

عبدالباری عطوان در پایان نوشت که یک سیاستمدار مراکشی در سفر اخیر وی به طنجه در مغرب، اتفاقی وی را دیده و به او گفته است حال که این همه از قانون آمریکا موسوم به «جاستا» برای محاکمه کشور‌های حامی تروریسم سخن می‌گوید و مطلب می‌نویسد، آیا زمان آن نرسیده است که درباره جاستای عربی برای محاکمه کشور‌های عربی حامی تروریسم سخن بگوید و مطلب بنویسد، کشور‌هایی که جنگ و ویرانی در سوریه به بار آوردند و باید غرامت این جنگ و ویرانی را به مردم سوریه بپردازند.

عطوان تاکید کرد: این مقاله بخشی از وعده من به این سیاستمدار مراکشی درباره جاستای عربی است.

انتهای پیام/

گزارش رای‌الیوم درباره بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی دمشق پس از 6 سال 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار