عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران؛

سود بالای بانکی برای اقتصاد کشور ویران کننده است

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران گفت: نرخ سود بانکی در ایران زیاد است و این برای اقتصاد هر کشور چه اسلامی و غیر اسلامی ویران‌گر است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع کردستان که در کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج برگزار شد، گفت: سود بالای بانکی اقتصادی کشور را واقعا ویران می‌کند و نرخ سود بانکی باید به گونه‌ای طراحی شود که اگر کسی بداند می‌‌تواند با کار کردن سود بیشتری را از سپرده داشته باشد از سپرده‌گذاری برای دریافت سود خودداری کند.

موسویان با بیان اینکه از 40سال پیش مدل‌هایی در کشور پا به عرصه اجرا شدن گذاشتند، عنوان کرد: می‌توان بانکی را طراحی کرد که بتواند ضمن اینکه نقش خود را در توسعه اقتصادی انجام دهد مباحث ربا و غیره را نداشته باشد.

 وی با بیان اینکه 20 درصد بانک‌های عربستان اسلامی و 80 درصد ربوی است، گفت: همین درصد در بیشتر کشورها وجود دارد و در کشور ما نیز حرکت به سمت ایجاد بانک‌داری اسلامی در کنار بانک‌های ربوی از امام راحل خواسته شد.

 عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران با بیان اینکه از سال 63 قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور تصویب شد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که ایران امروز دنبال می‌کند این است که می‌خواهد کل نظام بانکی کشور را بدون ربا و اسلامی کند.

 حجت‌السلام موسویان افزود: سال 63 که قانون بانکداری اسلامی بدون ربا به مرحله اجرا گذاشته شد مشکلات یکی پس از دیگر خود را نشان داد چون ادعا همیشه آسان است، اما وقتی وارد مرحله اجرا می‌شوید رفته رفته کار سخت می‌شود.

 وی با بیان اینکه در اجرای این قانون در کشور با مشکلات زیادی از جمله  پدیده عدم اعتقاد برخی از مسوولان بانکی و نبود شناخت کارگزاران بانکی در مورد روند اجرای این قانون مواجه بودیم، گفت: نیاز به آموزش با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کارگزاران، مشتریان و غیره شناختی از معاملات اسلامی نداشتند از دیگر نیازها در این حوزه بود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران آموزش مشتریان را از دیگر مباحث در راستای تحقق اهداف بانکداری اسلامی عنوان کرد و گفت: در اینجا وظیفه اصلی با ما جامعه روحانیون است وباید شیوه صحیح معامله شریعی را به مردم نشان دهیم.

موسویان آسان‌سازی معاملات را از دیگر مباحث مهم دانست و گفت: الکترونیکی شدن معاملات روند این کار را شتاب بخشیده و معاملات واقعی را از معاملات غیرواقعی به خوبی جدا می‌کند.

وی بیان کرد: وجه التزام از دیگر موضوعات مهمی است که مورد توجه علمای اهل سنت و تشیع بوده و بانک مرکزی بیش از 30 سال است که روی آن کار می‌کند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران با بیان اینکه ما الان 400 میلیون حساب بانکی در کشور داریم، اظهار کرد: وجود این میزان حساب بانکی به این معنی است که به حساب هر ایرانی از طفل یک روزه تا پیرمرد بالای 100 ساله 5 حساب بانکی وجود دارد.

به گفته موسویان، حدود 300 میلیون کارت بانکی، و هر روز 20 میلیون معامله بانکی در کشور به ثبت می‌رسد.

وی بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم افرادی پول خود را در بانک بگذارند و بابت آن سود بگیرند که واقعا توان و قدرت کار نداشته باشند.

انتهای پیام / م ح

هر روز 20 میلیون معامله بانکی در کشور به ثبت می‌رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.