علی آبادی:

مدیریت پروژه در سازمان بنادر و دریانوردی/ تمامی هزینه‌های پیمانکاران شفاف سازی می‌شود

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با استفاده از سامانه جامع مدیریت پروژه ما می‌توانیم از امضای الکترونیکی به راحتی استفاده کنیم.

مدیریت پروژه در سازمان بنادر و دریانوردی / تمامی هزینه‌های پیمانکاران شفاف سازی می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،نورالدین علی آبادی در همایش رونمایی از سامانه جامع  مدیریت پروژه با اشاره به آنکه کنترل و نظارت بر پدیده‌های مختلف بسیار موثر است و نقش موثری در کاهش هزینه و قیمت تمام شده کالا دارد، گفت: استفاده از سامانه جامع مدیریت در جنبه‌های مختلف می‌تواند بسیار مفید باشد و اثر گذاری‌های مختلفی در این حوزه دارد.

وی در ادامه گفت: از زمانی که تغییرات در حوزه‌های مختلف ایجاد شد همواره مسئولان در مقابل این تغیرات مقاومت می‌کردند، اما این مقاومت جوابگو نشد و به مرور زمان تغییرات اثر خود را برجای گذاشت.

علی آبادی با اشاره به اینکه سازمان بنادر دارای هزار پروژه در ابعاد مختلف است، گفت: مدیریت این پروژه‌ها در حال حاضر با روش‌های قدیمی جوابگو نیست و ما نیازمند این راه حل جدید در این حوزه هستیم.

وی گفت: استفاده از این سامانه در هر مرحله می‌تواند نحوه پیشرفت را کنترل کند و میزان هزینه‌ها و عقب ماندگی ها را نیز می‌توان با این روش کنترل و بهبود بخشید.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه باید تمامی ذینفعان بتوانند از این روش جدید استفاده کنند، افزود: با توجه به سیاست دولت در الکترونیکه کردن امور و استفاده از روش‌های نوین در این بخش استفاده از سامانه جامع مدیریت پروژه می‌تواند بسیار پاسخگو باشد.

وی اظهار داشت: این سامانه سه سر فصل زمان، هزینه و برنامه کاری را مورد توجه قرار داده است، بیان داشت: در حال حاضر در خصوص این سامانه با تمامی ذینفعان و مدیران مذاکره کرده‌ایم و فرآیندهای مختلف را در این بخش تدوین کرده‌ایم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در این سامانه سعی کرده‌ایم دسترسی لازم را برای مردم عادی فراهم کرده‌ایم و در حال حاضر بخش اول پروژه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

علی آبادی اظهار داشت: انتقال اطلاعات، آموزش جزو مراحل بعدی این پروژه است که در حال حاضر چندین جلسه در این حوزه برای آموزش قرار داده‌ایم.

 معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان داشت: سامانه جامع مدیریت پروژه بر اساس استانداردهای پی ام ای بوده و با استفاده از این سامانه می‌توانیم در طول انجام پروژه‌ها مسیرهای بحرانی آن را شناسایی کنیم.

 علی آبادی افزود: نمونه اولیه این پروژه در بندر امام آغاز شده است و در آینده نزدیک در تهران در بنادر جنوبی کشور آغاز می‌شود.

 معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از مراحل 10گانه این سامانه ما در حال حاضر سه موضوع محدوده، زمان و هزینه را کنترل می‌کنیم و معتقد هستیم با استفاده از این سامانه می‌توانیم هزینه‌ها را بین یک تا 30 درصد کنترل و کاهش دهیم.

 وی با بیان اینکه  هزینه انجام داده برای این سامانه را 9 میلیارد تومان است، بیان کرد: با استفاده از این سامانه الکترونیکی تسهیل می‌شود و شفاف سازی کامل در هزینه‌ها را شاهد خواهیم بود.

 یکپارچگی در امور نظام فنی و اجرایی کشور الزامی است

در ادامه این مراسم خشایار اسفندیاری مشاور و ناظر سامانه جامع مدیریت پروژه با اشاره به اینکه تمامی افراد به این نظام آشنایی کامل دارند، گفت: استفاده از مبانی این سامانه خود عامل یکپارچگی در منظومه نظام به شمار می‌رود، اما با این وجود در نظام‌های گذشته بخشی به عنوان دستگاه اجرایی وجود نداشت.

ناظر سامانه جامع مدیریت پروژه، تصریح کرد: در دهه 40 بخش از درآمدها روند سرعت و توسعه افزایش یافت، اما با وجود افزایش این بخش‌ها امکان پهلوگیری کشتی‌ها در این دهه وجود نداشت، بنابراین حمل و نقل جاده‌ای در این دهه جزو الزامات بود و همین موضوع باعث افزایش این بخش گردید.

اسفندیاری در ادامه تصریح کرد: برای یکپارچه هماهنگ شدن مدیریت باید طبق قانون برنامه و بودجه موادی را از جمله اصلاح  بازنگری قانون محاسبات اموری را انجام دهیم.

ناظر سامانه جامع مدیریت پروژه توضیح داد: تمامی ضوابط ما حاکی از آن است که یک نظام یکپارچه اعلام کنیم و در حال حاضر بدون استفاده از ابزارهای نوین این نظام نمی‌توانیم بخش‌های مختلف نظام فنی و اجرایی را مدیریت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور از حالت تک محوری خارج شده و ما به دنبال سرمایه گذاری های خارجی هستیم و یکی از ابزارهای نوین در این بخش را می‌توان علوم آی تی نام برد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه در سال 85 نظام فنی و اجرایی آغاز شد، اما طرح‌های عمرانی در آن دوره مطرح نگردید، گفت: با یک انقلاب در آن دوره نظام فنی و اجرایی مبنی بر علم روز تهیه شد و در مدیریت آن دوره  استفاده از علوم آی تی الزامی گردید.

وی اظهار داشت: نظام فنی و اجرایی در سال 85 از چند بخش از جمله مدیریت پدید آوری اسناد و ممیزی تهیه شد که مهمترین ویژگی این نظام استقرار آن بود.

  شفاف سازی هزینه‌های تمامی پیمانکاران

 

در ادامه حمیدرضا آبایی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه برنامه‌های 5 ساله در این حوزه اصولا بر اساس حذف بوروکراسی منطبق شده است، گفت: در این برنامه سعی کرده‌ایم سامانه‌های الکترونیک از جمله امضای الکترونیک را فعال کنیم و تمامی بخش‌ها از یکپارچگی برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه در طرح جامع مدیریت پروژه پایداری و ایمن سازی و نیز امضای الکترونیک را مد نظر قرار داده‌ایم، گفت: تفاوت این سامانه با سایر سامانه‌ها در الکترونیکی بودن آن است و در این سامانه ما سعی کرده‌ایم شفاف سازی‌های مختلف را مد نظر قرار دهیم. 

 مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد: آموزش های مختلف را برای تمامی پیمانکاران سازمان‌ها در این طرح اجرایی کرده‌ایم به طوری که در گذشته یکی از مشکلات متعدد پیمانکاران شفاف نبودن هزینه‌های آنها بود که در این طرح این معضل برطرف گردید.

 وی یادآور شد: در حال حاضر به صورت الکترونیکی تمامی صورت وضعیت‌ها و تسهیل در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار