مختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:

آقای بیطرف چرا در برنامه پیشنهادی شما خبری از حل مشکل ریزگردها نیست؟

نماینده مردم آبادان گفت: چرا در برنامه پیشنهادی شما خبری از حل بحران ریزگرد‌ها نیست زیرا یکی از عوامل ایجاد ریز‌گردها تصمیم‌های مدیریتی غیر علمی بوده است.

آقای بیطرف چرا در برنامه پیشنهادی شما خبری از حل مشکل ریزگردها نیست؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل مختار نماینده مردم آبادان در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت:  میزان سنجش وزاری پیشنهادی بر اساس عملکرد، سوابق گذشته ، برنامه‌های پیشنهادی،‌ تطبیق برنامه‌های پیشنهادی با برنامه‌های توسعه ششم و اقتصاد مقاوتی صورت می‌گیرد.

 نماینده مردم آبادان ادامه داد: آقای بی‌طرف شما در مطالعات ، تحقیقات مهندسی ،‌طرح‌ها و پروژه‌های سد سازی و انتقال آب در سطح کشور به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب وزارت نیرو در دولت پنجم و ششم سپس در اجرایی کردن طر‌حهای مطالعاتی به عنوان وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم حضور داشته‌اید که منجر به پروژه‌های نا موفق و مخرب زیست محیطی شده است.

 وی به نمونه‌هایی از این پروژه‌های ناموفق اشاره کرد و افزود: مشکلات فنی برخی از پروژه‌های سد سازی همچون سد سیو‌ند،‌تهدید اساسی آثار تاریخی در استان فارس ، سد 15 خرداد که تا کنون نشت آب آن مهار نشده است.

 مختار بیان کرد: سد زرینه که دریاچه ارومیه را خشکانیده است و سد زنوز مرند در مدت سه سال سه و نیم میلیون متر مکعب رسوب گرفته است. به نقل از نماینده الیگو‌درز می‌گویم که پروژه قمرود موجب محرومیت مردم استان لرستان به ویژه الیگودرز از آب شرب کشاورزی را موجب شده است.

  نماینده مردم آبادان ادامه داد: سد کوه‌های نمکی که جز فاجعه‌های زیست محیطی جهانی است . آقای بی طرف در دیدار با نمایندگان فراکسیون امید صادق نبودید . فاجعه سد گتوند را بر گردن دیگری انداختید و گفتید که رئیس جمهور قبل آن پروژه را زود افتتاح کرده است.

 وی گفت: در کار نادرست رئیس جمهور قبل در افتتاح سد فاجعه بار گتوند شکی نیست . احداث سد از نظر فرآیندی به مراحلی همچون مطالعه، احداث و اجرا و آ‌بگیری تقسیم می‌شود. شما در مرحله اول به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب وزارت نیرو و در مرحله دوم  وزیر نیرو بودید.

 مختار یادآور شد: سد گتو‌ند تنها یک اشکال دارد و آن جا نمایی اشتباه است که در دوران وزارت شما انجام شد؛ آیا در شان انسان مومن و متعهد است که به گفتار خلاف واقع متوسل شود اساس رای اعتماد صداقت شما و اعتماد نمایندگان به آن صداقت است که متاسفانه صداقت و اعتماد را زیر سوال بردید.

 نماینده مردم آبادان گفت: آسیب ریزگر‌دها، بحران‌های خشک شدن دریاچه ارومیه‌، مغان، حورا‌لعظیم، هامون ، شاد‌گان ، گاو خونی،‌زاینده‌رود و بیابانی شدن بیش از حد استان‌های مرکزی همانند سمنان، کرمان، فارس را این وزیر پیشنهادی در کشور ایجاد کرده است.

 وی اظهار داشت: چرا در برنامه پیشنهادی شما خبری از حل بحران ریزگرد‌ها نیست زیرا یکی از عوامل ایجاد ریز‌گردها تصمیم‌های مدیریتی غیر علمی آقای بی‌طرف بوده است.آسیب‌های انتقال آب از مناطق مستعد کشاورزی به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بیانگر سیاست غیر آما‌یشی سرزمین و توجه نکردن به توازن و ظرفیت ذاتی مناطق جغرافیایی است.

 مختار بیان کرد: این امر موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به دولت و مردم ،‌اتلاف منابع آبی ،‌بحران اکولوژی ،‌تخریب محیط زیست و کشاورزی در مناطق مبدا ، بروز آسیب‌ها و بحرانهایی و مناقشات درون سرزمینی می‌َشود که متاسفانه مبنا و بنای این اقدام غیر علمی در دوران مدیریت آقای بی طرف بوده است.

 نماینده مردم آبادان اضافه کرد: مسئولین توجه کنند وقتی که مسئولیتی می ‌گیرند حق ندارند با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار داده فقط به فکر آباد کردن استان محل زندگی خود باشند چرا که این خدمت نیست بلکه خیانت به کشور است.

 وی تاکید کرد: شما در مصاحبه مورخ 28 اسفند 91 با روزنامه‌ای اعتراف نکردید که با کمک آقای علی اکبر اولیا طرح آمایش سرزمینی استان یزد که در آن فقط به ظرفیت جهانگردی و صنایع دستی تاکید شده بود، تغییر داده و با تحمیل هزینه گزاف مادی و اجتماعی بر کشور با انتقال آبهای گسترده امکان ایجاد صنایع و کار خانه‌های پر مصرف آب مانند فولاد و سرامیک سازی را در یزد فراهم کردید.

 مختار اظهار داشت: شما در این مصاحبه اعلام کردید که به محض در دست گرفتن سکان وزارت نیرو در سال 76 موضوع انتقال آب را با عنوان دغدغه‌ای شخصی دنبال کردم تاوان این انتقال صنایع از سواحل خلیج فارس به مناطق یزد چه بوده است؟

 نماینده مردم آبادان یادآور شد: برای دلخوشی مرز‌نشینان و کسب آرای نمایندگان آنان چه برنامه‌ای دارید؟ شاید اصلا برنامه‌هایی که برا‌یتان آماده کرده‌اند را مطالعه نکرده‌اید. وقتی می‌گویید مهار آبهای مرزی معلوم است که از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌دانید.

 وی خاطر نشان کرد: ترکیه از یک طرف احداث سدهای غول آسا را اجرا می‌کند و در آینده موجب خشک شدن دجله و فرات و اروند رود می‌شود و  از طرف دیگر افغانستان آب را بر مردم سیستان و بلوچستان می‌بندد. آقای بی‌طرف با چه زبانی با این کشورها وارد مذاکره می‌شوید؟

 مختار گفت: اگر آقای بی‌طرف در دوره مدیریت چندین ساله خود در این وزارتخانه به صورت علمی منابع آبی کشور را مدیریت کرده بود اکنون درگیر بحران ریز گردها و مشکلات آبی نبودیم. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی قسم یاد کرده‌ایم که در برابر نظام و مردم عهد شکنی نکنیم و در تصمیم گیری مسائل مهم و حیاتی علی‌رغم تعلق به  جناحی از مطالبات به حق مردم دفاع کنیم.

  انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار