فرهادی در اولین دوره جایزه زنان در علم‌ مطرح کرد؛

۲۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند

وزیر علوم گفت: بر اساس آمار حدود ۲۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

۲۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد فرهادی‌ وزیر علوم‌ در اولین دوره جایزه زنان در علم‌ که امروز در کتابخانه‌ ملی برگزار شد، گفت: من در جایگاه مسئول وزارتخانه‌ای که متولی‌ علم، پژوهش و فناوری در کشور است امروز با کمال افتخار اعلام می‌کنم که 60 درصد ورودی دانشگاه‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

 وی ادامه داد: در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز سهم ورودی زنان به 50 درصد بسیار نزدیک شده است حضور زنان‌ در هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز به سوی تعالی در حرکت  است و بر اساس آمار‌ حدود 25 درصد‌ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند‌.

 فرهادی‌ بیان کرد: تحقیقی‌ که به وسیله یکی از زنان پژوهشگر‌ کشورمان در مقاطع زمانی‌ سال‌های 1370، 1380 و 1390 انجام شده موید این نکته است که جهش دختران و زنان در حوزه علوم و دانش‌ بسیار چشمگیر است و زنان در 20 سال گذشته آگاه‌تر، بصیرتر‌، کو‌شاتر و پویا‌تر شده‌اند.

 وی، گفت: طی بازدید‌های مختلفی که از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون داشته‌ایم‌ نقش بانوان در این شرکت‌ها بسیار قابل توجه و چشمگیر‌ بوده است.

 وزیر علوم عنوان کرد: به هر حال این گونه کارها باید توسعه پیدا کند و حوزه علوم انسانی‌ بیشتر مورد توجه قرار گیرد‌.

 فرهادی گفت: طی تحقیقات‌ ارائه شده در سه دهه گذشته‌ زنان هیئت علمی‌ در سال 70 اکثراً مربی  بودن ولی خوشبختانه در دهه 90 درجه آنها استادیار‌ به بالا است، حضور زنان در کمیته‌ها و شوراهای‌ دانشگاهی بیشتر شده و ترکیب جنسیتی‌ ورود به نظام آموزش‌ به نفع زنان تغییر کرده است.

 وی بیان کرد: برای رشد و تعالی زنان کشورمان‌ به خصوص در حوزه‌های علمی‌ و پژوهشی‌ چند نکته را باید مد نظر قرار داد‌، زنان در هر مسئولیت علمی و اجتماعی که باشند‌ وظایف مادری و همسری‌ را در کنار سایر مسئولیت‌هایشان‌ به طور کامل انجام می‌دهند اگرچه این توانایی‌ باعث افتخار است اما خواه و ناخواه‌ از نظر روحی و جسمی‌ زنان را خسته می‌کند و می‌تواند کارایی آنها را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین این زنان در جهت حفظ حریم و حرمت‌ خانواده به حمایت‌ بیشتری در محل‌های کار نیاز دارند‌.

 وی در ادامه با اشاره به مریم میرزاخانی‌ گفت: مریم میرزاخانی‌ اولین دانش‌آموزی بود که جایزه طلا را به خود اختصاص داد و  سال 2005  در بین  10 زن مغز برتر در جهان قرار گرفت.

 فرهادی ادامه داد: خوشبختانه حضور زنان و فعالیت آنان در عرصه‌های علمی بیش از پیش در دهه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و در سه دهه مختلف جهش‌ زنان در حوزه‌های علمی و دانشی چشمگیر‌ بوده است.

 ی ادامه داد: خوشبختانه در یونسکو‌ دانشمندان زن ایرانی‌ حضور دارند و  از افتخارات کشورمان این است که  در بین یک درصد دانشمندان جهان‌، زنان ایرانی به خوبی درخشیده شده‌اند.

 فرهادی افزود: در ابتدای دولت  یازدهم 160 دانشمند زن یک درصد برتر داشتیم‌ که خوشبختانه در پایان این دولت تعداد آنها به 208  نفر رسیده است.

 وزیر علوم یادآور شد: این یک سمبل‌ علمی است و حضور زنان جامعه در عرصه‌های علمی باید پررنگ‌تر از گذشته شود.

تعیین وضعیت دانشجویان بورسیه 

محمد فرهادی وزیر علوم در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به قوانین در مورد رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان بورسیه نیز برای تعیین تکلیف خود مطابق با چارچوب قانون بررسی می‌شوند.

وی درباره کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد و تشکیل کمیته سه نفره برای این مساله عنوان کرد: این کمیته مربوط به قانون سال ۶۷ است که دانش آموختگان قبل از این سال را در بر می‌گیرد و این کمیته باید در دفتر گسترش آموزش عالی تشکیل می‌شده است.

وی ادامه داد: بعد از سال ۶۷ و طبق قانون مصوب در سال ۸۳ کلیه کلیه مقاطع تحصیلی از جهت محل، مقطع تحصیلی و ظرفیت باید به تایید دفتر گسترش آموزش عالی برسد.

وزیر علوم تصریح کرد: اساسنامه دانشگاه آزاد هستند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در آن به صراحت اعلام شده که رشته محل‌ها را باید دفتر گسترش آموزش عالی تایید کند.

فرهادی گفت: علاوه بر این قوانین مجلس شورای اسلامی قانونی برای تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد تصویب کرده که شیوه پذیرش و چگونگی تایید رشته‌ها را مشخص کرده است.

وی افزود: با توجه به قوانین در نظر گرفته شده از حدود هشت هزار رشته محل پنج هزار رشته پذیرفته و براساس قوانین عمل این اقدامات انجام شده است.

وزیر علوم در خصوص دانشجویان بورسیه عنوان کرد: این افراد تحصیل کرده و اکنون باید از طریق ضوابط قانونی برای جایابی جذب در هیئت علمی بررسی شوند و این قوانین برای تمامی دانش آموختگان برقرار است.

فرهادی یادآور شد: از سه هزار دانشجو بورسیه حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر جایابی شده اند و سایر افراد باید بررسی شوند و مسیر جذب را طی کنند که متناسب با شرایط مرکز جذب است.

انتهای پیام/

سهم 25 درصدی زنان در هئیت علمی دانشگاه ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار