در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تبریزی: کودتای ۲۸ مرداد یک جریان است/عبد خدایی: مصدق جایگاه سیاست موازنه منفی را نمی دانست

« کودتای ۲۸ مرداد، پشت پرده ها و اسناد تازه» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب بود که قاسم تبریزی و محمدمهدی عبدخدایی به گفتگو پیرامون آن پرداختند.

تبریزی: کودتای ۲۸ مرداد یک جریان استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ « کودتای ۲۸ مرداد، پشت پرده ها و اسناد تازه» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که قاسم تبریزی مورخ و پژوهشگر و محد مهدی عبد خدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام به گفتگو پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این گفتگو، تبریزی با تاکید بر اینکه سیستم های اطلاعاتی جهان به خصوص آمریکا و انگلیس اسناد امنیتی خود را منتشر نمی کنند گفت: هر گونه انتشار اسناد امنیتی ؛ دلیل بر دخالت، خیانت و جنایت این کشورها در کشورهای دیگر است که با انتشار آن، این اسناد جنبه حقوقی پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه کودتای ۲۸ مرداد اتفاقی نیست که مربوط به یک روز باشد بلکه یک جریان است، افزود: کودتای ۲۸ مرداد مقدمه ای دارد که از سال ۱۳۳۰ شروع به زمینه سازی آن شد و یک متن دارد که همان کودتا است و پس از آن هم این جریان تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ ادامه پیدا می کند.

این مورخ و پژوهشگر تصریح کرد: این طور نبوده که شاه را یک روز بر سر کار بیاورند و او را به حال خود رها کنند بلکه محمد رضا شاه را به عنوان عامل خود می دانستند.

 اسناد تازه منتشر شده مرتبط با کودتا، اسناد اطلاعاتی و امنیتی نیست

تبریزی تاکید کرد: اسناد تازه منتشر شده مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد، اسناد اطلاعاتی و امنیتی نیست بلکه گزارشات ناقص، نارسا و تحریف شده از کنسولگری ، سفارت و سایر منابع آن هاست ضمن آنکه در این گزارشات، گزارشات ضد و نقیض هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این حرکت برای ترور شخصیت روحانیت است گفت: اگر قرار است سندی منتشر شود چرا از عوامل انکلیس و آمریکا در کشور ، سندی منتشر نمی شود در حالیکه در خود مجموعه اسناد لانه جاسوسی ، ۲۸۰ رجال ایرانی داریم که با آمریکایی ها مرتبط بودند.

محمد مهدی عبد خدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام نیز با بیان اینکه استعمار همیشه سعی داشته در موقعیت های حساس که ملتی می خواهند حرکت کنند، مسیر حرکت آن ها را تغییر دهد گفت: روحانیت در ایران کارهای بزرگی کرده لذا استعمار سعی می‌کند روحانیت ضد ارزش شود و بر این اساس نیز در این اسناد تازه منتشر شده آیت الله کاشانی را به میدان می آورند و این در حالیست که یکی از افتخارات روحانیت این است که تا کنون هیچ روحانی، پای یک سند استعماری را امضا نکرده است.

 محمد مهدی عبد خدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وقتی ایران توسط روس ها و انگلیس تقسیم شد مستوفی الممالک سیاست موازنه منفی را مطرح کرد گفت: مصدق طرفدار سیاست موازنه منفی بودند اما جایگاه موازنه منفی را نمی دانست و از طرح مارشال، پیمان ناتو و سیتو خبری نداشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه رجال ما به محض اینکه به پستی می رسند ، مطالعه را کنار می گذارند افزود: مصدق وابسته به خارج نبود ، شواهد نشان می دهد که هم انگلیس و هم روس ها در ایران نفوذ داشتند.

عبد خدایی با اشاره به اینکه زمانی که مصدق از آمریکا برمی گردد حزب توده آزاد می‌شود اظهار داشت: در سال 1331 استالين مرد و او از کسانی بود که پشتوانه بزرگی برای احزاب خارج از شوروی به حساب می آمد.

شعار نه شرقی نه غربی همان سیاست موازنه منفی بود

 دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام با اشاره به اینکه گروه مذهبی فدائیان اسلام شعار نه غربی نه شرقی را سر می دادند ادامه داد: مصدق به خاطر تز سیاست موازنه منفی روس ها و توده ای ها را کنار می گذارد، شعار نه شرقی نه غربی همان سیاست موازنه منفی بود.

قاسم تبریزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از سیاستمداران ما شناخت عمیقی از استعمار نداشتند گفت: در شخص مصدق نوعی خوش بینی نسبت به آمریکا بود و این خطایی بود که در آن دوران شروع شد، آمریکا و انگلیس رقیب هم هستند اما جایی که ملتی به دنبال آزادی خود باشد ، آنها با هم متحد می شوند.

وی با اشاره به اینکه در آغاز نهضت ملی شدن صنعت نفت جریان ملی و مذهبی با هم به میدان آمدند ادامه داد: مصدق فکر می کرد با میدان دادن به حزب توده می تواند آمریکایی ها را بترساند، اما همین مسئله ابزار تبلیغات برای آمریکا و انگلیس شد .


نفوذی ها را نباید نادیده گرفت

این مورخ و پژوهشگر با اشاره به اینکه نفوذی ها را نباید نادیده گرفت گفت: غرب در برخی از موارد اقدام به لشکر کشی می کند اما در مورد مملکت ما از نفوذی ها استفاده می کند.

تبریزی با اشاره به اینکه نفوذ شکل پیچیده اطلاعاتی امنیتی است عنوان کرد: نفوذ قابل شناخت است و می توان با اقداماتی مانع از آن شد.

خسرو معتضد کارشناس تاریخ معاصر با اشاره به اینکه آمریکا در آن زمان سیاستش بر این بود تا حکومت ملی بر سر کار بیاید تا از این طریق جلوی کمونیست ها را بگیرد گفت: آمریکا اعلام کرد که اسناد کودتا سوخته است و این دروغ بزرگ است زیرا هیچ سندی از سوی آمریکا از بین نمی رود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار