روحانی در صحن علنی:

کابینه را بر مبنای رفاقت یا توجه به جناح انتخاب نکردم/بسیاری از نقد‌های نمایندگان به برنامه وزرا وارد است/نمی‌توانیم با فناوری‌های قدیمی اشتغال ایجاد کنیم

رئیس جمهور گفت: هیچگاه بر مبنای رفاقت و یا توجه به جناح و حزب در انتخاب وزرا استفاده نکردم.

روحانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور که به منظور دفاع از کابینه پیشنهادی خود در جلسه بررسی صلاحیت وزرا در مجلس حضور یافته است، ضمن تشکر از رئیس مجلس و نمایندگان به دلیل برگزاری 5 روزکاری برای بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: ما شاهد یک کار حرفه‌ای در این دوره از مجلس بودیم، همیشه مجلس اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می‌دهد و این بار بیشتر.

وی ادامه داد‌: تمام نمایندگانی که به عنوان مخالف و موافق صحبت کردند در حقیقت کاری کارشناسانه و بر اساس اعتقاد، مستندات و اطلاعاتی که در اختیار داشتند بیان شد و جز  این از مجلس توقع دیگری نیست.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: دولت و  مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتیم و همه می‌دانیم که شرایط آسان نیست.

رئیس جمهور بیان داشت:‌ در مجلس و دولت اطلاع داریم که راه صاف و ساده‌ای پیش‌روی ما قرار ندارد، در شرایط روز دنیا که آمریکا، اروپا و آسیا راهی ساده و هموار ندارند چه برسد به ما که در یک منطقه پر‌آشوب و مشکلاتی از گذشته به سر می‌بریم.

وی اذعان داشت: تمام بودجه دولت حدود 3 هزار میلیارد تومان بوده است اگرچه مجلس بیشتر از این رقم تصویب کرده اما ارز‌یابی ما نسبت به بوده همین مقدار است حتی به سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام کردم که شرایط جدید بودجه را به همه وزرا اعلام کمند.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: 40 هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای صندوق‌های بازنشستگی تخصیص دادیم که حتی مربوط به دولت و بودجه نیست و خود صندوق‌ها باید متکلف باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما یک زمانی می‌گفتیم خزانه خالی تحویل گرفتیم اما اکنون باید گفت‌ که صندوق‌های خالی نیز تحویل گرفتیم صندوق‌ها قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.

دولت باید بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی اختصاص دهد

وی با بیان اینکه دولت باید بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی اختصاص دهد گفت: 60 هزار میلیارد تومان هم به صندوق توسعه باید بدهیم و این بر روی هم می‌شود 140 هزار میلیارد تومان که در حقیقت نصف رقم بودجه است.

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: اگر دولت بخواهد بدهکاری خود را به بخش خصوصی و پیمانکاران بپردازد دیگر چیزی از بودجه باقی نمی‌ماند لذا شرایط آسانی پیش‌روی ما نیست.

رئیس جمهور اذعان داشت: در این شرایط سخت با توجه به توفیق و فرصتی که خداوند به ما داده تا به مردم خدمت کنیم تصمیم ‌گرفتیم تا وزرا را به مجلس معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: گاهی توفیق به یک انسان داده می‌شود تا به یک ملت، منطقه و گاهی جهان کمک کند که این توفیق بزرگی است و این امر بر دوش وزرا، معاونان و نمایندگان مجلس قرار دارد.

حجت الاسلام روحانی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: اینکه شما در پای صندوق به وزرای پیشنهادی رای می‌دهید یعنی ما کاری را با هم شروع کرده‌ایم و من از مجلس می‌خواهم همانطور وظایف نظارتی خود را که همراه با سوال، تذکر و گاهی استیضاح به خوبی انجام می‌دهد به همان نسبت به هم به وزرای خودشان که رای می‌دهد تشویق و کمک کنند.

وزرای دولت نیازمند کمک‌های نمایندگان هستند

رئیس جمهور بیان داشت:‌ وزرای پیشنهادی نیازمند کمک‌های مادی و معنوی شما نمایندگان هستند معنوی یعنی هدایت‌ها و تشویق‌های شما نمایندگان.

وی با اشاره اینکه در طول این 5 روز شما نمایندگان نکات فراوانی را بیان داشتید، گفت: بنده موفق به شنیدن تمام آنها نبودم اما خلاصه گزارش را خوانده و دیده‌ام، به نظر بنده مخالفان یا موافقان نقد‌ها، اشکالات و پیشنهادات خود را بیان کردند که ما از آنها ممنونیم.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: رئیس جمهور یکبار برنامه خود را در انتخابات به رأی مردم می‌گذارد البته این بار بدین نحو بود و در انتخابات قبلی چنین امری انجام نشد و صدا ‌وسیما هم این نکته را دید و مردم را تشویق به این موضوع کرد که خوب است برنامه رئیس جمهور را بررسی می‌‌کنید. 

رئیس جمهور ادامه داد: البته برنامه رئیس جمهور مورد رأی‌گیری نمایندگان قرار نمی‌گیرد و در آیین‌نامه هم تنها ذکر شده که مخالفان آن می‌توانند تنها یکبار صحبت کنند زیرا یک بار مردم به برنامه رئیس جمهور در انتخابات رای داده‌اند.

وی با تاکید بر انینکه نقد نمایندگان را ما مورد توجه قرار د اده و اصلاح می‌کنیم اظهارد اشت: درباره وزرا هم همین طور است و باید شما نمایندگان هر ماه وزرا را بررسی و نقد کنید که بسیاری از آنها وارد است و باید برنامه وزرا اصلاح شود.

حجت الاسلام روحانی اذعان داشت: زمانی که به مجلس می‌آییم وزرا باید یک بار دیگر برنامه‌ها و اصلاحات خود تکمیل و مرور کنند و این بار با رأی اعتماد شما به 17 وزیر پیشنهادی که ان‌شاءالله به آنها رإی اصلح خواهید داد تا ما کارمان را هرچه زودتر آغاز کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته بنده نمی‌گویم وزیر پیشنهادی بنده بی‌نقص است، گفت: همه ما نقاط قوت و ضعف داریم اما تمام تلاش خود را به کار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کرده و گوش فرادادم حتی با فراکسیون‌ها سه گانه مجلس طی جلساتی نکات مهم آنها را که ارزشمند بود شنیده و در کنار هم قرار دادیم تا توانسته بهترین انتخاب را داشته باشیم.

دولت دوازدهم سرای اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدال‌گرایی است

وی افزود: به خدا قسم اگر فردی توانمند تر و کارآمد تر برای یک وزارت خانه می‌دیدم در انتخابت وی تردید نمی‌کردنم، خدا شاهد است بر مبنای اینکه با فردی رفاقت قدیمی دارم یا طی چهار سال دولت با هم چگونه رفتار کردیم یا اینکه از کدام حزب یا جناح بوده وزرا را انتخاب نکرده‌ام.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: دولت دوازدهم سرای اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدال‌گرایی است اما به اعتدال، اصلاح و اصول اعتقاد داریم و با همه توان خود از آنها مراقبت کرده و به کار می‌گیریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما بهتر از این افراد در تلاش‌های خود برای معرفی به مجلس پیدا نکردیم، اظهار داشت‌: شما نمایندگان بررسی و تحقیق کردید البته رأی اعتماد با شماست اما ای کاش می‌شد آیین‌نامه به نحوی باشد که یک رأی کلی به کابینه داده شود.

وی تصریح کرد: می‌توان البته از برخی نقاط قانون اساسی استفاده کرد تا راِی کلی به وزرا داد و این راحت‌تر است که رئیس جمهوری یک کابینه به صورت کلی معرفی کرده و رای‌گیری شود، امیدواریم هرچه سریعتر دولت دو ازدهم را بتوانیم آغاز کنیم.

روحانی گفت: همه مصالح و مفاسد را کناره هم بسنجید اگر وزیری شروع به کار نکند رئیس جمهور ناچار است سرپرستی را برای آن وزارتخانه انتخاب کند و چند ماه طول می‌کشد تا فرد جدید به مجلس معرفی شود بنابراین سه تا چهار ماه کار خود به خود به تأخیر می‌افتد.

وی اضافه کرد: مجموعه مصالح را اگر کنار هم بچینیم و در نظر بگیریم شاید اولویت اولمان سرعت کار باشد برای اولین بار مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز عید فطر امسال تأکید کردند که هرچه سریع‌تر دولت تشکیل شود و قبل از اینکه نماز شروع شود و در سالن کناری بودیم ایشان به من گفتند دولت شما چه زمانی معرفی می‌شود؟ من نیز پاسخ دادم هنوز که خیلی مانده تا تحلیف و تنفیذ انجام بگیرد ایشان فرمودند به هرحال زودتر دولت معرفی شود و شروع به کار کند.

روحانی گفت: آقا خودشان هم در خطبه‌شان تأکید فرمودند که دولت زودتر معرفی شود اینکه مقام معظم رهبری برای چه تأکید می‌کنند این است که ما وظایف بسیار سنگینی را پیش رو داریم. ما باید کشور را متحول کنیم گرچه دولت یازدهم در بحث اشتغال توفیق نسبی داشت اما گام‌های بسیار بلندی باید برداشته شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آمار خالص اشتغال پنج سال قبل دولت یازدهم صفر بود و همه این‌ بار به دوش دولت یازدهم افتاد اینکه در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم و اشتغال غیر خالص ما بالای 800 هزار نفر باشد کار کمی نیست اما با توجه به نیاز کشور ما عقب هستیم.

در بحث اشتغال عقب هستیم

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه ششم در بحث اشتغال عقب هستیم همواره یکی از بحث‌های من در دولت یازدهم با وزرا موضوع اشتغال بوده است بارها به آنها متذکر شدم اولویت همگی ما اشتغال است و شما باید کاری کنید که علاوه بر میزان معمول اشتغال، فرصت اشتغال بیشتری را هم به وجود آورید.

روحانی با بیان اینکه برنامه دولت دوازدهم امنیت، آزادی، آ‌رامش و پشت سر آن پیشرفت است، افزود:‌ ما باید در سال 1404 کشور پیشرفته باشیم بیش از نصفی از زمان چشم انداز از دست رفته است و هشت سال بیشتر باقی نمانده است ما باید گام‌های بلندی برداریم، دوران جهش است یک زمانی ما می‌خواستم بدویم یک در به نام تحریم جلویمان بود حالا این در باز و یهو شکسته شد!

روحانی تصریح کرد: بعضی‌ها می‌خواهند همان جای اول بایستند و بگویند در که شکسته شد پس کو؟ما که نرسیدیم! باید از همان جایی که محترمانه ایستاده‌ایم تکان بخورید راه باز است. همه ما باید به صحنه بیاییم همه باید تلاش کنیم اینجا دیگر موافق و مخالف و این جناح و آن جناح و 24 میلیون و 16 میلیون و... نداریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: بحث اشتغال ملت و جوانان ما مطرح است همه باید به صحنه بیاییم من از شما صاحبنظران مجلس می‌پرسم آیا اشتغال جز از طریق سرمایه و فناوری امکان پذیر است؟ ما باید سرمایه داخلی و خارجی بیاوریم، باید فناوری بیاوریم ما نمی‌توانیم بر مبنای فناوری گذشته حرکت کنیم، ما نمی‌توانیم تنها بر فناوری داخلی تکیه کنیم فناوری داخلی‌مان را باید تقویت کنیم.

روحانی اضافه کرد: ما 50 سال است که خودروسازیم وقتی درباره صنعت صحبت می‌کنیم یکی از صنعت‌هایی که در آ‌ن خیلی کار کرده‌ایم خودرو است آیا توانسته‌ایم با خودروی خودمان بازار صادرات را به دست آوریم؟ آیا توانستیم بازار آسیا و اروپا، شرق و غرب را به دست بیاوریم؟ فناوری مربوط به صنعت خودرو پس از ده سال تغییر می‌کند و کسی خودرو با فناوری قدیمی را نمی‌خرد. مگر می‌شود ما تنها روی یک تکنولوژی متوقف شویم و بگوییم این تکنولوژی ما است و بومی است و تکان نمی‌خوریم؟ اگر تکان نخوریم خودمان باید این محصولات را مصرف کنیم و دیگر نمی‌توانیم بازار صادرات داشته باشیم.

تحول در کشور ما جز از طریق صادرات غیرنفتی امکان پذیر نیست

وی افزود: تحول در کشور ما جز از طریق صادرات غیرنفتی امکان پذیر نیست، ما باید صادرات غیرنفتی داشته باشیم ما نمی‌توانیم به نفت‌مان متکی باشیم، ما نمی‌توانیم به درآمد نفت متکی باشیم، ما باید با صادرات ارزآوری داشته باشیم، مگر می‌شود بدون تکنولوژی با دنیا رقابت کرد؟ ما در یک میدان رقابت حرکت می‌کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ اگر می‌خواهیم از منافع نفتی‌مان درست استفاده کنیم اگر می‌خواهیم منابع گازی ما تحرک پیدا کند ما نیاز به تکنولوژی و سرمایه داریم. ما برای نفت و گازمان 200 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم اکنون پروژه‌های بیش از 100 میلیارد آماده است. اگر قرار است اشتغال ایجاد کنیم به فناوری نیاز داریم ما در فضای مجازی فناوری می‌خواهیم.

رئیس جمهور گفت: چرا یک شبکه اجتماعی وقتی کاربرش به یک میلیون می‌رسد هنگ می‌کند و نمی‌تواند اداره کند و یک شبکه اجتماعی خارجی 40 تا 50 میلیون کاربر را تحمل می‌کند اینها همگی مربوط به تکنولوژی می‌شوند ما باید پیشرفت کنیم ما که شوخی نداریم ما باید برای جوانان اشتغال درست کنیم، اشتغال به فناوری به سرمایه داخلی و خارجی نیاز دارد.

بزرگترین مأموریت وزارتخانه حراست از نهال نوپای برجام است

وی با بیان اینکه هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده، افزود: یکی از بزرگترین وظایف وزارت خارجه در این دوره فعالیت اقتصادی است.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ وزیر خارجه ما در این دوره بزرگترین وظیفه‌اش اولا این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند کسی که سینه سپر می‌کند برای برجام یعنی در برابر دشمنان ایران می‌ایستد یعنی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای کوچک منطقه که اخلال ایجاد می‌کنند می‌ایستد ما به او می‌گوییم قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار. کسی که در برابر آمریکا خم می‌شود خودش زودتر هول می‌دهد که برجام را زودتر از بین ببرد. آمریکا اینقدر کمک نمی‌خواهد که شما می‌خواهید کمک کنید. آمریکا به اندازه کافی کمک دهنده دارد شما بیایید به ملت ایران و ملت خودتان کمک کنید.

رئیس جمهور عنوان کرد: امروز بزرگترین مأموریت وزارتخانه حراست از نهال نوپای برجام است و اینکه روبه‌روی آمریکا و آنهایی که در برابر منافع ملی ایران حرکت می‌کنند باید بایستد، از شوخی برخی ها نیز نباید بترسد، چراکه برخی‌ها به بعضی‌ جملات عادت دارند. ما نباید بترسیم و باید کارمان را ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ دومین وظیفه وزارتخارجه که شاید امروز در این مقطع مهم‌ترین وظیفه باشد بخش اقتصادی است وزارت خارجه باید امور اقتصادی را تسهیل کند، راه را باز کند باید سرمایه خارجی و فناوری خارجی بیاید. ما نمی‌توانیم در شرایط امروز برای کشور ایران به سمت خطا برویم. چهل سال گذشت.

روحانی با بیان اینکه وقتی با برخی از همسایگان خوب کار می‌کنیم صادرات غیر نفتی ما تحرک پیدا می‌کند گفت: در برخی از اتحادیه‌ها وقتی با آنها مشارکت می‌کنیم به جاهای دیگر هم راه باز می‌شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه یکی از مأموریت‌های وزارت خارجه و وزارت اقتصاد تسهیل ورود و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است اظهار داشت: باید سرمایه‌ها وارد شوند و وزاتخانه‌های صنعتی وظیفه دارند موانع سرمایه‌گذاری را بردارند.

دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف من در تیم دولت دوازدهم افزایش هماهنگی و هم‌افزایی کابینه بود بیان داشت: من دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم بلکه در فکر این بودم که یک تیم 17 نفره هماهنگ انتخاب  کنم.

روحانی با بیان اینکه اگر یک تیم ورزشی ناهماهنگ را به میدان بفرستیم، هر چقدر هم که توانمند باشند به خاطر ناهماهنگی نمی‌توانند کاری کنند بیان داشت: علت اینکه می‌گویم کاش به همه وزرا یک جا رأی داده می‌شد به خاطر هماهنگی است و هماهنگی در دولت بسیار مهم است.

رئیس جمهور در ادامه به علت انتخاب دوباره زنگنه برای وزارت نفت اشاره کرد و گفت: او به من پیشنهاد داده بود که یک فرد جوان وزیر نفت شود و خودش هم به او مشاوره بدهد ولی من گفتم آقای زنگنه من 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم و آیا این فرد جوان می‌تواند این سرمایه را وارد کشور کند، که او به تردید افتاد و من گفتم من وزیری می‌خواهم که نامش برای جذب سرمایه برند باشد.

برخی از وزرا نامشان در دنیا برند جذاب است

وی با بیان اینکه برخی وزرای ما نامشان در دنیا برند جذاب است، ظریف را یک چهره جذاب در دنیای سیاست خواند و گفت: همه افتخار می‌کنند که با او صحبت کنند.

روحانی این وضعیت را برای کشور مهم خواند و تأکید کرد: برای من مهم است که وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی را وارد کشور کند و وزیر راه من نیز باید کسی باشد که بتواند بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد 17 میلیارد سرمایه خارجی را وارد کشور کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه من آخوندی را می‌خواهم اظهار داشت: با وجود او اگر بخواهیم هواپیما بخریم هر روز نمی‌گوید که از کدام منبع  پولی استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: من وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید بدون نیاز به پول و بودجه کشور می‌توانم هزینه هواپیما را پرداخت کنم.

روحانی با بیان اینکه وزیر نقش ارزشمندی دارد اظهار داشت: اینطور نیست که وزیر و معاون او در امری که به او واگذار شده بی‌اثر باشند زیرا آن‌ها می‌توانند با نقش خود سرمایه خارجی را جذب کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه من وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد گفت: آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد کرده و اگر در مورد کارگری سخن بگویم همه می‌گویند مگر حسن روحانی کارگری کرده است.

وی با بیان اینکه کار وزارتخانه صمت کاری سنگین است ادامه داد: هر چقدر که شما بگویید که آقای شریعتمدار است و به استان‌ها سفر کرده اما در عین حال او با وزارتخانه بزرگی طرف است.

روحانی خاطر نشان کرد: نظر من این است که ما بنگاه‌های اقتصادی را زودتر آماده کرده، به بازار آوریم و بفروشیم زیرا وزارتخانه‌های ما باید از این بار بنگاهی که هیچ تناسبی با مأموریت آن‌ها ندارد رهایی یابد.

رئیس جمهور تإکید کرد: به این دلیل است که ما اصرار کردیم که این وزیر بیاید و این مسئولیت سنگین را به دوش بگیرد.

وی راه ایجاد تحول در اشتغال کشور را تحول در وزارت علوم و آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: اولین صحبت من با آقای بطحایی این بود که باید کاری کند که مهارت دانش آموزان بالا برود و دانش‌آموزانی را تربیت کند که در کلاس 11 و 12 بنگاه‌های اقتصادی برای جذب  آن‌ها با هم دعوا کنند.

روحانی با بیان اینکه اینبار برای هر وزیری پیوست حکم آماده ‌کردیم بیان داشت: مواردی مثل حقوق شهروندی، شفافیت، مبارزه با فساد، محیط زیست، اشتغال زنان و جوان، استفاده از اقوام و اقلیت‌ها مذهبی جزء احکام عام وزرا است که به همه آنها اعلام شده است.

رئیس جمهور در خصوص وزیر ارتباطات گفت: علت اینکه گفتم آقای جهرمی بیاید و این مسئولیت را بپذیرد این است که امروز  مهمتر از ارتباطات در عمل فناوری، فضای مجازی و سایبری است.

رئیس جمهور اظهار داشت: من باید این نکته را یادآور شوم که برخی  ها فکر می کنند همیشه بین امنیت و آزادی سازگاری وجود ندارد اما در قانون اساسی نیز به امنیت و استقلال و آزادی تاکید شده اما برخی ها می گویند اگر امنیت می خواهیم باید آزادی را قربانی کنیم. 

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه آنها می‌گویند تا آزادی قربانی نشود امنیت به وجود نمی آید افزود: برخی ها تفکر دعای امنیت با قربانی کردن آزادی را دارند اما ما این موضوع را قبول نداریم که امنیت را به خاطر آزادی و یا آزادی را برای امنیت ذبح کنیم.

امنیت ما با اعتماد، حضور و مشارکت اجتماعی به وجود می آید

وی تصریح کرد: این دو موضوع باید در کنار هم باشند. ما آزادی مسئولانه و امنیتی را می خواهیم که به خاطر هوشیاری و آگاهی یک ملت به وجود آمده باشد نه امنیتی که از طریق اسلحه به وجود آمده باشد، امنیت ما با اعتماد، حضور و مشارکت اجتماعی به وجود می آید البته ما سلاح هم نیاز داریم.

رئیس جمهور در خصوص وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من با آقای جهرمی زمانیکه به عنوان نماینده از سوی آقای علوی به عنوان نماینده وزارت اطلاعات و یا آقای واعظی به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی حضور پیدا می کرد، آشنا شدم.

حجت الاسلام روحانی افزود: آقای جهرمی همیشه مسئله آزادی و امنیت را با هم می دید، علت اصرار من برای حضور این جوان نیز به خاطر این بود که ما مسئله پیچیده و فراوانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم.

وی ادامه داد: شخصی که برای این وزارتخانه انتخاب می شود باید به مسائل امنیتی  آشنا باشد چراکه در صورت بلد نبودن برخی ها با پرسش های امنیتی وزیر را گرفتار خواهند کرد. این وزیر باید به موضوعات امنیتی اشراف داشته باشد تا بتواند از آزادی مردم و شبکه های مجازی و اشتغال مردم در فضای مجازی حراست کند، ما باید همه ابعاد مسئله را در نظر بگیریم.

رئیس جمهور درباره معرفی وزیر جوان گفت: زمانیکه وزیر جوان می آوریم می گویند هنوز پلکان ها را طی نکرده است و زمانی که شخصی را می آوریم که پلکان ها را طی کرده می گویند چرا جوان تر نیاوردید، سن این شخص بالاست، ما باید به جوانان اعتماد کنیم. به اعتقاد من ما می توانیم جوان را بیاوریم مانند کاری که در اوایل پیروزی انقلاب کردیم و پیروز هم شدیم.

حجت الاسلام روحانی در مورد وزیر اطلاعات تصریح کرد: برای اینکه ما بتوانیم مشکلات را حل کنیم من از آقای علوی درخواست کردم با وجود اینکه کار در این وزارتخانه سخت و دشوار است به میدان بیاید چراکه معتقدم آقای علوی جزء آن دسته از افرادی است که آزادی را پای درخت امنیت قربانی نمی کند. 

وی گفت: برای من این موضوع مهم است و وزیر اطلاعاتی می خواهم که مردم و منتقدان از اسمش نهراسند بلکه خائنان و کسانی که ضدمنافع ملی هستند بترسند البته این را نیز باید بگویم که در چهار سال گذشته وزیر اطلاعات باکسی کاری نداشته بلکه دیگران بودند که با او کار داشتند.

رئیس جمهور افزود: وزارت اطلاعات در برخی از بخشها خیلی موفق عمل کرده و در برخی دیگر نیمه موفق بوده است که شرط من با آقای علوی این است که در چهار سال آینده تمامی بخش‌های امنیتی و مبارزه با گروه تروریستی که انصافا بسیار خوب کار شده تلاش های بیشتری شود.

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: در بخش ضد جاسوسی وزارت اطلاعات به نظر من خوب و دقیق عمل کرد، برخی ها اعتقاد دارند هر کسی با یک خارجی صحبت کند جاسوس است اما وزارت اطلاعات در این زمینه با تخصص بالای خود عملکرد خوبی داشته و در جاه‌هایی که سایرین عملکرد  غیرحرفه ای داشتند معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات به خوبی ایستاده و مانع آن شده است پس برای ما مهم است که وزیر این وظایف مهم را به دوش بکشد.

وی  در خصوص وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی کار بزرگی در این وزراتخانه انجام داده است. در سال 94 اگر وزارت کشاورزی نبود ممکن بود رشد کشور منفی شود اما با ورود وزارت کشاورزی ما  نجات پیدا کردیم.

وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو باید توان خود را برای موضوع آب بگذارند

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در این وزارتخانه نیاز به انجام کارهای بزرگ داریم افزود: وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو باید تمام توان خود را اولاً برای موضوع آب و بعد محیط زیست و امنیت غذایی بگذارند. ما امنیت غذایی با صرفه جویی کامل در مصرف آب و استفاده کم از کودو سم مضر را می خواهیم.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه ما باید کاری کنیم تا مردم از میوه و سبزیجات سالم استفاده کنند، ادامه داد: من بی هیچ تردیدی می گویم که آقای حجتی یکی از پاکترین وزرا است. کارهایی که آقای حجتی در حوزه های مختلفی چون گندم و دام انجام داده تنش بازار را کمتر از گذشته کرده است. آقای حجتی کسی بوده که از همان اوایل انقلاب فعالیت های بسیاری انجام داده و به همین خاطر باید از ایشان بازهم استفاده شود.

وی درخصوص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آقای قاضی زاده هاشمی جزء وزرایی هستند که همانطور که همه می دانند خدمات بزرگی را به کشور ارائه کرده که یکی از آنها طرح تحول سلامت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در سال 94 وضع اقتصادی مناسبی نداشتیم و تمامی دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت تحت فشار بوده اند افزود: نمی خواهم بگویم طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح ندارد و یا کارهایی که انجام داده ایم را می شود ارزان تر هم انجام داد اما این را می گویم که همه وزرا باید خدمات و کیفیت آن را بالا ببرند.

باید کاری کنیم تا در حوزه بهداشت بار مردم کمتر شود

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه هر ساله به طور خالص یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود، گفت: باید خدمات را به میزان همین جمعیت بالا ببریم و هنر وزیر این است که بتواند باتوجه به منابع محدود کشور خدمات بالایی را ارائه دهد. باید کاری کنیم تا در حوزه بهداشت و درمان بار مردم کمتر شود و کیفیت بالاتر برود.

وی در خصوص وزیر دادگستری گفت: آقای آوایی که به عنوان وزیر دادگستری معرفی شدند فردی صادق و باتجربه در این حوزه است و مراحل مختلف قضایی را طی کرده است البته ما از ایشان خیلی انتظار نداریم و فقط می خواهیم موضوع حقوق بشر، حقوق شهروندی، مسائل مربوط به تعزیرات را سامان دهد و رابطه  میان سه قوه مجری، قضاییه و مقننه را تحکیم ببخشد.

رئیس جمهور در خصوص وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: امیرحاتمی شخصیتی در نیروهای مسلح، وزارت دفاع و ارتش هستند که خدمات فراوانی را ارائه کردند و خواست من از امیرحاتمی این است که اولاً وحدت سپاه و ارتش را تقویت کند.

حجت الاسلام روحانی افزود: همانگونه که پیش تر برادران سپاهی ما در وزارت دفاع خدمات بالایی را به ارتش و سپاه و نیروهای مسلح ارائه کردند از شما نیز همین  توقع می رود و در کنار این موضوع از شما می خواهم تا فناوری های روزی که ما لازم داریم تا سلاح های خود را باتوجه به شرایط امروز منطقه تکمیل کنیم در اختیار بگیرید.

وی تصریح کرد: من همیشه یک توصیه به وزرای دفاع داشته و دارم که آن واگذار کردن بخش دفاعی به مردم است و فقط ما باید در محل هایی که نیاز است تا کار محرمانه انجام شود با بخش خصوصی انجام دهند تا بتوان این صنعت را فعال تر کرد.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی کشور، گفت: کار وزارت کشور بسیار سنگین است آنچه از آقای رحمانی فضلی از روز اول خواستم این بود که شایسته سالاری جای جناح بنشیند. شرط ما اعتدال است باید از معتدلین همه جناح‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است و باید با دادگستری، قوه قضاییه، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و اقوام و اقلیت‌ها کار کند این موضوع پیچیده بوده و آسان نیست.

رئیس جمهور افزود: رحمانی فضلی تجربه خوبی در این زمینه دارد وی دو انتخابات بزرگ را به خوبی به نتیجه رساند و امیدوایم با رأی بالای شما نمایندگان از وجود وی در دولت دوازدهم استفاده کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه ما از نمایندگان رأی قاطع می‌خواهیم ادامه داد: امیدواریم از بعدازظهر امروز که هیأت دولت تشکیل می‌دهیم همه وزرا با رأی بالا و با نشاط انتخاب شوند از 200 به بالا که باشد ما قبول داریم.

وی در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: آقای صالحی شخصیت ارزشمند علمی، حوزوی و دانشگاهی بوده توقع ما از وی محقق شدن خواست رهبری و مردم است.

رئیس جمهور بیان کرد: مردم گله دارند اگر این کارها به عهده وزیر ارشاد است پس لطفا بگویید که دیگران مداخله نکنند اگر بناست دیگران مداخله کنند به ما بگویید که وظیفه ما نیست دولت کنار بروند و آنان هر کاری که می خواهند انجام بدهند.

روحانی با بیان اینکه قفل کردن اسان است کلیدی برای باز کردن پیدا کنید تأکید کرد: امیدواریم با حضور آقای صالحی شاهد نشاط هنرمندان باشیم این مسئله برای ما بسیار اهمیت دارد و امیدواریم که وی در راه تحقق این مسئله موفق شود.

وی در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصادی تصریح کرد: آقای کرباسیان از قبل در بخش‌های مهمی از وزارت اقتصاد حضور داشته است اموری همچون سرمایه‌گذاری خارجی، مالیات، خصوصی‌سازی، سهام عدالت برعهده وزارت اقتصاد است و کرباسیان توانمندی این کار را دارد.

رئیس جمهور در دفاع از وزیر نیرو اضافه کرد: آقای بیطرف یکی از چهره‌ها و شخصیت‌هایی است که می‌تواند این کار را بر دوش گیرد افراد دیگری هم مطرح بودند که در میان همه آن‌ها اقای بیطرف توانمند‌تر و با تجربه‌تر بود

روحانی اظهار داشت: ممکن است شما نمایندگان بگویید در فلان جا کارش ایراد داشته است بله ما منکر ایراد نیستیم اما وی توانمند، متخصص، با تجربه است. مسئله آب برایمان اهمیت زیادی دارد و امیدوارم نمایندگان با رأی قاطعی که به آقای بیطرف می‌دهند به زودی شاهد تحولی در زمینه وزارت نیرو باشیم وزیر قبل هم بسیار پر تلاش بود و اقدامات ارزشمندی انجام داد.

وی تأکید کرد: نمایندگان آنچه وظیفه ما بوده انجام دادیم مطابق قانون ما وظیفه داشتیم تحقیق و افرادی را با عنوان وزیر انتخاب کنیم امروز این وظیفه شما است تحقیقاتان را انجام داده‌اید مخالفان و موافقان هم صحبت‌هایشان را ارائه کرده‌اند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بنده یک خواهش از شما دارم و آن اینکه در رأی امروز بین خود و خدا هر کسی را که شایسته و مفید برای کشور میبینید، انتخاب کنید. شما توسط مردم انتخاب شده‌اید و خداوند ناظر و گواه بر اعمال ما است و هر چه تشخیص وجدانی و شرعی شما نسبت به وزرا است همان را عمل کنید اما اگر همه وزرای ما رأی بیاورند بسیار خوشحال می‌شویم و پیشاپیش می‌گویم که مردم هم خیلی خوشحال می‌شوند.

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

 گزارش کامل چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
ما که هیچ خیری از چهار سالت ندیدیم هیچ برنامه ای از ت به دردمون نخورد چند ساله که داری گناهتو گردن اینو اون میندازی جواب من و امثال منو پیش خدا چه جور میخوای بدی به درد مردم که نخوردید هیچ با شعار ازادیتون ایمان جوونا رو هم لطمه دار کردید تا کی میخوای ریس بمونی به عدالت خدا فک کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
نمی شود نداریم نمی توانیم...بنده خدا راس میگفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
جناب روحانی هنرمدیریت در اینه که با امکانات موجود وشرایط محیطی کشور اشتغال ایجا د کنید شما شعاری را مطرح می کنید که نهایت وابستگیست وان چشم دوختن به سرمایه خارجیست بعد از چهار سال باز گناه را بگردن اینو اون می اندازیدکه انها نگذاشتن سرمایه گذاری خارجی در ایران شکل بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
هر جور دوست داری وزیر انتخاب کن. ولی دکتر جان اینو بدون الان ملت کمرشون زیر بار سنگین هزینه های زندگی و فقر و فحشا و هزاران مشکل دیگه خم شده و توان ندارند. خسته شدیم میفهمی خسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
بازاین شیخ برجام حرف زد
خب تو که مجلس از جناح خودتن دیگه نیازی به این دروغا نیس بازم رای میدن به وزرات و خودت
دیگه چرا باز دروغ میگی؟
عادت شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ععل
۲۳:۰۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
وای بحال ما این آقای روحانی میفرمایند همه خوبن ولی همین آخوندی بویی ازحقوق شهروندی نبرده ودوازده ساله باچماق وزیر مونده رفتارزشتشون بایک شهروند توفرودگاه نبابدفراموش بشه.اینم چهارساله دیگه میدونیم کاری بااین مملکت ذاری کاری پیش نمیبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
آقای رئیس جمهور ملت ما از مشت به اینجا رسید هیچ کاری برای یه ملت مومن نشد نداره شما که روحانی هستین باید بهتر بدونین یا شاید به دلیل دور بودن از کشور و تحصیل در کشور استعماری که امام تاکید داشتن نباید تحصیل در آنجا باشد ویا دور بودن از فضای درس وبحث فراموش کردین
Australia
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
اگه قرار بود وزیر جناحی انتخاب نکنید پس چرا اصلا انتخابات برگزار میشه؟
ملت عاشق رخ زیبای شما نبودن آقای روحانی، ملت جناحی رای دادن پس حداقل به رای مردم احترام بزار و خواسته های 24 میلیون نفر رو فراموش نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
جناب رئیس جمهور برای بار دوم از سر ناچاری به شما رای دادم حداقل به پاس اعتماد 24 میلیون ایرانی همان بدی که بودید بمانید و لطفا بدتر از بد نشوید که دیگر باید فاتحه اعتماد و اعتقاد در ایران را بخوانند شما متاسفانه حتی به کوچکترین قولهایتان هم از همین اول بسم الله پایبند و وفادار نبوده و نماندید حداقل بفکر نام و سابقه ای که در تاریخ ایران از شما بجا خواهد ماند باشید...
Iran (Islamic Republic of)
hamide
۱۵:۴۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
درودبرروحاني.
Germany
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
واقعا حرفهای رئیس جمهور زیبا بود
آخرین اخبار