اهدای یک جلد قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی قزوین + تصاویر

خاندان صدیقی یک جلد قرآن کریم دست نویس را به موزه خوشنویسی قزوین اهدا کردند .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ محمد رضا صدیقی می‌گوید: این کتاب از مرحوم غفور صدیق الواعظ برای حاج یحیی صدوقی به یادگار مانده بود که بعد از فوت وی فرزندانش از این کتاب نفیس نگهداری می‌کنند.

اهدای یک جلد قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی قزوین

وی افزود: حالا به اتفاق نظر همه فرزندان خانواده این کتاب دست نویس ارزشمند را برای نگهداری بهتر و اینکه در معرض دید همه‌ی گردشگران باشد به موزه‌ی خوشنویسی اهدا کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: این قرآن با اسلوب‌های تیموری در قطعی نزدیک به خشتی کتابت شده است و بعنوان یک کتاب نفیس ارزیابی می‌شود.

اهدای یک جلد قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی قزوین

حضرتی‌ها اضافه کرد: نام کاتب این اثر مشخص نیست، ولی در تاریخ هزار و ۱۲۲ هجری قمری ثبت شده که احتمالا متعلق به اواخر دوران تیموری و یا اوایل دوره صفوی است.

وی افزود: این قرآن در اصل یک جلد بوده که بعد‌ها در دوجلد صحافی شده است.

حضرتی‌ها گفت:: سرلوح‌های این قرآن مزین به خط کوفی است که ویژگی‌های سوره را کتابت و در پایان هر آیه با طلا اندازی تفکیک کرده و بین آیات، حزب‌ها و جزئ‌های قرآن را هم با طلا اندوزی در حاشیه مشخص کرده است.

اهدای یک جلد قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی قزوین

وی اضافه کرد: در حاشیه صفحات هم فوائد بیشتر نحوی کتابت شده است که باید بررسی شود که متعلق به چه دوره‌ای است و یا کدام علما این یادداشت‌ها را نوشته اند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در موزه خوشنویسی چهل ستون قزوین قرآن‌های نفیس و متون مذهبی ارزشمندی نگهداری می‌شود.

اهدای یک جلد قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی قزوین

حضرتی‌ها از احداث موزه قرآن در قزوین خبر داد و گفت: استان قزوین چهره‌های ممتازی در حوزه علوم قرآنی دارد و خوشنویسان برجسته‌ای هم در کتابت قرآن نقش دارند.

انتهای پیام/

 

یک جلد قرآن کریم  خطی به موزه خوشنویسی اهدا شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار