معاون استاندارگلستان:

مشکل خلیج گرگان مسأله‌ای فرا استانی و ملی است

مشکل پسروی آب و خشکی خلیج گرگان را یک مسأله فرا استانی و ملی بیان کرد و گفت که مقرر شده است سازمان محیط زیست طرحی را برای نجات این خلیج آماده و اجرایی سازد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،علی اصغر طهماسبی روز شنبه در جلسه ستاد ساماندهی سواحل استان گلستان در گرگان با اشاره به تلاش دولت یازدهم در احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت که استان گلستان این آمادگی را دارد که پس از ارائه طرح سازمان محیط زیست کشور تمامی ظرفیت‌های موجود در استان را برای احیای خلیج گرگان بکار گیرد.

وی ادامه داد: مسأله خلیج گرگان طی دو سال گذشته در شورای تأمین استان بسیار مورد بحث قرار گرفته و مقرر شد محیط زیست کشور طرحی را در این خصوص تدوین کنند، اما طرح همچنان در این سازمان مانده و باید از سوی معاونت عمرانی استانداری و محیط زیست استان پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

بنا بر  این گزارش خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان بوده که به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح‌های مناسب و کارشناسی، اینک فاصله چندانی با خشکی کامل و حرکت ریزگرد‌های آن به سوی شهر‌های این منطقه ندارد.

اما تشنگی خلیج زیبای گرگان و تهدیدات زیست محیطی ناشی از آن، اینک ساحل نشینان، مسئولان استانی و کشوری و دوستداران محیط زیست و گردشگران را نگران کرده است.

خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استان‌های گلستان و مازندران) به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است.

خلیج چهار هزار هکتاری گرگان، یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست‌وپنجه نرم می‌کند و فعالان و مسئولان محیط زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می‌شود.

عمق خلیج گرگان که در نقاط عمیق به حداکثر سه متر می‌رسید، اینک در اثر رسوب‌گذاری به ۱،۵ متر کاهش پیدا کرده است و به‌همین‌دلیل به‌سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهر‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر واقع است و از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش‌های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

معاون استاندار گلستان در ادامه این نشست به ظرفیت‌های گردشگری و جذابیت‌های استان اشاره کرد و افزود: حدود ۵۰ منطقه گردشگری دیدنی در گلستان داریم که خیلی از آن‌ها برای خود مردم استان نیز شناخته شده نیست.

وی تصریح کرد: فرمانداران و شهرداران شهر‌های ساحلی استان می‌بایست تمام ظرفیت‌ها را برای ارائه خدمات، امکانات و زیباسازی سواحل و جذب گردشگر بیشتر بکار گیرند.

جانشین ستاد ساماندهی سواحل گلستان ادامه داد: همچنین معتقدیم باید از طرح‌های سواحل استان‌های ساحلی دیگر که سالهاست در این حوزه فعالیت داشته و گردشگران زیادی نیز همه ساله به این مناطق می‌روند، الگو برداری کرد.

به گفته وی؛ باید با برنامه ریزی از سوی دستگاه‌های مرتبط، برنامه‌های فرهنگی در محل طرح‌های ساماندهی به منظور فراهم کردن شرایط مفرح و نشاط آور برای گردشگران اجرا شود.

بندرترکمن، گُمیشان و بندرگز در کرانه شرقی دریای خزر و غرب استان گلستان شهرستان‌های ساحلی این استان هستند.
طول نوار ساحلی گلستان افزون بر ۱۲۰ کیلومتر است.

انتهای پیام/پ

 

خلییج گرگان را دریابیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.