رئیس‌جمهور افغانستان خطاب به سرمایه‌گذاران:

پولتان را بیرون از افغانستان سرمایه‌گذاری نکنید

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در سفر به هرات از بازرگانان خواست که به صنعت‌کار مبدل شوند و تنها تجار باقی نمانند.

پولتان را بیرون از افغانستان سرمایه گذاری نکنیدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در این سفر از بازرگانان کشور خواست که به صنعت‌کار مبدل شوند و تنها تجار باقی نمانند.

وی هرات را قطب انکشاف آینده‌ی کشور خواند و افزود که این ولایت ایران، چین و آسیای میانه را به آسیای جنوبی وصل می‌کند.

آقای غنی همچنین گفت که چند هفته بعد خط آهن ایران وارد افغانستان می‌شود و نخستین محموله‌ی تجاری این کشور که حدود یک میلیون تُن سمنت است، وارد کشور خواهد شد.

او به سرمایه‌گذاران هرات وعده‌ی همکاری را سپرد و افزود که نه تنها مشکل‌های پارک صنعتی کنونی هرات باید در سال آینده حل شود؛ بلکه باید تهداب پارک صنعتی دومی گذشته شود.

آقای غنی به سرمایه‌گذاران کشور گفت: “خانه‌ی شما و عزت شما اینجاست، لطفن پولتان را به بیرون انتقال ندهید. سرمایه گذاری و کمی اعتماد کنید. وقتی که شما اعتماد کنید، همه چیز موجب یک حلقه‌ی نجیبه‌ی اعتماد می‌شود.”

به گفته‌ی رییس جمهور، سیاست سنگ مرمر تا دو هفته‌ی آینده در شورای عالی اقتصادی مورد رایزنی قرار می‌گیرد و نخستین خریداری سنگ مرمر به ارزش پنج میلیون دالر از سوی چین صورت می‌گیرد.

آقای غنی گفت که کانتینرهای چین از راه خط آهن به حیرتان می‌آیند، ولی خالی می‌روند که مرمر می‌تواند نخستین اقدام برای صادر کردن این سنگ به چین باشد.

رییس جمهوری افزود: “من باورمند هستم که می‌توانیم سالانه صدها میلیون دالر سنگ مرمر صادر کنیم و از اینرو نیاز است که سنگ مرمر به عنوان یک منبع مهم صادراتی مبدل شود.”

به گفته‌ی آقای غنی، ضرورت است که پارک خاص صنعتی برای سنگ مرمر ایجاد شود. سپس او افزود: “من در خدمت‌تان هستم. با پیشنهادهای مشخص‌تان بیایید.”

آقای غنی با اشاره به مشکل‌ها در گمرک‌های کشور گفت که روی یک “طرح اساسی” در حال کارکردن است تا این معضل‌ها حل شود.

کارخانه‌ی نساجی هرات از سوی بخش خصوصی به ارزش شش میلیون دالر امریکایی ساخته شده است که در آن ۲۰۰ تن مشغول کاراند.

این کارخانه که امروز از سوی رییس جمهور غنی گشایش یافت، روزانه شش تُن پنبه تولید می‌کند.

افغانستان یکی از کشورهای مهم در کشت پنبه است و در گذشته‌ی نه چندان دور از تولید‌کنندگان موفق پنبه، نخ و کالاهای نخی بود.

  انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار