تهدید رانش زمین در روستای تلخاب

رانش زمین در روستای تلخاب ناشی از تحریکات و اقدامات عمرانی سد سیمره سبب نگرانی ساکنان مسیر رانش و اهالی مردم این روستا شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، اردیبهشت ماه سال ۹۵ بود که قسمتی از زمین های کشاورزی منتهی به منازل مسکونی روستای تلخاب در بخش هندمینی از توابع شهرستان بدره رانش کرده و حفره ای ایجاد شد که دلهره و نگرانی زیادی برای اهالی روستا ایجاد کرد.

این محوطه در پایین دست بدنه سد سیمره و روبروی جایگاه احداث نیروگاه برق آن ایجاد شده و بیم اهالی روستا از پیشروی آن و بروز حوادث ناگوار است که تاکنون اقدام مناسبی برای رفع این نگرانی ها صورت نگرفته است.

*مسئولیت بر عهده مدیریت سد سیمره است

معاون استاندار ایلام گفت: مدیریت سد و نیروگاه سیمره مسئول رسیدگی به رانش زمین در روستای تلخاب است.

شاپور پولادی با اشاره به بررسی های فنی اظهارکرد: مطالعات و بازدید های فنی در این باره انجام شده و دو جلسه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین مسئولان سد سیمره در استانداری انجام شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش کارشناسی تیم فنی بازدید کننده از محل رانش و گزارشات آزمایشگاه فنی مکانیک خاک عامل رانش زمین روستای تلخاب ناشی از تحریکات و اقدامات عمرانی سد در حین عملیات ساخت بوده است.

پولادی ادامه داد: مکاتبات لازم با سد سیمره صورت گرفته و مسئولیت مقاوم سازی رانش و کلیه اقدامات لازم در آن محل باید از طریق این مدیریت انجام شود که طرح لازم و نامه مکتوب رسمی به آنان ارائه شده است و اگر اقدامی صورت ندهند و حادثه ای رخ دهد، مسئولیت بر عهده مدیریت سد سیمره است.

سد سیمره باید به موضوع رسیدگی کند

بخشدار هندمینی هم دراین مورد گفت: درهمان روز وقوع رانش اقدام به تهیه گزارش های لازم کرده و مستندات مورد نیاز با حضور مسئولان جهادکشاورزی تهیه شده است.

مهرداد کریمی افزود: در پیگیری های بعدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل بنیاد مسکن اتقلاب اسلامی ایلام، مدیر کل بحران استانداری و اعضای شورای فنی از محل حادثه بازدید داشته و آزمایشات لازم صورت گرفته است.

وی در تشریح روند بررسی کارشناسی موضوع رانش زمین اظهارکرد: اکیپ لرزه نگاری برای ایجاد گمانه، تعیین نوع خاک، فرسایش و عمق رانش به محل اعزام شده اند و با وجود اعلام مسئولان ارشد استانداری ایلام ، سد سیمره باید به موضوع رسیدگی کند.

احتمال تکرار رانش زمین

دهیار روستای تلخاب هم در مورد این پدیده اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، هماهنگی های لازم صورت گرفته و مراتب نگرانی اهالی روستا بابت احتمال تکرار رانش زمین به مسئولین امر تذکر داده شده است.

مهتاب رضایی افزود: با توجه به نزدیک بودن محل حادثه به منازل مسکونی و ترک خوردگی های شدید در دیوارها ، کوچه و خیابانهای روستا ترس و نگرانی دایمی در اهالی روستا وجود دارد که به توجه به اینکه تمکن لازم را ندارند قادر به مهاجرت از روستا نیستند و در همین وضعیت به زندگی روزمره خود ادامه می دهند.

رضایی بیان کرد: مردم انتظار دارند مسئولان اطمینان خاطر بابت زندگی بی دغدغه در این شرایط را به آنها بدهند و با توجه به نزدیکی به فصل بارندگی و احتمال افزایش خطر، نسبت به اتمام کار کارشناسی و فنی در این باره اقدام نموده و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند.

دهیار روستای تلخاب به تکرار جزیی ریزش ها در برخی موارد اشاره کرد و گفت: قبل از بروز هرگونه حادثه ناگوار باید هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف گرددو به نگرانی و ترس مردم روستا پایان داده شود.

به نقل از:مهر

انتهای پیام/ع
 

رانش زمین در روستای تلخاب بدره

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
ناشناس
۲۲:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام طاهر زمانی هستم از کشور افغانستان
Afghanistan
ناشناس
۲۲:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام