استاندار اردبیل؛

تالار گفت و گو با معتادان مواد مخدر در اردبیل راه اندازی می شود

استاندار اردبیل گفت: به منظور شناسایی و ریشه یابی اعتیاد جوانان و مبارزه هدفدار با مواد مخدر راه اندازی تالار گفت و گو برای معتادان در اردبیل ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، مجید خدابخش، استاندار اردبیل در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل افزود: تا زمانی دلایل اصلی گرایش جوانان به اعتیاد شناسایی و مشخص نشود پیشگیری و درمان تاثیری نخواهد داشت بنابراین لازم است با راه اندازی تالار گفت و گو دلایل اصلی شناسایی شده و برای پیشگیری آن برنامه ریزی شود .

وی گفت: در این تالار باید به خانواده های معتادان و خود آنها اطمینان داده شود که تمامی اظهارات محرمانه محفوظ خواهد ماند تا آنها با خیال راحت و با اطمینان خاطر اظهارات خود در خصوص دلایل گرایش و تمایل به مواد مخدر را بیان کنند.

استاندار اردبیل افزود: مواد مخدر امروزه به عنوان یک تجارت عظیم درآمده و در شکل های مختلف صنعتی و مدل مختلف به جوانان و نوجوانان عرضه می شود.

خدابخش بیان کرد: تجارت این مواد خانمانسوز به حدی رسیده که سالانه یک هزار و 500 میلیارد دلار در سطح دنیا آمار تجارت مواد مخدر است.

وی با اشاره به افزایش میزان مصرف مواد مخدر در بین اقشار مختلف و بخصوص جوانان و نوجوانان گفت: براساس آمارهای ارائه‌شده 22 درصد معتادان استان در محیط‌ های کار و کارگری بوده و بیش از 50 درصد نیز متاهل هستند.

استاندار اردبیل افزود: این آمار نشان می‌دهد تمامی اقشار در خطر ابتلا به اعتیاد آن هم از نوع مواد مخدر صنعتی قرار گرفته اند که لازم است مسوولان انتظامی و امنیتی و خانواده ها به این امر توجه جدی داشته باشند.

خدابخش ادامه داد: خوشبختانه با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی سالانه 2 هزار و 500 تن مواد مخدر در سطح کشور کشف و معدوم می شود.

وی گفت: براساس آمارها سن اعتیاد کاهش یافته و نوجوانان و جوانان به بهانه‌های مختلف به مواد مخدر صنعتی روی می‌آورند.

استاندار اردبیل افزود: بحث اجتماعی و فرهنگی شدن مبارزه با مواد مخدر یک نیاز بسیار اساسی است و مقام معظم رهبری نیز در اشاره به پنج آسیب اجتماعی مهم،‌ آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و اعتیاد را در مرحله نخست تبیین کرده‌اند.

خدابخش گفت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر یکی از معیارهای اصلی جلوگیری از توسعه این بلای خانمانسوز است و به طور قطع سازمان‌های مردم‌نهاد نقش ویژه‌ای در این زمینه داشته و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 45 سازمان مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های ناشی از آن در سطح استان اردبیل فعالیت می‌کنند.

استاندار اردبیل افزود: در حال حاضر شهرداری اردبیل نیز یک مرکز نگهداری از معتادان متجاهر راه‌اندازی کرده لازم است یک کمپ دیگری نیز مشابه آن احداث شود.

خدابخش پاک سازی پارک ها بخصوص پارک جیرال را از معتادان ضروری دانست و افزود: باید در این پارک بخصوص در محیط هایی که تبدیل به پاتوق معتادان شده است برنامه های آموزشی و فرهنگی تدارک دیده شود .

وی مصرف قلیان در پارک ها را یادآور شد و افزود: علت مصرف قلیان در پارک ها بسته شدن قلیان سراها در سطح شهر است که باید برای جلوگیری از مصرف قلیان در پارک ها هم برناه ریزی شود.

وی افزود: براساس آمارهای موجود 3 درصد از جمعیت1.2  میلیون نفری استان اردبیل را معتادان مواد مخدر تشکیل می دهد، این استان یکی از مناطق پاک در کشور بشمار می رود.

 

انتهای پیام/ح

فعالیت 45 سازمان مردم نهاد در حوزه مواد مخدر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.