پنج هزار تن تولیدانواع فرآورده های دامی و لبنی عشایر یزد

امسال عشایر یزد ، 2 هزار و 16 تن شیر و مواد لبنی به ارزش 120 میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ حسن زارع رییس اداره امور عشایری یزد گفت: با وجود 2 دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان سالانه پنج هزار تن انواع فرآورده های دامی و لبنی به ارزش اقتصادی 500 میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند که این میزان تولید نقش بسزایی در رشد اقتصاد منطقه دارد.

زارع افزود: همچنین عشایر در تولید صنایع دستی خصوصا فرش دستباف سهم بسزایی دارند که 15 درصد تولید صنایع دستی استان مربوط به آنها است.

وی اضافه کرد: امسال عشایر یزد ، 2 هزار و 16 تن شیر و مواد لبنی به ارزش 120 میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه کردند .

وی یادآور شد: برای افزایش درآمد آنها 4.5 میلیارد ریال وام قرض الحسنه با باز پرداخت پنج ساله به 55 خانوار در شهرستان های ابرکوه و خاتم برای زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص یافت که بخشی از آن تاکنون پرداخت شده است.

به گفته زارع درآمد عشایر استان از طریق پرورش دام سبک تامین می شود، عنوان کرد:مبلغ 10میلیارد ریال تسهیلات یک ساله نیز برای تامین سرمایه در گردش برای تولید گوشت قرمز به عشایر پرداخت شد.

این مسئول با اشاره به ارایه خدمات و تامین زیر ساخت ها ویژه نظیر آبرسانی یادآور شد: 800 میلیون ریال بودجه در این ارتباط تخصیص یافت که این مبلغ برای ساخت سه باب آب انبار شرب دام و تامین آبرسانی دام عشایر شهرهای ابرکوه و خاتم هزینه شده است .

زارع ادامه داد: در سال جاری با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای سهولت در رفت آمد عشایر یک هزار و 200 کیلو متر راه های عشایری تیغ زنی شد.

رئیس اداره امور عشایری یزد با بیان اینکه تامین آرد و نهاده های دامی عشایر از جمله اولویت هاست، اضافه کرد: دولت امسال علاوه بر توزیع 60 تن آرد ،هزار تن جو با باز پرداخت مدت دار با توجه به تداوم خشکسالی و فقر مراتع برای تامین علوفه مورد نیاز دام های عشایر استان اختصاص داد.

وی تامین آب مورد نیاز دام عشایر را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: سالانه هزار و 200 دستگاه تانکر 12 هزار لیتری آب برای مصرف دام های عشایر توزیع می شود.

زارع یادآور شد: برای تامین برق مورد نیاز عشایر خاتم و ابرکوه با صرف 1.5میلیارد ریال از محل اعتبار شرکت برق استان، 9 مکان بالای 10 خانوار جمعیت برق رسانی شده است .

زراع جمعیت عشایری استان را 6 هزار نفر شامل هزار و 300 خانوار از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی ذکر کرد که به نگهداری 140هزار راس دام سبک مشغول هستند.

وی مناطق ییلاقی عشایر استان در فصل گرما را استان های فارس و کرمان ذکر کرد و افزود: آنها با تلاش و فعالیت خود در پرورش دام سبک، 25 درصد مواد پروتئینی و 15 درصد مواد لبنی استان یزد را تولید می کنند.

مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/ ی

پنج هزار تن تولید انواع فرآورده های دامی و لبنی عشایر یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار