فاضلاب ماهی قزل آلا رنگین کمان تهدیدی برای قزل الا بومی ایران

فاضلاب ماهی قزل آلا رنگین کمان تهدیدی برای قزل الا بومی ایران که ساکن رودخانه‌ها هستند، محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گونه قزل الا رنگین کمان که بومی آمریکا است در ۹۰ مزرعه بتنی و بزرگ که بیشتر آن‌ها در کنار رودخانه‌های حفاظت شده قرار دارند، پرورش داده می‌شود.

 

پرورش قزل آلای رنگین کمان در ایران، از سال ۱۳۸۸ در سد امیرکبیر استان البرز آغاز شد؛ گونه غیربومی که به خاطر تحول در تولید، تکثیر و پرورش توانست با شرایط آبی ایران هماهنگ شود.


۲۰۰ هزار قطعه قزل الای رنگین کمان در محیط‌های استخر پرورش ماهی می‌توانند سالانه، فاضلابی معادل یک شهر ۶۰ هزار نفری تولید کنند.


این فاضلاب‌ها به دلیل بسته نبودن خروجی‌ها به راحتی وارد رودخانه‌ها می‌شوند به طوری که عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل گفت: این فاضلاب‌ها تهدید بزرگی برای قزل الا بومی ایران که ساکن رودخانه‌ها هستند محسوب می‌شود.


دکتر وطن دوست افزود: قزل آلا خال قرمز به عنوان ذخیره ژنی و میراث طبیعی ایران است که اگر به سلامت محیط زندگی آن توجه نشود ممکن است در مسیر نابودی قرار گیرد.


هر چند این مسائل نگرانی جدی نسبت به سهم قزل الای خال قرمز در طبیعت ایران به وجود آورده است، اما شواهد نشان می‌دهد سیاست‌های دولت توسعه مزارع قزل آلا رنگین کمان است.


معاون آبزی پروری اداره کل شیلات مازندران گفت: آلودگی قزل آلای رنگین کمان، تاثیری در قزل الای بومی ایران ندارد و نمی‌توان پرورش این نوع ماهیان را، محدود کرد.


عضو هیات علمی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، گفته‌های آقای محمدزاده را رد کرد و گفت: قزل آلا خال قرمز، گونه‌ای حساس است و به راحتی با تغییرات دمایی آب، به دلیل شرایط پرورش و فاضلاب، واکنش منفی نشان می‌دهد.


دکتر نادری با اشاره به تاکید دولت برای گسترش مزارع قزل الا رنگین کمان برای تامین نیاز تغذیه‌ای کشور، راهکار مزرعه‌های مدرن را ارائه می‌دهد؛ استخر‌های کاملا بسته، که ورودی و خروجی آب کاملا کنترل شده است.


شاه منصوری در مزرعه پرورش ماهی اش واقع در منطقه دو هزار تنکابن در استان مازندران، باهزینه شخصی نخستین نمونه‌های این استخر‌ها را راه اندازی کرد است.


او گفت: هر روز با جارو‌های مخصوص، کف استخر را جارو می‌کنند و با جمع آوری فاضلاب و انتقال آن به مکان مخصوص، موجب می‌شوند با سیستم برگشت آب محیط‌های رودخانه؛ قزل آلای خال قرمز، در فضایی سالم ادامه حیات دهد.


شاه منصوری افزود: دولت باید باحمایت تسهیلاتی، چنین مزرعه‌هایی را گسترش دهد تا هم حیات طبیعی ایران حفظ شود و هم، نیاز تغذیه‌ای کشور تامین شود.


انتهای پیام/ع


خطر انقراض قزل الا بومی ایران با فاضلاب ماهی قزل آلا رنگین کمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار