باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نظام تعلیم وتربیت در انتظار ناجی برای حل مشکلات/ آموزش و پرورش بر مدار کیفیت حرکت خواهد کرد؟

آموزش و پرورش چهاردهمین سکاندار خود را در شرایطی به کار می‌گیرد که امیدوار است دردآشنا بودن با مسائل و توان بالای تعامل با حوزه‌های تاثیرگذار درمانی بر درد کهنه آموزش و پرورش باشد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد بطحایی با 238 رای موافق از 288 رای توانست به عنوان چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد بگیرد؛ وزیری که با وجود انتقاداتی ازجمله حضور در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان و عملکرد نه چندان مناسب در زمان تصدی معاونت توسعه و پشتیبانی است درنهایت به دلیل داشتن سابقه طولانی در صف و ستادآموزش و پرورش و برنامه های پیشنهادی بیش از 82 درصد نمایندگان را با خود همراه کرد.

بطحایی در برنامه هایش 22 چالش اساسی را عنوان کرده که مسائل مالی، فعالیت های پرورشی، نیروی انسانی و تغییر درساختار از جمله مهم ترین این مسائل است چالش هایی که سایر وزرای آموزش و پرورش نیز با آن مواجه بودند اما نتوانستند چاره‌ای برای آن بیاندیشند وهمین عامل موجب انباشته شدن مشکلات اساسی در نظام تعلیم و تربیت و حتی متزلزل شدن جایگاه وزرای پیشین شده است به گونه ای که کمتر وزیری  از آموزش و پرورش را می توان بدون سابقه تذکر  یا استیضاح مجلس یافت.

سیاست های اجرایی و هفت گانه وزیر جدید آموزش و پرورش شامل تأمین زيرساختها، برای اجراي متوازن سند تحول، ارتقای راهبري و مديريت در آموزش و پرورش، ارتقای مديريت منابع انساني، توسعه مشاركت در آموزش و پرورش، مديريت بهينه و افزايش بهره وری منابع و مصارف مالی، با تاکید اقتصاد مقاومتی، ارتقای کيفيت برنامه درسی و تقويت و توسعه فعاليتهای فرهنگی، پرورشی و تربيت بدنی است که در ظاهر مسائلی بسیار اساسی بوده اما باید دید تا چه حد این برنامه ها جامه عمل می پوشد؟

نظام تعلیم وتربیت در انتظار ناجی برای مشکلات /آموزش و پرورش بر مدار کیفیت حرکت خواهد کرد؟ 

اجرای سند تحول چالشی که با وجود شش سال از تصویب آن اما هنوز بسیار نوپا بوده و تا اجرای مناسب راه بسیاری دارد و اظهارنظرهای بسیاری از جمله کمبود منابع مالی مطرح شده و دراین راستا بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: مسائل متعددی‌ در این برنامه مورد توجه قرار گرفته و در 2 محور تمرکز بیشتری داریم که شامل کیفیت‌بخشی به مسائل آموزش و پرورش و مدیریت آن بر اساس اسناد بالا دستی همچون سند تحول بنیادین است.

ارتقا راهبري و مديريت در آموزش و پرورش از دیگر برنامه هایی است که بطحایی به آن اشاره داشته اما همواره صاحب نظران به کارگیری مدیران توانمند را عامل موفقیت در این عرصه می دانند.

سیدجوادساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با  خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش نیاز به عزم ملی دارد، بیان کرد: وزیر جدید آموزش و پرورش فردی مشورت‌پذیر با توان اجرایی بالا بوده که می‌تواند با کمک تیم اجرایی‌ کارآمد فعالیت قابل قبولی داشته باشد.

ارتقای مديريت منابع انساني از دیگر مسائل مورد توجه در برنامه های بطحایی بوده که می توان آن را بزرگترین مطالبه فرهنگیان دانست چراکه بخش عظیمی از این وزراتخانه را نیروی انسانی تشکیل داده و تاکنون وزرای پیشین نتوانستند مدیریت جامعی برای آن داشته باشند و توزیع نامتوازن نیرو و از طرفی سونامی بازنشستگی از مسائلی است که فردی دردآشنا با آموزش و پرورش توان رفع آن را دارد.

توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یکی از مهم ترین مسائلی است که وزیر قبلی نیز به این موضوع اشاره داشت و با توجه به تنگناهای مالی آموزش و پرورش این مساله از اهمیت بسزایی برخوردار است به ویژه آنکه این روزها مدارس دولتی در شرایط چندان مناسبی از نظر مسائل مالی و آموزشی قرار ندارند.

 مديريت بهينه و افزايش بهره وري منابع چالشی که وزیر جدید آموزش و پرورش با توجه به سابقه فعالیت در معاونت توسعه و پشتیبانی می تواند عملکرد خوبی در آن داشته باشد هرچند هجمه هایی در زمان فعالیش وجود داشت اما اغلب صاحب نظران نیز معتقد هستند سابقه فعالیت در سازمان و برنامه و بودجه می تواند در رفع دغدغه های مالی این وزراتخانه کمک کننده باشد.

دغدغه های مالی که تاکنون چاره‌ای بر مشکلات ریشه دار آن وجودنداشته است و همچنان نظام تعلیم و تربیت را آزار می دهد و الزامات لازم برای بسیاری از اقدامات در نظام تعلیم و تربیت به این مساله وابسته است.

ارتقای کيفيت برنامه درسی و تقويت و توسعه فعاليتهای فرهنگی، پرورشی و تربيت بدنی از مسائلی بوده که همواره انتقادات بسیاری برآن وارد است و عامل بسیاری از مشکلات و چالش های جامعه نیز به پرورش نامناسب نسبت داده می شود مسائلی که اهمیت بالایی دارد اما معمولا مغفول می ماند و توجهی چندانی از نظر تخصیص اعتبار و نیرو برای آن وجود ندارد.

برنامه‌های پیشنهادی وزیر جدید آموزش‌وپرورش با توجه به کارنامه کاری اش، برنامه جامع برای چالش های آموزش و پرورش بوده که البته نیازمندهمکاری نهادهای مربوطه و تعاملی سازنده دارد و در این میان رسانه نیز نقش موثری برای همراه کردن جامعه  با آموزش و پرورش خواهد داشت که تا امروز جز گزینش های سلیقه ای از تیم رسانه ای را شاهد نبودیم و امید که وزیر درد آشنای آموزش و پرورش با به کارگیری این ظرفیت و در مدت فعالیت خود چرخ رو به سکون آموزش و پرورش  را به همراه تیمی کارآمد و به دور از حواشی حرکت دهد.

انتهای پیام/

مسیر پرپیچ و خم وزیر آموزش و پرورش در مسیر تعالی نظام تعلیم و تربیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار