ماجرای سفرهای پیامبران اولوالعزم/ چرا حضرت محمد(ص) به معراج رفت؟

پیامبران اولوالعزم با وجود سختی‌های فراوان با روش‌های مختلفی برای تبلیغ دین سفر می‌کردند و مورد آزمایش الهی قرار می‌گرفتند.

ماجرای سفرهای پیامبران اولوالعزم/ چرا حضرت محمد(ص) به معراج رفت؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «سیر و سفر - انبیاء و اولیاء الهی» که در 11 بهمن‌ماه سال 1380 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

پیامبری که 950 سال تبلیغ کرد

سفر نوح(ع) برای نجات امت بود. قصه نوح را کم و بیش شنیده‌اید، 950 سال تبلیغ کرد. این 950 سال واقعی است. زیرا خداوند می‌فرماید: «أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسینَ عاماً» هزار سال پنجاه سال کمتر عنکبوت/14.

عده کمی به نوح ایمان آوردند. حضرت خسته شد و به درگاه خدا ناله کرد که خدایا من نهصد و پنجاه سال دعوت کردم اما هر چه می‌گویم مردم گوش نمی‌دهند و حتی توهین و جسارت می‌کنند. خدا فرمود: به امر ما کشتی بساز «اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا وَ وَحْیِنا» مومنون/27 اما قومش نوح را مسخره می‌کردند وَ کُلَّما مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ» هود/38.

کشتی که ساخته شد به زمین دستور داده شد، هر چه آب داری بجوشان، زمین جوشید و به قول قرآن «بِماءٍ مُنْهَمِرٍ» قمر/11 آن از آسمان و زمین جوشید و همه جا به زیر آب رفت. حضرت نوح مؤمنان را سوار کشتی کرد و به سفر دریایی رفتند. «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها» هود/41 قرآن می‌گوید: «یا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا وَ بَرَکاتٍ» اینجا فرود‌ای به سلام و برکات. هود/48

3 پیامبری که خدا از آب حفظ کرد

سه تا پیامبر را خداوند سه جا حفظ کرد، یک پیامبر را روی آب حفظ کرد و یک پیامبر را زیر آب و یک پیامبر را کنار آب. پیامبری را که روی آب حفظ کرد نوح، پیامبری را که زیر آب حفظ کرد یونس و پیامبری را که کنار آب حفظ کرد یوسف بود که برادرانش او را به چاه انداختند، کنار آب حفظش کرد.

خداوند حالا می‌خواهد ابراهیم را آزمایش کند، می‌گوید: زن و بچه‌ات را بردار برو در بیابان. درحالی که ابراهیم نوجوان بود. سفر ابراهیم به مکه، در بیابانی که نه آب بود و نه گیاه انجام شد. «بِوادٍ غَیْرِ ذی زَرْعٍ» در ادامه خداوند فرمود: زن و بچه شیر‌خواره‌ات در این بیابان بگذار و برو. ابراهیم هم آنها را گذاشت و رفت.

«وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ» بقره/127 حضرت ابراهیم پایه‌های کعبه را بالا برد بعد هم گفت: «رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا».

داستان حضرت موسی(ع) هم داریم؛ قرآن می‌گوید: «أَسْرِ بِعِبادى» طه/77 بنی اسرائیل را بردار برو کنار دریا، رفت و دیدند جلوشان دریاست، پشت سرشان هم فرعون با لشکری می‌آید تا آنها را بکشد. جلو دریا پشت سر هم دشمن، گفت: خدایا، حالا بگو چکار کنم، گفت: عصایت را بزن به دریا، عصایش را به دریا زد و به اذن خدا دریا خشک شد. موسی و قومش از دریا عبور کردند.

چرا پیامبر اعظم(ص) به معراج رفت؟

خداوند در قرآن بارها فرموده: «سیرُوا فِی الْأَرْضِ» انعام/11. حتی گاهی افراد هم که سفر نمی‌کنند می‌فرماید: «أَفَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ» یوسف/109. حضرت عیسی(ع) هم سفرهای بسیاری داشت. پیامبر اعظم(ص) هم چندین بار سفر کرد. «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ» اسراء/1 بعد می‌گوییم: پیامبر(ص) چرا به معراج رفت؟ قرآن می‌گوید: «لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا» بردیم تا آیات و نشانه‌های الهی را نشانش دهیم.

پیامبر(ص) سال آخر عمرش به مکه رفت، پیش از رفتن اعلام کردند هر که می‌خواهد به مکه برود بیاید مدینه و از اطراف مدینه با کاروان پیغمبر(ص) برود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دلیل سفرهای پیامبران اولوالعزم چه بود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۱:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
سلام عالی است متن ها
آخرین اخبار