صادرات 192 هزار تن کالا از خراسان شمالی

در چهارماه نخست امسال 192 هزار تن کالا به ارزش 38.5 میلیون دلار از استان خراسان شمالی صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ یحیی نیکدل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی در نشست کارگروه توسعه صادارت غیرنفتی خراسان شمالی اظهار کرد: صادرات کالا در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 22.6 و 108 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه امسال صادرات 170 میلیون تن کالا از استان هدف گذاری شده است، گفت: در چهار ماه نخست امسال 22.6 درصد از اهداف ارزشی انجام صادرات در استان محقق شده است.

به گفته وی عمده کالاهای صادر شده، محصولات پتروشیمی از جمله اوره، ملامین و آمونیاک است و کشور افغانستان، صدرنشین هدف صادراتی محصولات تولیدی در خراسان شمالی است.

نیکدل اظهار کرد: کشور افغانستان خواستار محصولات پتروشیمی است به طوری که 40 درصد از صادرات خراسان شمالی به افغانستان انجام شده است و 18 درصد از این محصولات به ترکمنستان و 9 درصد به عراق روانه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: امسال میزان صادرات از گمرک استان نیز افزایش داشته است.

نیکدل اظهار کرد: در چهارماه نخست امسال بیش از 89 هزار تن کالا به ارزش 26.4 میلیون دلار از طریق گمرک صادر شده است.

وی گفت: میزان صادرات از گمرک استان در چهار ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 69 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: امسال میزان صادرات از گمرک استان به لحاظ ارزشی 200 درصد و به لحاظ وزنی 78 درصد رشد داشته است.

نیکدل گفت: در چهار ماهه امسال، 32 درصد از محصولات صادراتی استان مربوط به تولیدات صنعتی است که میزان صادرات این بخش به لحاظ ارزشی 138 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره میزان واردات استان گفت: در چهارماهه نخست امسال 1.6 هزار تن کالا به ارزش 4.5میلیون دلار به استان وارد شده که این رقم به لحاظ ارزشی 61.6 درصد و به لحاظ وزن کالا 71.6 درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه محصولات وارداتی ما معمولا دستگاه ها و ماشین آلات خط تولید است، افزود: تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی عمده کالاهای وارداتی را تشکیل می دهند از این رو کاهش میزان واردات مزیت به شمار نمی رود.

نیکدل افزود: عمده کالاهای وارداتی ما از چین، پاکستان، ترکیه و انگلستان وارد شده است.

انتهای پیام/آ

افزایش 108 درصدی صادرات کالا از خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.