مرضیه برومند:

در آثارم به مقوله سلامت بسیار توجه دارم

مرضیه برومند گفت: موضوع سلامت برای من آنقدر مهم است که در آثارم به طور ناخودآگاه به آن می پردازم.

در آثارم به مقوله سلامت بسیار توجه دارمبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره فیلم سلامت؛ مرضیه برومند درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم سلامت گفت: اغلب سازمان هایی که با مردم سر و کار دارند، مثل محیط زیست، سازمان های متولی سلامت و مدیریت شهری علاقه به برگزاری جشنواره دارند و به نظر من قطعا برگزاری این مراسم اهمیت دارد. اما با این شرط که مردم در آنها حاضر شوند و فیلم ها را ببینند.

وی ادامه داد: این جشنواره ها بیشتر مختص شهر تهران و مراکز استان ها هستند و به همین دلیل نمی توانند در شهرهای کوچک و روستاها فراگیر شوند و روی آن اجتماع اثر بگذارند. مردم شهرها تا حدی نسبت به برخی مسائل خود آگاهی دارند. این درحالی است که جوامع کوچکتر نیازمند آموزش و اطلاع رسانی از طریق جشنواره ها در این موضوعات هستند.

کارگردان «خونه مادر بزرگه» با بیان اینکه مردم کمترمخاطب این جشنواره ها هستند، ئتوضیح داد: البته شاید خاصیت جشنواره ها این است که دست اندرکاران را دور هم جمع کند، اما تا مردم این آثار را نبینند، این جشنواره تاثیرگذار نخواهد بود. سال گذشته در جشنواره فیلم سلامت، جایزه ای هم برای من در نظر گرفته شد. امیدوارم امسال که دوره دوم جشنواره فیلم سلامت است، برگزاری آن همراه با حضور بیشتر مردم باشد و بعد از پایان جشنواره این فیلم ها از تلویزیون هم برای مردم نمایش داده شود.

برومند درباره علاقه مندی اش برای ساخت فیلم با موضوع سلامت نیز گفت: من ناخودآگاه به این سمت کشش دارم و در آثارم به این نکات توجه می کنم. مثلا احترام به حقوق دیگران از جمله مباحثی است که همیشه به طور ناخودآگاه در آثارم گنجانده می شود. من نمی توانم به این نکات ظریف دقت نکنم. هر فیلمسازی باید در کنار مضمون اصلی فیلم به این نکات ظریف هم اهمیت بدهد، خصوصا اگر آن فیلم برای کودک و نوجوان ساخته می شود.

وی ادامه داد: مثلا به تازگی دیده می شود که از بازیگران کودک چاق در فیلم های کودک استفاده می شود. به نظر می رسد این تصور رایج شده که بچه های چاق بامزه یا مسخره هستند که هر دوی این تصورات صحیح نیست و از سویی دیگر شاید باعث ترویج چاقی در جامعه شود. درحالی که اضافه وزن برای سنین پایین مناسب نیست و اتفاقا باید در فیلم ها به بچه ها آموزش داد که پرخوری نکنند یا مثل بدانند که اضافه وزن چه مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند.

برومند خاطرنشان کرد: اتفاقا به تازگی پدر مادرهایی که شهرت بچه های چاق را در سینما دیده اند و خودشان هم یکی از همین بچه ها را دارند سراغ فیلمسازان می آیند و می خواهند از کودکشان در فیلم استفاده شود. باید بدانیم که به عنوان الگو نشان دادن بچه های چاق در سینما و تلویزیون خوب نیست. حوزه سلامت حوزه مهمی است که هر فیلمسازی باید در آثارش به صورت نامحسوس آن را در نظر بگیرد.در یک فیلم سینمایی، تغذیه مناسب، رفتار صحیح به طبیعت و هدر ندادن منابع را می توان در کنار قصه اصلی خیلی ظریف در نظر گرفت.

کارگردان «شهر موش ها2» ادامه داد: گسترش بیماری های سخت و به ویژه سرطان ها، واقعا نگران کننده است. یا اینکه ایست قلبی به سراغ جوانان هم آمده است. ما با محیط زیست خود بد کرده ایم. اینها به بدن انسان منتقل می‌شود و خودش را نشان مي دهد. کلا من با هر نوع دستکاری در طبیعت مخالف هستم. در اطراف همين شهر تهران مناطق آلوده زیادی ايجاد شده اما هر زمان با مسئولان مربوطه در سازمان هاي مختلف حرف می‌زنیم خیلی عادی می‌گویند بله آنجا این‌طوری است! ورود پساب ها به رودها امری عادی شده است و مردم هم کاملا نسبت به آن بی تفاوت هستند.

وی ادامه داد: به نظر من ناهنجاری اخلاق عمومی در حال سرايت به حوزه بهداشت و سلامت و محيط زيست است. این روزهای گرم تابستان، باز هم در اخبار درباره مشكلات مناطق جنوبي ، اخبار ناخوشایند در زمینه ریزگردها و آلودگی آب می شنویم. بخشی از این مشکل به خارج از مرز‌های ما برمی‌گردد و این واقعیت هم دارد. اما بخشی از این مشکل به خاطر این است که ما تالاب‌ها و دریاچه‌های‌مان را به آسانی از دست دادیم. ما در طول قرن ها، موانع طبيعي در مقابل گرد و غبار داشتیم.

برومند همچنین گفت: خودمان با دست خودمان اين ها را از بين بردیم. مثلا اراضی کشاورزی و منابع طبیعی را تغییر کاربری می‌دهند یا ویلا می‌سازند مثل گردنه حیران و خیلی‌ مناطق دیگر در گيلان و مازندران که انقدر زشت و بدتركيب شده است. بيماری ها از كجا می آيند؟ مردم محلی چرا عکس‌العملی نشان نمی‌دهند؟ وقتی محیط‌بانان را می‌کشند چرا مردم آن محل واکنشی نشان نمی‌دهند؟ چون همه با هم فامیل هستند. چون همان شکارچی با شکاربان فامیل است. افرادی كه درختان جنگل را قطع می كنند و چوب می دزدند با آن جنگل‌بان فامیل هستند. آنقدر درد عمیق است که اين حرف ها فایده ای ندارد. مشکلات در یک دایره بسته افتاده است و خیلی دیر شده که با حرف و نصیحت و شعار درست شود. به نظر من فقط باید ضربتی عمل کرد و آن هم با هماهنگی همه دستگاه ها و البته پشتيبانی خود مردم.

کارگردان «الوالو من جوجو ام» با بیان اینکه پایه و اساس آلودگی‌های امروز، آلوده شدن اخلاق ما است، گفت: اخلاق و وجدان ما درست شود این‌ها هم درست می‌شود. قضیه دردناک‌تر از این حرف‌هاست. ترویج سبک زندگی سالم و گنجاندن آن در قصه فیلم، حتما می تواند موثر باشد چون مردم با شخصیت های سینما، احساس نزدیکی می کنند. یا ترویج آرامش در زندگی خیلی مهم است. اگر اعصاب و روان آدم‌ها راحت باشد و آرامش داشته باشند خیلی از این مشکلات ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این مشکلات جسمانی ریشه‌ عصبي دارد و ناشي از استرس هاي محيطي بسيار زيادي است كه به ما وارد مي شود. به هر حال آثار مختلفي ساخته می شود. به نظرم هنرمند باید درک درستی از مسئله داشته باشد و فقط به فکر سود مالی پروژه ها نباشد. بعضی از فیلم‌های مستند که جوان‌ها می‌سازند، خیلی هشدار دهنده هستند و دلسوزانه کار کرده بودند و خیلی تاثیرگذار بودند و روی خود من تاثیر گذاشتند. بله باید آثار سينمايی ساخته شود و نمایش داده شود اما اول از همه به مسئولان نمایش داده شود. بعضی از مسئولان اصلا نمی دانند چه وضعيتی در حوزه سلامت و بهداشت و محيط زيست داريم و آگاهی کافی نسبت به آن ندارند.باید کار به دست کاردان سپرده شود.

 

انتهای پیام/

 

 اظهار نظر مرضيه برومند درباره ساخت فيلم در حوزه سلامت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار