باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نژاد پرستی در غرب، زمینه‌ساز گسترش تروریسم/افراط‌گری آمریکایی با پیش‌قراولی ترامپ

سیاست‌های تبعیض‌آمیز کشورهای غربی به ویژه آمریکا آتش زیر خاکستر است و روزی گریبان خودشان را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی که به گفته ظریف، در خصوص محکوم کردن نژاد پرستی مردمان خود مردد است، اما در قبال آنچه که نامش را تروریسم یا اسلام افراطی گذاشته است کاملا قاطع است.

عدم محکومیت قاطع اتفاقات نژاد پرستانه روزهای اخیر آمریکا از سوی ترامپ، انتقاد بسیاری از مشاوران و سیاستمداران آمریکا را بر انگیخته در حالیکه وی در مقابل، نسبت به حملات بارسلون خواستار برخورد قاطع و توهین آمیز نسبت به مسلمانان شد. اما چیزی که او نمی داند این است که نژاد پرستی و تروریسم دو خط موازی در غرب هستند.

نژاد پرستی در غرب زمینه تروریسم امروز است


آنچه که امروزه ما در جهان غرب شاهد آن هستیم طغیان طبقه و گروههای اجتماعی است که در جامعه غرب به حاشیه رانده شده اند و در روند ادغام و جامعه پذیری کشورهای غرب جایی ندارند. لذا اکنون برای اینکه خودی نشان دهند می خواهند مرزهای خشونت را درنوردند و به مردمان و حاکمان غرب نشان دهند که حضور دارند و به عنوان انسان، تفاوتی با یک آمریکایی آلمانی و فرانسوی ندارند.

دین اسلام نقطه عطفی در این میان است، خشونت علیه زنان مسلمان، ممنوعیت حجاب، ممنوعیت های غیرمتعارف اجتماعی و هنجاری، اسلام هراسی توسط رسانه های غربی که به خصوص بعد از حملات یازده سپتامبر افزایش یافت؛ همه دست به دست هم دادند که نژاد پرستی و تروریسم دو روی یک سکه برای غرب باشد. بنابراین باید خطاب به ترامپ و امثال آن گفت نژاد پرستی امروز شما تروریسم فردایتان را رقم می زند.

رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان سوء ظن عمومی به مسلمانان را کمکی به تروریست ها دانسته و تاکید کرد که نژاد پرستی علیه این قشر، به موضوع قابل قبول اجتماعی در غرب تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه داعش محدودیت مسلمانان در جوامع غربی را رقم می زند، می گوید که نژادپرستی علیه مسلمانان به موضوعی محفل پسند در جوامع غربی تبدیل شده است. فرانسه به دلیل داشتن بیشترین تعداد مهاجران مسلمان و همچنین آمریکا به دلیل سیاست های نژادپرستانه، مواردی خوبی هستند که می توان زمینه ظهور تروریسم در غرب را بررسی کرد.

نژاد پرستی در غرب زمینه تروریسم امروز است

40 درصد مردم فرانسه اعتقاد دارند که مسلمانان بیش از دیگر گروه‌های اجتماعی مشمول رفتارهای نژادپرستانه می‌شوند، بر اساس این تحقیق 15 درصد از فرانسوی‌ها خود را نسبتاً نژادپرست توصیف کرده‌اند.

فرانسه با داشتن بیش از شش میلیون مسلمان، کشوری است که بزرگترین جامعه مسلمان اروپا را در خود جای داده است، اما میزان تعصب و نژادپرستی مردم این کشور با وجود حضور پررنگ مسلمانان در فرانسه، نه تنها کاهش نیافته بلکه هرسال میزان آن هم بیشتر می‌ شود.

با وجود تمام حسن نیتی که مسلمانان در فرانسه از خود نشان داده‌اند، رفتار مقام‌های فرانسوی و مردم در مورد آنها ناعادلانه و تبعیض‌آمیز بوده است. همچنین این کشور به عنوان نخستین کشور اروپایی پوشش اسلامی را در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این کشور ممنوع اعلام کرد.

اعضای کمیته رفع تبعیض‌های نژادپرستی سازمان ملل "CERD" چندی پیش ضمن خطرناک ارزیابی کردن وضعیت نژادپرستی در فرانسه اعلام کرد که «از گزارش رویدادهایی که در زمینه نژادپرستی در فرانسه رخ داده است حیرت زده شده است». این کمیته از دولت این کشور به علت نبود اراده سیاسی و همچنین شیوع فزاینده اقدامات نژادپرستانه در فرانسه به شدت انتقاد کرد.

 

نژاد پرستی در غرب زمینه تروریسم امروز است

نژادپرستی در تاریخ آمریکا هم ریشه در مهاجرت سفیدپوستان اروپایی در اواخر قرن 16 میلادی و مواجهه با سرخپوستان ساکنین این سرزمین دارد که سرآغاز تاریخ مستعمراتی آمریکا بود.

سیاهپوستان تنها قربانیان نژادپرستی در آمریکا محسوب نمی شوند، نسل کشی سرخپوستان آمریکایی، بیگانه هراسی علیه ژاپنی ها در طول جنگ جهانی دوم، نژادپرستی علیه یهودیان تازه وارد به آمریکا، بیگانه هراسی علیه مهاجرین ایرانی به بهانه تسخیر لانه جاسوسی و گسترش نژادپرستی و توهین به مسلمانان پس از حوادث 11 سپتامبر از جمله نمونه های نژادپرستی و رواج هراس از ملیت های مختلف در جدول زمانی تاریخ آمریکا است که به بهانه های رنگ پوست، مذهب یا ملیت جریان داشته است.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا موجی از اقدامات مجرمانه علیه اقلیت ها را در سراسر کشور به همراه داشته و در شبکه های مجازی هم سر و صدای زیادی به پا کرده است. حملات هواداران ترامپ با انگیزه های نژادپرستی و تنفر در بیشتر موارد مسلمانان، آمریکایی های اسپانیایی تبار، سیاه پوستان، اقلیت های قومی را هدف قرار داده است.

دونالد ترامپ در خودداری از اظهارنظر درباره یکی از رهبران گروه ضدسیاهپوست «کو کلاکس کلان‌ها» و همچنین افشای همراهی پدر خود با این گروه، متهم به سکوت در برابر نژادپرستی شده است.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشته است: سال 1927 در جریان سرکوبی تظاهرات نژادپرستانه و ناآرام اعضای کو کلاکس کلان‌ها در محله کوئینز نیویورک، پلیس هفت نفر را دستگیر کرد که پدر دونالد ترامپ به نام «فرد» نیز در جمع بازداشت‌شدگان بود. اطلاعات مربوط به دستگیری فرد ترامپ سال گذشته در رسانه ها چاپ شده بود، اما دونالد ترامپ این گفته ها را رد کرد و گفت که پدرش هرگز در راهپیمایی کو کلاکس کلان‌ها شرکت نداشته است.

خبر مربوط به بازداشت پدر ترامپ در رسانه ها پس از آن موضوع روز شد ولی وی نخواست درباره «دیوید دوک» یکی از رهبران کنونی کو کلاکس کلان‌ها صحبت کند که گویا حامی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا است. دونالد ترامپ هم در پاسخ به پرسش های خبرنگاران درمورد این موضوع گفت که هیچ چیز درباره دیوید دوک و حمایت های او نمی داند.

کو کلاکس کلان‌ها یا KKK شکل گرفته در سال 1965 به دست کهنه سربازان ضدسیاهپوست ارتش کنفدراسیون آمریکا، پشتیبان برتری نژاد سفید، یهودستیزی، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی گرایی و نفرت پروری نژادی هستند.

در حال حاضر «استیون هاوارد» به عنوان رهبر گروه KKK مشهور شده است، ارتباط ترامپ با این گروه نژادپرست هم به تصویر صفحات مجله‌ها هم کشیده شد، این اقدام نشان می دهد که این تاجر سفید پوست آمریکایی سیاست دو گانه ای را در قبال تروریسم دارد، در حالیکه اقدامات نژاد پرستی را محکوم نمی کند و خود نگاهی تبعیض آمیز نسبت به مسلمانان دارد.

مطرح شدن قانونی مهاجرتی ترامپ در قبال چند کشور مسلمان هم تاکیدی بر این موضوع است اما باید گفت که اینگونه سیاست‌های تبعیض‌آمیز آتش زیر خاکستر است؛ نژاد پرستی چه از نوع نژادی و چه مذهبی در غرب روی دیگر تروریسم است.

گزارش از مریم پیک‌آذر

انتهای پیام/

سیاست‌های تبعیض‌آمیز غرب آتش زیر خاکستر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۰۶:۴۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
حماقت و تعصب جاهلی از وهابیت و خشونت و ویرانگری و منفعت طلبی از غرب موجب بوجود آمدن پدیده شوم تروریسم جنایتکار شده است هر چند در خود تفکر وهابیت هم جان مایه ها و چاشنی خشونت کمتر از غرب نیست اما ماشین جنگی غرب زمینه مساعدی را برای بروز خشونت و جنایت نهفته در باطن و ساختمان فکری وهابیت شده است
Iran (Islamic Republic of)
احسان z
۰۳:۴۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
نژاد پرستی نیست .کشور خودشون هست اختیارشو دارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
این غربیا یه کاری میکنن که چین و روسیه و هند و بقیه ام نژاد پرس بشن و دیگه هیشکی هیچ قانون و مرامی حالی اش نمیشه و همه میفتن به جون هم و جنگ جهانی سوم میشه و دل شیطون که از اول میخواس نسل بشر رو بکنه شاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۴:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
بعضی از آمریکایی ها از اول هم همین رویه رو داشتن
کلی سیاه پوست و سرخ پوست رو کشتن و از بین بردن
آخرین اخبار