باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

مصائب کارخانه‌های خوراک دام،نفسِ تولیدکنندگان را گرفت/سهم ناچیز ایران در تولید خوراک دام

از دیرباز کارخانجات خوراک دام و طیور با مشکلات متعددی نظیر بالا بودن قیمت تمام شده تولید، کمبود نقدینگی و ورود دولت در قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی روبرو هستند.

مصائب کارخانه‌های خوراک دام ،نفس تولیدکنندگان را گرفت/سهم ناچیز ایران در تولید خوراکبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از دیرباز کارخانجات خوراک دام و طیور با مشکلات متعددی نظیر بالا بودن قیمت تمام شده تولید، کمبود نقدینگی، ورود دولت در قیمت گذاری محصولات پروتئینی و عدم برخورداری از مزایای معافیت های مالیاتی، بیمه کشاورزی و تسهیلات ارزان قیمت روبرو هستند.

این درحالی است که صنعت خوراک دام در صنعت پرورش دام و طیور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حال انتظار می رود معاونت امور دام با ممنوعیت تولید خوراک دام در واحد های مرغداری، معافیت های مالیاتی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت در جهت حمایت از تولیدکنندگان برآید.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از نابسامانی حاکم در ارائه آمار واحدهای تولیدی خوراک دام اظهار داشت: در حال حاضر 300 واحد تولیدی در کشور مشغول فعالیت هستند که کمتر از 100 واحد آنها از استانداردهای لازم برخوردار هستند و این درحالی است که آمار معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی بیش از این تعداد است.

وی افزود: اگرچه ظرفیت اسمی کارخانه‌های تولیدی خوراک دام بیش از 20 میلیون تن است اما در شرایط فعلی واحد های تولیدی با کمتر از 40 درصد ظرفیت واقعی خود فعالیت می نمایند.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور آبزیان ادامه داد: با گذشت صد سال از منسوخ شدن تولید خوراک در واحدهای مرغداری و آبزی پروری اما وزارت جهاد مجوز تولید در واحدهای پرورشی به روش سنتی را صادر می‌نماید که در نهایت این امر افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی، کاهش کیفیت و رقابت پذیری در بازارهای هدف را به همراه دارد.

موافق قدیری با انتقاد از کاهش نقدینگی کارخانه های خوراک دام و طیور بیان کرد: با توجه به آنکه مرغداران وجه خوراک دام خریداری شده را با تأخیر پرداخت می‌کنند از این رو نبود نقدینگی لازم و سرمایه بر بودن تولید، مضاف بر افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، کارخانجات خوراک دام با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: سال گذشته 8 میلیون و 600 هزارتن خوراک دام صنعتی در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود  که در سال جاری این رقم به 10 میلیون تن برسد.

موافق قدیری با اشاره به آخرین وضعیت صادرات خوراک دام و طیور بیان کرد: همچنین در سال گذشته 373 هزارتن انواع خوراک دام و طیور به ارزش بالغ بر 75 میلیون دلار صادر شد که این رقم به نسبت پنج سال گذشته 10 برابر رشد داشته است.

به گفته این مقام مسئول تا پایان برنامه ششم توسعه، صادرات خوراک دام با رشد حداقل 4 برابری روبرو خواهد شد.

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان درباه آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری پس از برجام اظهار داشت: با وجود آنکه بعد از برجام قراردادهایی به ارزش 50 میلیون دلار منعقد شد اما تا کنون به سبب مشکلات  و مراودات پولی، جذب سرمایه صورت نگرفته است.

وی در ادامه یادآور شد: معاونت امور دام طبق قانون موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود فضای کسب و کار در حلقه‌های مختلف، زنجیره تولید را باید پیگیری نماید.

به گفته این مقام مسئول ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان، ممنوعیت تولید خوراک دام در واحدهای مرغداری و معافیت‌های مالیاتی همانند سایر زنجیره های تولید تأثیر بسزایی در رقابت پذیری و سرمایه گذاری ایجاد می‌نماید.

سهم ناچیز ایران در تولید خوراک دام

مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  از فعالیت 650 کارخانه خوراک دام خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 9 میلیون تن خوراک در کارخانجات تولید می شود، این درحالی است که ظرفیت اسمی تولید بیش از 20 میلیون تن است.

به گفته وی تولید خوراک در آسیاب میکسرهای برخی واحدهای مرغداری و آبزی پروری دلیل اصلی کاهش تولید در کارخانجات خوراک دام به شمار می رود.

مسعودی ادامه داد: در صورت فعالیت کارخانجات خوراک دام با حداکثر ظرفیت شاهد افزایش کیفیت محصولات پروتئینی و بهره وری در واحدهای مرغداری خواهیم بود.

قائم مقام اتحادیه تعاونی خوراک دام درباره مشکلات کارخانه‌های خوراک دام بیان کرد: باوجود آنکه کارخانه‌های خوراک دام در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند اما  مزایای معافیت مالیاتی، حامل های انرژی کشاورزی و بیمه کشاورزان شامل حال آنها نمی شود.

وی سهم تولید خوراک دام ایران را در دنیا  یک درصد اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود که تا افق 1410 این سهم 15 درصد ارتقا یابد به طوریکه تولید سالانه به 26 میلیون تن برسد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
باید تمام جوانب کار سنجیده بشه ،کارخانجات تولید خوراک دام و طیور آماده تولید این حجم عظیم خوراک نیستن علاوه بر این تعداد کارخانجات فعال جوابگوی تامین این نیاز نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
مرغداردوست داره تو مرغداری خوراک دام تولید کنه،این چه حرفیه که ممنوع بشه،حل الخالق انسان حرفهایی می شنوه
آخرین اخبار