باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

جولان آفت شب پره در جنگل‌های شمال/حال شمشادها خوب نیست

چندسالی است كه حال شمشادهای همیشه سبز جنگل‌های هیرکانی خوب نیست و با آفت شب پره دست و پنجه نرم می كنند.

جولان آفت شب پره در جنگل‌های شمال/حال شمشادها خوب نیستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها شمشادها سیاه ترین روزگار را می‌گذرانند و حال و روز خوشی ندارند، چراکه در سالیانی نه چندان دور آفت شب پره به عنوان گونه خارجی به شمشاد های همیشه سبز هیرکانی حمله کرد و تعداد زیادی از توده های شمشاد شمال ایران را خشک کرد.

با وجود آنکه 72 هزارهکتار شمشادهای شمال کشور جز سرمایههای بین المللی هستند اما به سبب پراکندگی شمشادها و قرار گرفتن آفت در نقاط غیرقابل دسترس مقدار قابل توجهی از این میزان در معرض خطر انقراض قرار گرفت.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه آفت جنگل های شمشاد بومی نیست، اظهار داشت: طی سال های گذشته زمانیکه این آفت اروپایی وارد کشور شد، به طور تقریبی تمامی شمشادها را نابود کرد.

وی افزود: نخستین بار آتشک شمشاد در سال 91 در جنگل‌های شمال دیده شد که در سال 93 از مسیر غرب به شرق دو سوم جنگل‌ها را در برگرفت و خسارات زیادی وارد کرد.

جلالی ادامه داد: برای مبارزه با این آفت یک کمیته گیاه پزشکی متشکل از سازمان حفظ نباتات و سازمان جنگل‌ها به طور مستمر وضعیت شمشاد های شمال را پایش می نمایند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه از سموم شیمیایی نمی توان جهت مبارزه با آفات جنگل ها استفاده کرد،گفت: براین اساس برای مبارزه با آفات جنگل‌ها باید از روش بیولوژیک و سازگار با طبیعت استفاده کرد.

به گفته وی با اقدامات بیولوژیک و مکانیکی، استفاده از محلول حشره کش (بی تی اچ) در نظر داریم که مشکل بیماری و آفت جنگل شمشاد شمال را بر طرف نماییم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات اساسی در راستای حفظ این گونه ارزشمند تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها طی تحقیقاتی علاوه بر شناسایی آفت طبیعی شب پره در نظر دارد که بعد از کنترل آفت در مناطق آسیب دیده درجهت حفظ این گونه ارزشمند اقدام به تولید نهال شمشاد در سطح وسیعی نماید.

شمشادها در معرض انقراض قرار دارند

بهمن افراسیابی مدیر کل حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: با توجه به پراکندگی درختان شمشاد و قرار گرفتن آفت در نقاط غیرقابل دسترس و تبدیل یک حشره پس از تخم‌گذاری به 400 حشره امکان محلول پاشی وجود ندارد.

به گفته وی مبارزه بیولوژیک و محلول پاشی با آفات جنگل های شمشاد در نقاط قابل دسترس  چند بار صورت گرفته است.

افراسیابی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت آفات در نقاط غیرقابل دسترس یکی از دغدغه‌های سازمان جنگل‌ها است، افزود: براساس آخرین تصمیمات سازمان گیاه پزشکی و ارزیابی مناطق در سطح بسیار وسیعی محلول پاشی آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع ادامه داد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه های مربوطه اعتبارات  و ملزومات مورد نیاز برای کنترل دو آفت خطرناک جنگل های شمشاد در نظر گرفته شده است.

به گفته وی با وجود درختان زیر اشکوب امکان محلول پاشی هوایی وجود ندارد که همین امر مبارزه با آفت را سخت کرده است.

افراسیابی در پاسخ به این سوال که امکان از بین رفتن این‌ گونۀ ارزشمند وجود دارد، عنوان کرد: عدم دسترسی به تمامی مناطق آلوده به معنای از بین رفتن کل شمشادها نیست، چراکه بسیاری از مناطق آلوده نشده‌ و در دیگر نقاط آلودگی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه آفت جنگل های شمشاد با رسیدن دما به کمتر از صفر درجه باقی ماند، تصریح کرد: با این وجود غافل نیستیم و به طور مرتب جنگل های شمال را مورد پایش و نظارت قرار می دهیم و بدین منظور اخیراً یک میلیارد تومان ،منابع تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار