واکنش جدی پاکستان نسبت به استراتژی امریکا در افغانستان

همزمان با اعلام راهبرد جدید جنگی امریکا برای افغانستان، شماری از نظامیان پاکستانی می‌گویند که اعلام این راهبرد مسئله‌ تازه‌یی نیست.

واکنش جدی پاکستان نسبت به استراتژی امریکا در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نظامیان پاکستانی می‌گویند، در حال حاضر هراس‌افگنان هیچ پناهگاه امنی در پاکستان ندارند و اگر ترامپ ادعا می‌کند که لانه‌های هراس افگنان در خاک پاکستان است، بایددر این باره سند ارائه کند.

در همین حال شیر محمد کریمی، لوی درستیز پیشین ارتش افغانستان می‌گوید که بیرون شدن جامعه جهانی را در سال ۲۰۱۴ از افغانستان دشمن را بیشتر به جنگ تشویق نمود.

کریمی گفته است: تصمیم ایالات متحد امریکا برای بیرون بردن نیروهایش در سال ۲۰۱۴ اشتباه بود به دلیل این که نیروهای ارتش افغانستان زیر آموزش بودند و نیروهای امریکایی در جنگ با هراس‌افگنی افغانستان را کمک می‌کردند. وقتی آنان رفتند با وجودی که نیروهای افغانستان برای دفاع از کشور و جنگ با هراس افگنی آماده بودند، اما بیرون شدن جامعه جهانی از افغانستان اندکی نا امیدی ها را به میان آورد و روحیه دشمن را برای گسترش جنگ افزایش داد.

یک جنرال پیشین پاکستان می‌گوید که مقام‌های امریکایی از سال دو هزار و هفت تاکنون دربارۀ پناه‌گاه‌های امن هراس افگنان در پاکستان سخن می زنند،و این رابرد چیز تازه‌یی نیست.

اسد منیر، جنرال پیشین پاکستانی گفت: ما فهمیدیم که گفتگو با هراس افگنان نتیجه ندارداز همین رو فوری عملیات نظامی را در بخش‌های قبایلی اغاز کردیم و اکنون هیچ جای در پاکستان وجود ندارد که در ان هراس افگنان باشند.اگر ترمپ و مقام هایش به این باورند که پناه گاه های هراس افگنان در اینجاست سند ارایه کنند.

برخی از احزاب سیاسی پاکستان می گویند که ترمپ در این راهبردش پاکستان را رسمن کشور حامی هراس افگنان اعلام نکرده است و نیز بر قطع فوری کمک هایش به پاکستان نیز چیزی نگفته است.

افراسیاب ختک، رهبر حزب عوامی ملی گفته است: ما در پایان دادن به هراس افگنی در کشور مان ناکام شدیم. ما نتوانستیم که در مدرسه ها اصلاحات بیاوریم ما باید انتقاد پذیر باشیم و فکر می کنم که سیاست پاکستان در برابر افغانستان ناقص است.. و پشتیبانی از طالبان نادرست است. حتا اگر اقای ترمپ هم نمی گفت درست نبود.

با این همه دیدگاه‌ها اعلام راهبرد تازه ترامپ برای افغانستان در میان برخی از مردم خوشبینی را ایجاد کرده است اما بسیاری‌ها از گسترش جنگ در افغانستان نگران شده اند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار