مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان وبلوچستان خبرداد:

چابهار میزبان اجلاس گردشگری آسپک و وزرای جهانگردی عضو آیورا

اجلاس گردشگری آسپک و وزرای جهانگردی کشورهای عضو آیورا به ترتیب در آبان و بهمن ماه امسال در چابهار برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،کامبیز مشتاق گوهری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری و دیدنی در سیستان و بلوچستان این نهاد درصدد افزایش شناخت استان است که برگزاری 2 اجلاس گردشگری آسپک( کمیته همکاری‌های بین‌المللی موزه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه) و ورزای جهانگردی کشورهای عضو آیورا می تواند نمایش خوبی از امنیت و جذابیت های دیدنی و تاریخی این منطقه به جهانیان باشد.

وی ادامه داد: کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) 2 میلیارد و 700 میلیون نفر از جمعیت جهان را در بر می گیرند که با توجه به دستاوردهای برجام برگزاری این نشست های مهم فرصت خوبی برای جذب توریست به سیستان و بلوچستان است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

وی همکاری با کشورهای سنگاپور و اندونزی در زمینه برگزاری سفرهای دریایی را از دیگر برنامه های پیش رو اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در افزایش جذب گردشگر ذکر کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های بالای خط دریایی ایران و عمان در چابهار ضمن تقویت این خط درصدد برقراری خط دریایی چابهار- کراچی نیز هستیم تا بتوانیم مسافران وزائران پاکستانی را از این طریق جابه جا کنیم.

توسعه بوم گردی در اولویت نخست میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: یکی از سیاست های جدید این نهاد توجه به مناطق روستایی و عشایری است که در این راستا از سال گذشته فعالیت هایی در زمینه افزایش بوم گردی در استان شروع شده به گونه ای که بیش از 60 پرونده در این زمینه تشکیل که 10 مورد آن به نتیجه رسیده است.

وی آسان سازی راه اندازی دفاتر خدمات مسافربری را از اولویت های دیگر این نهاد برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در گردشگری ذکر کرد.

 صادرات یک میلیون و 250 هزار دلار صنایع دستی سیستان و بلوچستان

مشتاق گوهری بیان کرد: یکی از محورهای اصلی میراث فرهنگی توجه ویژه به صنایع دستی سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: میزان صادرات صنایع دستی سیستان و بلوچستان یک میلیون و 250 هزار دلار است.

وی طرح ضربتی اشتغال را در پنج روستای قلعه نو، سه کوهه، سنگان، تمین و ناهوک سیستان و بلوچستان را از دیگر برنامه های در حال اجرای این نهاد برشمرد و گفت: افراد مورد نظر در قالب این طرح زیر نظر حمایت های آموزشی، تولید و عرضه محصولات به بازار مصرف قرار گرفته اند.

موفقیت سیستان و بلوچستان در برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی در خارج کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این نهاد نمایشگاههای صنایع دستی را در کشورهای ایتالیا، هلند، مالزی، چین و عمان برپا کرد که مورد استقبال علاقمندان به فرهنگ و هنر این دیار قرار گرفت.

مشتاق گوهری اظهار داشت: برپایی نمایشگاه در کشورهای پیرامون به دلیل مراودات فرهنگی در اولویت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد به طوری که در این زمینه درحال پیگیری نمایشگاه در عمان با همکاری بخش خصوصی هستیم.

وی کلپورگان را نخستین کاندید روستای جهانی صنایع دستی ذکر کرد و گفت: پیگیر هستیم بزودی این مهم محقق شود.

سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی است.

کلپورگان روستایی در 25 کیلومتری شهر سراوان و 390 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نام است و آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است، سفالی با عمری به درازای تاریخ.

وی راه اندازی صنایع دستی در روستای دامن، بازارچه بزرگ صنایع دستی در زاهدان، خانه بوم گردی در قلعه نو سیستان، مجتمع تفریحی گردشگری لادیز و گوربند را از جمله طرح های قابل افتتاح هفته دولت در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

وی راه اندازی موزه های مشارکتی و خصوصی را از جمله برنامه های این نهاد در حوزه حفظ آثار بجا مانده از گذشتگان ذکر کرد و گفت: بازنگری در موزه ها و راه اندازی موزه های جدید از دیگر اقدامات این نهاد محسوب می شود که به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی راه اندازی پژوهشکده میراث فرهنگی را از دیگر برنامه های مهم این نهاد همزمان با 2 استان کشور برای نخستین بار ذکر کرد.

تعیین 14 پایگاه استانی میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیت استان به لحاظ آثار دیدنی و تاریخی 14 پایگاه استانی میراث فرهنگی همانند زاهدان کهنه، دهانه غلامان، دره نگاران، جلگه چاه هاشم و غیره تعیین و برای بازسازی و مرمت آنها مدیر پایگاه مشخص شده است تا آماده ثبت جهانی شوند.

مشتاق گوهری اظهار داشت: اعتبارات میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از 12 میلیارد ریال پارسال با رشد چهار و نیم برابری امسال به 55 میلیارد ریال رسیده است.

 سیستان و بلوچستان با دارا بودن هزار و 700 اثر تاریخی، فرهنگی و غیره در 19 شهرستان یکی از استان های غنی کشور به لحاظ داشته های باستانی، تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که به گفته کارشناسان به اندازه یک کشور جاذبه تاریخی و گردشگری دارد.

سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاه ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان است که هنوز برخی از آنها در کشور ناشناخته مانده است.

در این میان لادیز و تمین میرجاوه، چشمه آبگرم بزمان، سراب یدوک، مجموعه تاریخی بمپور، دامن، کوه خضر ایرانشهر، کوه میتک، دورک، گورناگان، کوه روک، لهاباد، پیشین و دره سرباز، ایرندگان، تفتان جنوبی، کارواندر، سنگان، گلفشان پیرگل، تفتان(دشت دقال) گوهر کوه خاش، تنگ سرحه، گرگان نیکشهر، تنگه فنوج، آبشار آبند قصرقند، شهر سوخته، کوه خواجه، کرکویه، دهانه غلامان، میلک، هامونک و حوضدار هامون، تخت عدالت هیرمند، آشار مهرستان و آبشار آسپن دلگان از جمله مناطق نمونه گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شوند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار