باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران+ تصاویر

پناهگاه های حیات وحش مازندران دریچه ای جدیدی از گردشگری علمی را به روی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باز کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شاید سفر به مازندران برای خیلی از مسافران و گردشگران تازگی اولیه را نداشته باشد، اما می شود تجربه های جدید و تکرار نشدنی را مانند سفر به پناهگاه های حیات وحش مازندران کسب کرد.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری با حدود ۵۵ هکتار وسعت و پوششی از جنگل های جلگه ای دیگر جاذبه طبیعی گردشگری ساری است که در شمال شرقی این شهر واقع است.

دشت ناز از سال ۱۳۴۶ به محلی برای تکثیر گوزن زرد ایرانی تبدیل شد ، بخشی از گوزن های تکثیر شده در این پناهنگاه که به صورت دستی تعلیف می شوند همه ساله به زیست گاه های اصلی یعنی حواشی رودخانه دز و کارون منتقل می شوند و تعدادی از گوزن های این پناه گاه به جزیره اشک در دریاچه ارومیه انتقال می یابند دور تا دور این پناهگاه حصارکشی شده است و گردشگران قادرند گوزن ها را از پشت دیوارهای سیمی مشاهده کنند.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده دومین پناهگاه حیات وحش شهرستان ساری است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن نیز از جاده بین المللی ساری به نکا و سپس ورود به جاده روستای سمسکنده است که در نهایت به درون این پناهگاه ختم می شود.

پوشش گیاهی این پناهگاه از نوع گونه های جنگلی و جلگه ای است و بخشی از آن هم مانند منطقه دشت ناز به عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد که از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت بود در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده با یک هزار هکتار وسعت دارای پوشش جنگلی جلگه ای خزری با گونه های شاخص بلوط ، انجیلی ، آزاد و توسکا است و گوزن های زردی که در این پناهگاه پرورش داده می شود به زیستگاه اصلی این گونه جانوری در دز و کرخه و همچنین دیگر زیستگاه ها چون جزیره اشک و میان کــتل استان فارس انتقال داده می شود ، شغال ، گربه جنگلی ، سنجاب و سمور جنگلی و گراز هم از گونه های پستاندار و عقاب جنگلی، جغد و کبوتر جنگلی نیز از پرندگان شاخص این منطقه به حساب می آید.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری بزرگترین مرکز تکثیر و نگهداری  گوزن قرمر ایران

پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری پناهگاهی است که گوزن قرمز ایرانی در آن نگهداری و تکثیر می‌شود و علاقمندان می‌ توانند از نزدیک با این حیوان آشنا شوند.

یکی از مسافران که اهل تهران است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید : خیلی علاقمند بود بیاید به ساری و از بزرگترین مرکز تکثیر و نگهداری گوزن قرمر ایران نگهداری می شود دیدن کند و از نزدیک با شیوه پرورش ، نوع غذا خوردن، تولید مثل و تکثیر این گونه نادر آشنا شود.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

مسافری دیگری از استان همدان نیز  می گوید: خیلی این پناهگاه زیبا است و در اینجا محیط بانان درباره نحوه غذاخوردن ،زایش و نوع پوشش گیاهی این منطقه توضیح دادند و توانستند از نزدیک این گوزن ها را لمس کنند و با آنها عکس و سلفی بگیرند.

سعیدی مسئوول پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه این پناهگاه سالانه میزبان ۱۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است، گفت: توریست ها با مراجعه به محیط زیست و دریافت مجوز وارد این پناهگاه می شوند و از مرال های موجود و پوشش گیاهی منطقه بازید می کنند.

وی افزود: دانش آموزان و دانشجویان برای بازدید علمی و تحقیقاتی به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری مراجعه می کنند.

مسئوول پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری با بیان اینکه در این پناهگاه ۳۶ راس مرال نگهداری می ‌شود، گفت: مرال‌ ها بعد از تکثیر، در زیستگاه ‌های اصلی مانند گلستانک نوشهر و یا در مناطق بالادست دودانگه و چهاردانگه رهاسازی می‌ شوند.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

میانکاله بهشت پرندگان مهاجر و نگین تالابهای ایران

حدود ۶۰ کیلومتر از ساری دور می‌شوید به یکی از ۹ ذخیرگاه زیست کره جهان تالاب بین المللی میانکاله می‌رسید.  

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

بهشت پرندگان مهاجر و نگین تالاب‌های ایران در شمال کشور و در جنوب دریای خزر از دومحیط آبی به مساحت ۴۵ هزار هکتار و خشکی ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار تشکیل شده است.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

مسافری از استان مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید : دومین سالی که برای بازدید از میانکاله و آشنایی با گونه های گیاهی ،جانوری و پرندگان در خطر انقراض به بهشهر سفر کرده است.

وی می گوید: دامداران در اینجا به پرورش گاومیش مشغول هستند، طعم و مزه ماست و شیرهای که بفروش می رسانند بسیار دلپذیر است .

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

خانم اسدپور یکی دیگر از بازدید کننده تالاب بین المللی میانکاله نیز می گوید: در این منطقه گونه های نادری و در خطر انقراض همچون اسب خزری ، قرقاول خزری و دراج و انارستان ترش قرار دارد وبسیار جالب و دیدنی است.

وی می گوید :امیدوارم امروز بتوانم دسته های از اسب وحشی خزری که در سالیان نه چندان دور بصورت گله ای درمیانکاله زیست می کردند را مشاهده کنم .

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

ابوطالبی مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تالاب بین المللی میانکاله زیستگاه طیف وسیعی از پرندگان آبزی مهاجر وجوجه آور چون فلامینگو، پلیکان خاکستری، انواع قوها،اردک ها ، غازها و برخی گونه های پرندگان شکاری از جمله سنقر تالابی وعقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشک زی همانند قرقاول خزری ،دراج و زنبور خوار محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار گردشگر سالانه از میانکاله بازدید می کنند، افزود: این ذخیره گاه مهم و با ارزش را می توان در فصول مختلف سال بویژه در زمستان و اوایل بهار که از جذابیت بیشتری به لحاظ حضور پرندگان مهاجر و رویش مجدد وسرسبزی درختچه های انار دارد از نزدیک دیدن کرد و از جذابیت های آن لذت برد.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

دیدنی های جالب برای مسافران علاقمند به راز بقا

علاوه بر این  سه پناهگاه دو پناهگاه حیات وحش دیگر در مازندران مانند پناهگاه چهاردانگه و دودانگه ساری مامن خرس و پلنگ ایرانی و  تالاب فریدونکنار تنها زیستگاه درنای سیبری در کشور وجود دارد.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

منطقه حفاظت شده دودانگه و چهاردانگه

 این منطقه کوهستانی با مساحت ۱۶ هزار و ۹۰۴ هکتار در حدود ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری دارای گونه‌ های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است و از نظر ویژگی‌ های بوم شناختی نظیر آب و هوا، ‏ توپوگرافی خاک و زمین شناسی متنوع است.

پناهگاه حیات وحش دودانگه با پارک ملی کیاسر، منطقه حفاظت شده پرور و منطقه حفاطت شده بولا هم مرز است.

غیر از انواع درختان و گیاهان جنگلی و مرتعی، مجموعه ای از گونه های وحوش نیز در آن وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از گوزن، شوکا، کل، بز و میش، پلنگ، خرس، گراز و انواع پرندگان، بویژه قرقاول، کبک معمولی و کبک دری که فضای جذابی به آن بخشیده اند.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

ربیعی رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر و ۲۵۰ توریسم خارجی سالانه از پنج پناهگاه حیات وحش مازندران بازدید علمی و زیست محیطی می‌ کنند.

وی افزود:بازدید از پناهگاه های حیات وحش  مازندران در همه فصول برای همه آزاد است و بازدید کنندگانی که  قصد گردشگری علمی آموزشی دارند عموما در طول سال و زمان های مختلف می توانند با مراجعه به محیط زیست استان و دریافت مجوز از این مناطق دیدن کنند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: از آنجای که پناهگاه های مازندران قبل از جذب گردشگر حفاظت و تکثیر گونه های نادر را در دستور کار داردو بازدید از این مناطق در فصل زایش در ماه های فرودین، اردیبهشت و خرداد ممنوع است.

 

دریچه ای ناشناخته از گردشگری مازندران به روی مسافران

گزارش از آتنا رستمی اله خیلی

انتهای پیام/ م

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار