وزیر دفاع قطر: دوحه خواستار همکاری نظامی با روسیه است

وزیر دفاع قطر تاکید کرد کشورش خواستار برقراری همکاری‌های نظامی با روسیه است.

ه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، قطر در میان تنش‌های اخیر خود با چهار کشور عربی، خواستار همکاری نظامی با روسیه شده است.

خالد بن محمد العطیه -- وزیر دفاع قطر – روز چهارشنبه گفت قطر علاقمند به برقراری همکاری با روسیه در بخش نظامی و علی‌الخصوص در دستیابی به فناوری‌های مدرن روسی است. وی متذکر شد دوحه خواستار خرید فناوری‌های روسی برای تولید سامانه‌های دفاع هوایی است.

العطیه در ملاقات با سرگئی شویگو -- وزیر دفاع روسیه – گفت: «در بحث همکاری‌های دو جانبه ما، تنها خرید سامانه‌های دفاعی مطرح نیست، بلکه (خرید) فناوری‌ها نیز هست. ما می‌خواهیم این صنعت را گسترش دهیم و این فناوری‌ها را به قطر بیاوریم.»

از زمان بالا گرفتن تنش‌ها میان قطر و چهار کشور عربی، دوحه بارها به روسیه روی آورده است. در ماه ژوئن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم کردند.

پس از آنکه این چهار کشور عربی ممنوعیت‌هایی را علیه قطر وضع کردند، دوحه برای افزایش منابع غذایی خود به روسیه روی آورد.

قطر که تسلیحات خود را به طور معمول از آمریکا دریافت می‌کرده است، اکنون قصد همکاری نظامی با روسیه را دارد.

در سال 2015، قطر نسبت به دیگر کشورهای جهان بیشترین هزینه را برای دریافت تسلیحات و تجهیزات نظامی از آمریکا پرداخت کرد؛ به طوری که در این سال، این کشور به تنهایی 17.5 میلیارد دلار از 40 میلیارد دلار صادرات نظامی آمریکا را خریداری کرد.

در سال 2016، قطر و پنتاگون توافقی برای فروش جنگنده‌های «مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ئی استرایک ایگل» را به ارزش 12 میلیارد دلار به امضا رساندند. دولت باراک اوباما – رئیس جمهور پیشین آمریکا – در نوامبر سال گذشته میلادی فروش این جنگنده‌ها به قطر را نهایی کرده بود. با این‌حال، دولت کنونی آمریکا در اجرای این توافق با احتیاط بیشتری عمل کرده است و تحویل تسلیحات و تجهیزاتی به ارزش 9 میلیارد دلار از این مبلغ را به تعویق انداخته است.

انتهای پیام/

 

همکاری قطر و روسیه در بخش نظامی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار