تشرف علی ابن مهزیار اهوازی به خدمت امام عصر (عج)/ چه کسانی به خدمت امام مهدی (عج) رسیدند؟

مهزیار اهوازی از مفسران قرن سوم هجری است که بیش از سی کتاب و رساله در زمینه‌های مختلف معارف اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرایط سیاسی حاکم بر عصر امام زمان (عج) به علت تدابیـر سخت نظامی خلفای عباسی که دشمن سرسخت ائمّه بوده‌اند اقتضاء می‌نمود، که شیعیان در تقیة کامل و اختفاء فعّالیت‌های مذهبی خود را انجام دهند و ارتباط با ائمه برای شیعیان بسیار سخت انجام می‌گرفت، تنها وکلای شیعه در این دوره با زحمات عدیده امکان ارتباط با ائمه را داشتند و پس از آن و روی کار آمدند حکومت های بعدی و غیبت امام عصر (عج) بسیاری از فضلا و بزرگان د ینی به تشرف ایشان رفتند.

سه گروه حضرت (عج) را دیده‌اند


اهل بیت آن حضرت (عج) حکمیه خاتون عمة امام عسگری (ع) و خادمان خانة امام (ع) از جمله ظریف (ابونصر)، ابوسعید غانم ردیف اولین کسانی بوده‌اند که امام را زیارت کرده‌اند، همچنین خادم دیگری از امام عسگری (ع) نقل کرده است که امام زمان(عج) در گهواره بود که به محضرش شرف یاب شدم . . . به من فرمود: «انا خاتم الاوصیاء و بی یدفع الله عن اهلی و شیعتی». «و روی محمد بن یعقوب رفعه عن نسیم الخادم و خادم ابی محمد ـ علیه السّلام ـ . . .» وارد شدم به حضور امام زمان (عج) بعد از این‌که ده شب از ولادتش می‌گذشت، در این حال عطسه نمودم به من فرمود: «یرحمک الله. . . ». فقال: «الا ابشرک فی العطاس، هو امان من الموت ثلاتة ایام».

چنانکه پیش از این گفته شد، گروه دوم که از دیدار امام (عج) در حیات پدرشان از نواب امام مهدی (عج)به نام عثمان بن سعید عمروی بودند.

گروه سوم از زیارت کنندگان حضرت در عهد امام عسگری(ع) اصحاب خاص و شیعیان نامدار حضرت بوده‌اند که به برخی از آن‌ها اشاره کردیم و بسیاری از بزرگان شیعه از جمله علمای شهر قم و شیعیان خاص امام (ع) به زیارت حضرت صاحب الزمان (عج) در زمان حیات پدرشان رسیده‌اند.

یکی از این یاران و بزرگان شیعی علی ابن مهزیار اهوازی است که در قرن سوم هجری قمری زندگی می کرد و از فقها ، محدثان و دانشمندان معروف شیعه و از اصحاب امام رضا(ع) ، امام جواد(ع) ، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بوده و احکام دینی را نزد آنها فرا گرفته و در برخی از مناطق ، بخصوص در اهواز به عنوان نماینده ایشان بوده است .


علی ابن مهزیار از مردم دورق (شادگان امروزی) بود که بعداً در اهواز ساکن شد . محل تولد ایشان منطقه هندیجان است، ولی با توجه به اینکه در قرن سوم هجری قمری هندیجان از توابع شهر دورق بود، لذا او را اهل دورق معرفی کرده اند .

پدر وی مذهب نصرانی داشت و سپس مسلمان شد و علی نیز به تبعیت از پدر در نوجوانی مسلمانگردید . براساس برخی روایات وی در زمان امام حسن عسکری(ع) وفات یافته است . بنابر روایات تاریخی هنگامی که مأمون خلیفه عباسی دستور داد تا امام رضا (ع) به عنوان ولی عهد او از مدینه عازم خراسان شود امام (ع) در مسیر حرکت خود در روز شانزدهم صفرسال 201 هجری قمری وارد اهواز شد و چند روزی در این شهر توقف نمود .

بعداً در محل اقامت امام(ع) مسجدی به نام مسجد الرضا(ع) بنا گردید که علی ابن مهزیار وصیت کرد پس از مرگاو را در مسجد مذکور دفن کنند . در قسمت غربی بقعه وی و پیوسته به مقبره سالنی وجود دارد که احتمالاً همان مسجدی است که به آن اشاره شد.

تشرف علی ابن مهزیار به خدمت امام زمان (عج)


من بیست مرتبه به حج بیت‌الله الحرام مشرف شدم و در تمام این سفرها قصدم دیدن مولایم امام زمان(عج) بود، ولی در این سفرها هرچه بیشتر تفحص کردم کمتر موفق به اثریابی از آن حضرت گردیدم. بالاخره مأیوس شدم و تصمیم گرفتم که دیگر به مکه نروم. وقتی که دوستان عازم مکه بودند، به من گفتند مگر امسال به مکه مشرف نمی‌شوی؟ گفتم: نه، امسال گرفتاری‌هایی دارم و قصد رفتن به مکه را ندارم. سال‌های آغاز غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) برای محبان و دوستداران آن حضرت بسیار سخت و مشکل می‌گذشت؛ آنها نمی‌توانستند باور کنند که امامشان زنده باشند ولی غائب و دور از دسترس مردم. اما هر چه زمان بیشتر گذشت، مؤمنانِ به وجود مقدس آن حضرت، کم کم به دوری و غیبت امام عادت کردند، به گونه‌ای که گویا غیبت ظاهری آن حضرت از بین مردم باعث شده که آن حضرت از فکر مردم غائب شوند و کمتر کسی به یاد آن حضرت باشد.

همچون مادری که فرزند عزیزش مفقود شده، تا مدتی بی‌تابی می‌کند، باورش نمی‌شود و مرتب به مکان‌های مختلفی که احتمال می‌دهد می‌رود، تا وقتی که کم کم به دوری فرزندش عادت کرده، و از پیدا کردن مأیوس او می‌شود، آرامش پیدا می‌کند، و اندک اندک به حدّی می‌رسد که گویا او را فراموش کرده است. در زمانی که امام زمان(عج) غائب شدند، گرچه شیعیان در همه مسائل زندگی موظف به رجوع به مجتهد جامع‌الشرائط بودند، لکن بعضی در پی دیدار با آن حضرت تلاش و جدیت فراوان داشتند و برخی هم موفق به دیدار می‌شدند. از جمله این افراد، علی بن ابراهیم بن مهزیار اهوازی است که قبر شریفش در اهواز زیارتگاه عموم مردم است، و دارای بقعه و بارگاه است.

داستان تشرف او را شیخ طوسی در کتاب الغیبة و شیخ صدوق در کتاب کمال الدین و تمام النعمة ـ باب 43 ـ و مرحوم محدث کبیر علامه سید هاشم بحرانی در کتاب تبصرة الولیّ فی من رأی القائم المهدی(عج) در سه موضع از کتاب دیدار( 35 و 38 و 46) و نیز دلبری در کتاب دلائل الامامة (ص 298) با سندهای اسناد مختلف ذکر کرده‌اند. بنده سعی می‌کنم با رعایت اختصار، از بین مطالب گفته شده، آنچه را بیشتر برای ما مفید است نقل کنم. و ظاهراً نقل‌های متعدد همه حاکی از یک ملاقات است که یار ادیان به گونه‌های مختلف نقل کرده‌اند و یا خود علی بن مهزیار برای افراد مختلف، گوشه‌هایی از این ملاقات‌ و کیفیت دیدار را گفته است.

علی بن مهزیار نقل می‌کند: من بیست مرتبه به حج بیت‌الله الحرام مشرف شدم و در تمام این سفرها قصدم دیدن مولایم امام زمان(عج) بود، ولی در این سفرها هرچه بیشتر تفحص کردم کمتر موفق به اثریابی از آن حضرت گردیدم. بالاخره مأیوس شدم و تصمیم گرفتم که دیگر به مکه نروم. وقتی که دوستان عازم مکه بودند، به من گفتند مگر امسال به مکه مشرف نمی‌شوی؟ گفتم: نه، امسال گرفتاری‌هایی دارم و قصد رفتن به مکه را ندارم.

شبی در عالم خواب شنیدم کسی می‌گوید: ای علی بن ابراهیم، خداوند به تو فرمان داده که امسال را نیز حج کنی.

آن شب را هر طور بود به صبح آوردم، و با امیدی مهیای سفر شدم، وقتی رفقا مرا دیدند تعجب کردند، ولی به آنها از علت تغییر عقیده‌ام چیزی نگفتم. شب و روز مراقب موسم حج بودم تا آنکه موسم حج فرارسید و کارم را آماده کرده، با دوستان به آهنگ حج، رهسپار مدینه شدم. چون به سرزمین مدینه رسیدم از بازماندگان امام حسن عسکری(ع) جویا شدم، اثری از آنها نیافتم و خبری نگرفتم. در آنجا نیز پیوسته در این باره فکر می‌کردم تا آنکه به قصد مکه از مدینه خارج شدم.

پس به سرزمین حجفه رسیدم و یک روز در آنجا ماندم. در مسجد جحفه نماز گزاردم، سپس صورت به خاک نهاده و برای تشرف خدمت اولاد امام یازدهم(ع) به درگاه خداوند متعال دعا و تضرع فراوان کردم.

آنگاه به سمت عسفان و از آنجا به مکه رفتم و چند روزی در آنجا ماندم و به طواف خانة خدا و اعتکاف در مسجدالحرام پرداختم. پس از اعمال حج، دائماً در گوشة مسجدالحرام تنها می‌نشستم و فکر می‌کردم. گاهی با خودم می‌گفتم، آیا خوابم راست بوده یا خیالاتی بوده است که در خواب دیده‌ام.


شبی در مطاف، جوان زیبا و خوش بویی را دیدم که به آرامی راه می‌رود و در اطراف خانه خدا طواف می‌کند. دلم متوجه او شد. برخاستم و به جانب او رفتم. تا متوجه من ‌شد، پرسید از مردم کجایی؟ گفتم: از اهل عراقم. پرسید: کدام عراق؟ گفتم: اهواز. پرسید: خصیب (ابن خصیب) را می‌شناسی؟ گفتم: خدا او را رحمت کند از دنیا رفت. گفت: خدا او را رحمت فرماید که شب‌ها را بیدار بود و بسیار به درگاه خداوند می‌نالید و اشکش پیوسته جاری بود.

آنگاه پرسید: علی بن ابراهیم مهزیار را می‌شناسی؟ گفتم: بله خودم هستم. گفت: ای ابوالحسن! خدا تو را حفظ کند. علامتی را که میان تو و امام حسن عسکری(ع) بود چه کردی؟ گفتم: اینک نزد من است. گفت آن را بیرون آور. پس دست در جیب کردم و آنرا در آوردم. موقعی که آنرا دید نتوانست خودداری کند و دیدگانش پر از اشک شد و زار زار گریست، به طوری‌که لباس‌هایش از سیلاب اشک تر شد.

آنگاه فرمود: ای پسر مهزیار خداوند به تو اذن می‌دهد، خداوند به تو اذن می‌دهد. به محل اقامت خود برگرد، و با رفقایت خداحافظی کن، و چون شب فرا رسید، به جانب شعب بنی عامر بیا که مرا در آنجا خواهی دید.

من با خوشحالی فوق العاده‌ای به منزل رفتم، و وسائل سفر را جمع کردم و با رفقا خداحافظی نمودم و گفتم برایم کاری پیش آمده. که باید چند روزی به جایی بروم. پس چون شب شد، شتر خود را پیش کشیدم و جهاز آن را محکم بستم و لوازم خود را بار کردم و سوار شدم و به سرعت راندم تا به شعب بنی عامر رسیدم. دیدم همان جوان ایستاده و مرا صدا می‌زند: ای ابوالحسن! نزد من بیا. وقتی نزدیک وی رسیدم، به من گفت پیاده شو تا نماز شب بخوانیم. پس از نماز شب، امر فرمود سجده کنم و تعقیب بخوانم. سپس سوار شدیم و راه افتادیم تا طلوع فجر دمید، پیاده شدیم و نماز صبح را خواندیم. وقتی که نمازش را تمام کرد سوار شد و به من هم دستور داد سوار شوم. من هم سوار شدم و با وی حرکت نمودم تا آنکه قلّة کوه طائف پیدا شد. هوا قدری روشن شده بود.

پرسید آیا چیزی می‌بینی؟ گفتم: آری تل‌ ریگی می‌بینم که خیمه‌ای بر بالای آن است و نور داخل آن تمام صحرا را روشن کرده است! گفت: بله درست است، منزل مقصود همان جاست، جایگاه مولا و محبوب ما، در همان جا قرار دارد.

سپس گفت: بیا برویم. وقتی مسافتی از راه را رفتیم، گفت پیاده شود که در اینجا سرکشان ذلیل و جباران خاضع می‌گردند. گفتم شترها را چه بکنیم؟ گفت: اینجا حرم قائم آل محمد (ص) است. کسی جز افراد با ایمان بدین‌جا راه نمی‌یابد، و هیچ کس جز مؤمن از اینجا بیرون نمی‌رود. پس مهار شتر را رها کردم، و به من دستور داد تا در بیرون چادر توقف کنم. وقتی برگشت، گفت: داخل شو که در اینجا جز سلامتی چیزی نیست. بشارت باد به تو، اذن دخول صادر شد.

وقتی وارد شده چشمم به جمال آقا افتاد، سلام کرده با شتاب به سویش رفته و خود را به دست و پای ایشان انداختم و صورت و دست و پای آن حضرت را بوسیدم. دیدم حضرت(ع) بر جایی نشسته‌اند، قدشان مانند چوبة درخت بان بود و پارچه‌ای بر روی لباس پوشیده که قسمتی از آن را روی دوش مبارک انداخته‌اند. اندامشان در لطافت مانند گل بابوبه و رنگ مبارکشان گندمگون و در سرخی همچون گل ارغوانی است، ولی در عین حال چندان سرخ نبود. قطراتی از عرق مثل شبنم بر آن نشسته بود، پاکیزه و پاک سرشت و نه بسیار بلندقد و نه چندان کوتاه بود. بلکه متوسط القامة، سر مبارکشان گرد، پیشانی گشاده، ابروانش بلند و کمانی، بینی کشیده و میان برآمده، صورت کم گوشت، و بر گونه راستشان خالی مانند پاره مشکی بر روی عنبر کوبیده شده بود. وقتی سلام کردم، جوابی از سلام خود بهتر شنیدم.

فرمودند: ای ابوالحسن، ما شب و روز منتظر ورودت بودیم، چرا این قدر دیر نزد ما آمدی؟


عرض کردم: آقای من! تاکنون کسی را نیافته بودم که دلیل و راهنمای من به سوی شما باشد.


فرمودند: آیا کسی را نیافتی که تو را دلالت کند؟!! بعد انگشت مبارک را به روی زمین کشیده، سپس فرمودند: نه لکن شماها اموالتان را فزونی بخشیدید، و بر بینوانان از مؤمنین سخت گرفته، آنان را سرگردان و بیچاره کردید، و رابطة خویشاوندی را در بین خود بریدید (صله رحم انجام ندادید) دیگر شما چه عذری دارید؟


گفتم: توبه، توبه، عذر می‌خواهم. ببخشید، نادیده بگیرید.

سپس فرمودند: ای پسر مهزیار، اگر نبود که بعضی از شما برای بعضی دیگر استغفار می‌کنید، تمام کسانی که بر روی زمین هستند، نابود می‌شدند به جز خواص شیعه؛ همان‌هایی که گفتارشان با رفتارشان یکی است.

سپس مرا مخاطب ساختند و احوال مردم عراق را پرسیدند. عرض کردم: آقا چرا شما از ما دور و آمدنتان به طول انجامیده است؟

فرمودند: پسر مهزیار، پدرم ـ ابومحمد(ع) ـ از من پیمان گرفته... و به من امر فرموده که جز در کوه‌های سخت و بیابان‌های هموار نمانم. به خدا قسم، مولای شما امام حسن عسکری(ع) خود رسم تقیه پیش گرفت و مرا نیز امر به تقیه فرمود. و اکنون من در تقیه به سر می‌برم تا روزی که خداوند به من اجازه دهد و قیام کنم.


عرض کردم: آقا چه وقت قیام می‌فرمایید؟ فرمودند: موقعی که راه حج را بر روی شما بستند و خورشید و ماه در یک جا جمع شدند و نجوم و ستارگان در اطراف آن به گردش درآمدند.

عرض کردم: یابن رسول‌الله این کجا خواهد بود؟


فرمودند: در فلان سال، دابةالارض، در بین صفا و مروه قیام کند در حالی‌که عصای موسی و انگشتر سلیمان با او باشد و مردم را به سوی شرّ سوق دهد... به سوی کوفه می‌آیم و مسجد آن را ویران می‌کنم و طبق ساختمان اول، آن را بنا می‌کنم و ساختمان‌هایی را که ستمگران ساخته‌اند خراب می‌نمایم. و به همراه مردم حجّ اسلامی را انجام می‌دهم و به مدینه می‌روم، حجره اطاق خاص حضرت رسول(ص) را خراب کرده، آن دو تن را که در آنجا مدفون هستند، بیرون می‌آورم و دستور می‌دهم آنها را با بدن‌های تازه به کنار بقیع بیاورند. به دو شاخة خشکیده امر می‌کنم آنها را به دار بیاویزند و مردم به وسیلة آن دو آزمایش می‌شوند، امّا سخت‌تر از آزمایش اول. منادی از آسمان صدا می‌زند! ای آسمان! نابود کن. و ای زمین! بگیر. در آن روز بر روی زمین کسی باقی نمی‌ماند جز مؤمنی که قلبش خالص به ایمان باشد.

عرض کردم: مولای من! بعد از آن چه می‌شود؟ فرمود: بازگشت، بازگشت، بعد این آیه را تلاوت فرمود:
ثمّ رددنا لکم الکرّة علیهم و أمددناکم بأموالٍ و بنینٍ و جعلناکم أکثر نفیراً
پس (از چندی) دوباره شما را بر آنان چیره نمودیم و شما را با اموال و پسران یاری دادیم و [تعداد] نفرات شما را بیشتر کردیم.


علی بن مهزیار گوید: چند روزی میهمان آن حضرت در آن خیمه بودم، و استفاده از انوار و علومش می‌کردم! تا آنکه خواستم به وطن برگردم. مبلغ پنجاه هزار درهم داشتم، خواستم به عنوان وجوهات تقدیم حضورش کنم.


امام(ع) فرمودند: از قبول نکردنش ناراحت نشوی، این به علت آن است که تو راه دوری در پیش داری و این پول مورد احتیاج تو خواهد بود. پس خداحافظی کردم و به طرف اهواز به راه افتادم، و همیشه به یاد آن حضرت و محبت‌های ایشان هستم و آرزو دارم باز هم آن حضرت را ببینم.

 

انتهای پیام/


تشرف علی بن مهزیار به خدمت امام زمان (عج)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صالحه شيخ نجفي
۰۲:۴۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
ببخشيد يك سوال دارم اگر علي ابن مهزيار در زمان امام رضا بودند چطور در زمان امام زمان زنده بودند؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه کریمی
۱۸:۱۰ ۰۲ آذر ۱۴۰۲
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من انصاره ی و اعوانه ی و المستشهدین بین یدیه?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۲
التماس دعای فراوان
لطفا برام دعا کنید نذر و قسم و عهدهام رو درست انجام بدم تا مورد لطف قرار بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
اللهم ارزقنا زیارت امام زمان عجل الله فرجه شریف ???
Iran (Islamic Republic of)
@ مژگلن
۱۵:۵۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
علی بن ابراهیم بن مهزیار خدمت امام زمان مشرف شد اما علی بن مهزیار که از فقهای شیعه بود و زمان امام حسن عسکری از دنیا رفت عموی ایشان بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اﻗﺎ ﺟﺎﻥ اﻧﺸﺎﻟﻠﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﺑﺎﺷﻲ ﺩﺭﺩﺕ ﺑﺠﻮﻧﻢ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۳۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک فرج
یا صاحب از زمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
سلام یامهدی
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۱:۱۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج.
Iran (Islamic Republic of)
مژگلن
۱۱:۴۸ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
سلام،مگرعلی بن مهزیاردرزمان امام حسن عسگری فوت نکرده پس چطور نائل به تشرف محضر امام عصرشدن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حاج مهدی
۲۳:۵۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
و کسانیکه مثل من حقیر که توفیق دیدار مهدی (عج) نصیبشان نشده مژده میدهم که نائب برحقش سید علی را که میبینید گویی در آیینه حضرت مهدی را نگاه میکنید المومن مرآه المومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
امیدوارم ی روز بتونم وجود امام زمان رو درک کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
سلام.فرمانده
Iran (Islamic Republic of)
نادم
۱۶:۱۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۱
اللهم صلی علی محمد بعددالنجوم و الکواکبها و آله جهت سلامتی امام زمان ارواحنا فداه قربانش برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
السلام علیک یا حجت بن الحسن یا بقیة الله فی ارضه ' آقای ما مولای ما هرچه من میخوام خوب باشم نمیشه برامون دعا کن زیرا دعای تو قوی‌تر از اراده ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
السلام علیک یا صاحب العصروزمان
متی ترانا ونراک
اللهم روحی فداک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
سلام بر صاحب زمانه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۰ ۲۹ تير ۱۴۰۱
سلام فرمانده
Iran (Islamic Republic of)
بهلول عباداللهی
۱۲:۴۵ ۲۴ تير ۱۴۰۱
مطالب فوق برای شناخت بیشترشخصیت وسیره حضرت بسیارمفیدواثربخش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۲ تير ۱۴۰۱
ما هم آرزوی دیدن امام را داریم
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۲۱:۴۳ ۰۴ تير ۱۴۰۱
علی بن مهزیارت میشم ✋
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۳ تير ۱۴۰۱
به قول مرحوم حاج اقاکافی،اقای ما،مولای ما،جوونای ماپیرشدند،پیرهای ما از دنیا رفتند،دیگه کی اقا؟چقدرمنتظرت بمونیم،میترسیم ماهم بمیریم وچشممون جمال نورانی شما را نبیند.
آقای ما،مولای ما،دعاکن برای ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
اسلام علیک یا صاحب الزمان ، جان و مالمان فدایتان .
Iran (Islamic Republic of)
سارا صابر
۱۳:۳۱ ۰۲ تير ۱۴۰۱
سلام وقت بخیر.شما امام حسن عسکری رو تو صفحه تون امام حسن عسگری تایپ کردید.که از لحاظ معنی تفاوت دارن عسگر یعنی بی دانه.ولی عسکر یعنی سپاه لشگر.لطفا بیشتر توجه بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۲ تير ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
آقا جان قدمهای مبارکتان را روی چشم وسر ما بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
حمیده
۱۱:۵۴ ۰۱ تير ۱۴۰۱
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
حمیده
۱۱:۵۳ ۰۱ تير ۱۴۰۱
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۳۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بسم الله الرحمان الرحیم
از تمانی عزیزان یک سوال دارم اگر همین لحظه دعاهاتون براورده شد و ظهور واقع شد و دستور رسید به جز اندک مالی همه باید تمامی اموال خود را با فقرا قسمت کنند چند نفر در رکاب ایشان باقی میماند . دلبستگی دنیا بزرگترین عامل دوری از ایشان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۵ تير ۱۴۰۱
خدایا ما را شرمنده عزیز زهرا نکن
Iran (Islamic Republic of)
عربیان
۰۰:۱۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
خدا خیرتون بده خداوند ما را از سربازان واقعی مهدی موعود قرار دهد و به ما علم وایمان و عمل واقعی عنایت بفرماید و در قیامت ما را شفاعت کند ان شاءالله اللهم عجل لولیک الفرج به حق زینب کبری سلام الله علیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
آقا و مولایمان، سلام. انشاالله که خودم و خانواده ام و نسل ام فدای شما و اهل بیت حضرت محمد(ص) باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام امام زمانم.اللهم لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
السلام و علیک یا صاحب الزمان( عج) ، من هم بنده گنهکار و روسیاهم ولی به لطف خدا امید دارم ، ای کاش لیاقت در رکاب امام زمان ( عج) بودن را داشته باشیم
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
آقا مارا ببخش که تو را درک نمکنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۶:۴۵ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
السلام علیک یا صاحب الزمان. الهی من قربونتون بشم. ای کاش اینهمه گناه نمیکردم تا لیاقت میداشتم اینطوری خدمت شما برسم. عزیز دلم کی پا رو فرق سرمون میذاری. بیا حال خرابمون خوب شه. مارو از شر نفس کثیفمون نجات بده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
آقاجان سلام سلام فرمانده این جهان پر آشوب یا بقیه الله ظهور بفرما آقا جان جهان منتظر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام بر فرمانروای عالم. امام زمان(عج). السلام علیک یا صاحب الزمان
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
مولا جان،در رکابت جان خواهیم داد.
Iran (Islamic Republic of)
دیوونه آقا
۲۰:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
آقا جان بی صبرانه منتظراومدنتیم چرا که تنها طبیب دردها ورنج های امروزمون وناجی کل جهانی.بیا که همه دلخونیم...
Iran (Islamic Republic of)
سید۲۲۰
۱۰:۳۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عجل الله فرجه)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
السلام علیک یا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف!
یارب؛ نظری نیکو بفرما به بنده حقیرت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
السلام علیک یا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام فرمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام فرمانده

السلام علیک یا صاحب الزمان وبا امام الانس والجان
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرحمن
۱۳:۳۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
جانم فدای خودش و نائب بحق ش ✌

ظهور خیلی نزدیکه قراره بریم مسجدالاقصی، نماز بخونیم جووووونمی جون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
السلام علیک یا صاحب الزمان شود آیا مولا نظر کنی به گدایی به فقیری به اسیری
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه چوبداران
۰۹:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
سلام آقا جان من وهمه خانواده ام به قربان شما الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
مقبره علی بن مهزیار درست هست که بین سروستان شیراروشهرستان فسا کنارامام زاده اسماعیل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
الهم عجل لولیک فرج
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسن
۱۸:۴۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
السلام علی یا صاحب العصر والزمان
آقا جان ما دوست داریم در رکاب شما باشیم وظهورتون رو درک کنیم،من تلاش میکنم درمقام یک معلم سربازان زیادی رو تربیت کنم،خودتون کمکم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
السلام علیک یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
السلام علیک یا صاحب الزمان آقا جان بیا جان مادرتون حضرت زهرا بیا خدایا ما رو از یاران راستین حضرت قرار بده اللهم عجل لولیک الفرج دستمونو بگیر آقا جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام فرمانده
Iran (Islamic Republic of)
منتظر ظهور
۱۱:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مينا شريف
۰۴:۲۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوشبحال مهزيار كه امام مهدى را ديد،خدايا من هم دوست دارم امام مهدى را ببينم و دوست دارم دوتا پسرم در راه امام زمان شهيد بشوند،سلام فرمانده
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۱۳:۳۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
سلام و درود، ان‌شاالله گل پسراتون زنده باشن و در رکاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خدمت کنن و هر وقت که از طرف خدای مهربون صلاح دونسته شد به بهشت برین مشرف بشن. من معتقدم ما به شهید زنده محتاجیم. همین که زنده باشن و رفتار و عملکرد خدایی و انسان دوستانه داشته باشن خودش اجری بالاتر از شهادت داره. ان‌شاالله در پناه خدای مهربون باشید.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
السلام و علیک یا حجت ابن الحسن عسگری یا بقیه الله الاعظم، یامهدی موعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام درغم تنهایی سوختن خوب است چون جانا روزی فراق پایان خواهد یافت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خداوند فرج ایشان را نزدیک گرداند الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۵۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
تعجیل در فرج صاحب الزمان ،صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
یا صاحب الزمان من فدای شما بشم
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۰:۵۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
ما شب و روز منتظرت بودیم چرا اینقدر دیر آمدی .ببخش اقاجان ببخش
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۳۴ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
ارزو دارم ان‌ لحظه ای را ببینم که آن دو تن را قبرشان، حضرت بیرون بیاورند و زنده کنند و یکی سیلی جانانه به گوش آن دو نفر بزنم.
انتقام سیلی ای که به‌ گوش مادرمان زدند گرفته خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۲ تير ۱۴۰۰
سلام تشکر بابت این توضیحات.
فقط یک موردی هست، همونطور که توی همین صفحه نوشته شده، جناب علی بن مهزیار ظاهرا در زمان امام حسن عسکری وفات کردن، ممکنه این تشرف مربوط به علی بن ابراهیم بن مهزیار باشه؟
یعنی برادر زاده علی بن مهزیار. چون گفته شده 20بار به حج مشرف شدن برای دیدن امام زمان (عج).
Iran (Islamic Republic of)
مهدی بابائی
۰۶:۲۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط یه جمله میتوانم بگویم
اللهم عجل لولیک فرج
Iran (Islamic Republic of)
سید علی باطنی
۱۳:۲۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
سوال تولد و وفات ایشون در چه تاریخی بوده
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا نادرپور
۱۶:۲۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
انشاالله به لطف و اذن حضرت حق جل جلاله و شفاعت آقا امام حسین علیه السلام و عنایت خاص آقا امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف حداقل مدتی قبل از سفر آخرت آقا رو حضورا زیارت کنم و عرض عذر تقصیر و ادب و بیعت و خدمت داشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
عمادرضا
۱۲:۰۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
هنوز که هنوزه نشناختمت آقاجان چون گناهان کرولال وکورم کرده نه میبینم نه میشنوم ونه میگویم، امیدوارم باظهورتان ویاری دین،دست اختلاس گران وغارتگران بیت المال راقطع نمایید،وحق مظلومین وفقرا وکسانی که دوستدارشماهستندرابرگردانید.به یاری خدا.
Iran (Islamic Republic of)
کاظمی
۱۱:۳۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام
جانم فدایش،منتظرم و لحظه ای از یادش غافل نیستم.
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه احمدسمالی
۲۳:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر من شماره حسابی از آرامگاه علی بن مهزیار که در اهواز خیابان پل سیاه هست می خواهم چون نذر دارم و دنبال شماره حسابشون هستم و خونه م شهرستانه
محبت کنید شماره حساب یا شماره کارت قسمت نذورات رو به من بدید نیاز دارم ممنون می شم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام آقای من امام عزیز آرزو دارم قبل ازمردنم ظهورت را ببینم ودررکابت اگه لیاقت داشتم شهیدشوم حتی اگر به سن جناب حبیب ابن مضاهررسیدم *منظورازفلان سال چراننوشتن کی اقا که فرموده فلان سال یعنی کی آخه حتمن سالش راهم آقاجان فرمودن دیگه قربونش برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
آیا صبح ها هم باز است علی ابن مهزیار
Iran (Islamic Republic of)
شوشتریان
۲۳:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
با سلام
من اهوازی هستم بله از نماز صبح تا شب باز هست در خدمت هستم
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۲۰:۰۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
اللهم عجل لولیک الفرج
ما را نسیم پرچم تو زنده می کند آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
سلام دین محمد دین گذشته ورحمت است
Netherlands
معین فر
۱۹:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
دلتنگم
Germany
محب مهدی (عج)
۱۰:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم که غم از دل برود برود چون توبیایی

اللهم عجل لولیک الفرج...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یا مهدی ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
زهرا سادات
۱۵:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
انشاالله به زودی ظهور میکنن و مردم مظلوم رو نجات میدهند
Iran (Islamic Republic of)
.اشنای روسیاه
۱۴:۲۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
اقاجان ،مولای من ،صاحب عصر و زمان،بیابانگرد زهرا با تمام روسیاهیم وجود شما را شفیع قراردادم،یوسف زهرا به فریادم برسید اقا طاقتم تموم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
خوشبحال ایشان
Iran (Islamic Republic of)
امام زمان
۱۷:۳۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
من امام زمانم و یه روز ظهور میکنم.بخدا راست میگم.
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چی
Iran (Islamic Republic of)
یا صاحب الزمان
۲۰:۳۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
همین نادانی ادم های مثل شما هست که باعث شده ظهور عقب بیفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالی
Iran (Islamic Republic of)
زمانی
۲۰:۱۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
عجبا... امام زمان عج چه نیازی به کامنت گذاشتن داره!! نگفته هم قبول داریم ظهور میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
خدایا ظهورش را تعجیل گردان و مارا از یاران باوفایش قراربده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
خدایا ظهورش را تعجیل گردان و مارا از یاران باوفایش قراربده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
خدایا ظهورش را تعجیل گردان و مارا از یاران باوفایش قراربده
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر صرفی
۲۲:۱۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام ودرودبرپیامبر(ص)وآل پیامبراللهم صل علی محمدوآل محمد(ص) وعجل فرجهم اللهم عجل لولیک الفرج الهی العف
Iran (Islamic Republic of)
سید عبدالهادی عاصی علوی تفتی
۱۴:۵۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام..خدا قوت..

اللهم عجل لولیک الفرج............................التماس دعا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
اللهم عجل لولیک الفرج
آقا من بنده گناهکار هم منتظر آمدنت هستم،رو سیاهم،امید به شفاعت شما اهل بیت رسول الله دارم در نزد ستار العیوب
دوست دارم سربازت بشوم همانطور که حر سرباز اباعبدالله شد
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
خوشا به حالت .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
تا یار که را خواهد و میلش به که باشد
Iran (Islamic Republic of)
Mohammaf
۲۳:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
عالی بود.
یا صاحب الزمان (عج ) ادرکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
ما هم ارزوی دیدنش را داریم ولی انقدر گناهکار هستیم....من با شرایطی که برایم رقم میخوردفکر میکنم یکی از بندگان گنهکاروبدبختو پس فطرتوذلیلی هستم که هر روز من بدتر از روز قبل میشودانقدر به درگاه الاهی ناله زده ام ولی دریق از یک گشایشی دیگر به انسان بودنم هم شک دارم......نمیدانم چه گناهی کردم با این اوصاف ....حتی سینه هایی هم که برای امام حسین زده ام تاثیری نداشت..
Romania
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام نا امیدی خودش گناه بزرگی است همین حال و حس نشان میدهد مورد لطف هستی مآیوس نشو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
الهی العفو....
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد ترابی
۲۱:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
خدایا تو را قسم میدم به فاطمه زهرا سلام الله یک لحظه ما را به حال خود رها نکن قلب تاریک منو از نور ایمان روشن گردان منو شرمنده اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۱:۱۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
خوشابه حال آن شیعه واقعی که در زمان حیات دیده اش به رخسارنازدانه عالم بشریت روشن شود.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۱:۰۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
به امید انکه همه انسانها گفتار ورفتارشان یکی باشد.الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام علی قائم آل محمد
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
شیرین
۲۳:۳۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
الهم عجل لولیک هرچندگناهکارم اما مولایم خواب دیده ام ارزوی ظهور ایشان ودیدارشان دارم بیایندریشه ظلم وستم بسوزانند
۱۲
آخرین اخبار