ایجاد «حیات میکروبی» در سیاره سرخ! / تولید اکسیژن در مریخ در آینده‌ای نزدیک+تصاویر

کارشناسان ناسا در جدیدترین پژوهش‌های خود درحال ساخت دستگاهی برای تولید اکسیژن هستند تا کمبود این ماده حیاتی را در سطح سیاره مریخ برای فضانوردان برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای انجام ماموریت ۲۰۲۰ دانشمندان می‌خواهند از زندگی میکروبی برای ساخت و استخراج اکسیژن در سیاره مریخ استفاده کنند.

تهیه اکسیژن برای کمک به فضانوردان مریخ نورد +تصاویر
این ماده می‌تواند برای تنفس و ماده اصلی سوخت موجود در راکت موشک‌های فضایی مورد استفاده قرار گیرد.

برای این کار دانشمندان تصمیم دارند حیات میکروبی را به سطح سیاره مریخ آورده و سپس با استفاده از دستگاه MIT به نام MOXIE اکسیژن تولیدی توسط این میکروارگانیسم را استخراج کنند.

تهیه اکسیژن برای کمک به فضانوردان مریخ نورد +تصاویر
هدف ناسا از این اقدام چیره شدن بر یکی از بزرگترین مانع‌های سفر به سیاره سرخ و همان مشکل تنفس است که با استفاده از این فناوری جدید تا حد زیادی برطرف می‌شود.

مقامات ناسا نخستین بار در سال ۲۰۱۴ مریخ نورد جدیدی به نام ۲۰۲۰ Rover را معرفی کردند که نسل جدید مریخ نورد‌ها است و دارای فناوری بسیار پیشرفته بوده و همراه با آن قرار است دستگاه MOXIE برای انتقال میکروب، باکتری و جلبک‌های کره زمین برای ایجاد حیات میکروبی بر سطح سیاره ارسال شود.

تهیه اکسیژن برای کمک به فضانوردان مریخ نورد +تصاویر
اساس کار دستگاه MOXIE به این شکل است که برق تولید شده در دستگاه با دی اکسید کربن هوای موجود در سطح مریخ ترکیب می‌شود تا اکسیژن و مونواکسیدکربن در طی فرآیند الکترولیز اکسید جامد تولید شود.

با انجام این فناوری به تدریج در سال‌های آینده اتمسفر کره مریخ از حالت سمی خارج شده و فضانوردان می‌توانند در جو سیاره تنفس کنند و دیگر نیازی به ارسال اکسیژن مایع نیست.

تهیه اکسیژن برای کمک به فضانوردان مریخ نورد +تصاویر
همچنین اکسیژن تولید شده در مریخ می‌تواند برای سوخت پروازی موشک‌ها درمسیر بازگشت به کره زمین مورد استفاده قرار بگیرد و پرواز‌های رفت و برگشتی بین زمین و مریخ انجام شود.

تولید اکسیژن در مریخ می‌تواند سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های ارسال فضانورد و تجهیز سفینه‌های فضایی شود.

کارشناسان اعتقاد دارند تغییر اتمسفر سیاره مریخ از فضایی سمی به قابل تنفس برای انسان‌ها ممکن است هزاران سال به طول انجامد و در گام‌های آتی دانشمندان در نظر دارند یک رآکتور هسته‌ای کوچک به همراه نمونه بزرگتری از دستگاه MOXIE به مریخ ارسال کنند تا زمانی که فضانوردان و افرادی که می‌خواهند برای همیشه در مریخ زندگی کنند به این سیاره وارد شدند از نظر تنفس مشکل چندانی نداشته باشند.

تهیه اکسیژن برای کمک به فضانوردان مریخ نورد +تصاویر
اکنون در دنیا شرکت‌هایی مانند ناسا و اسپیس ایکس در تلاش برای مسکونی کردن سیاره مریخ و ارسال فضانورد به این سیاره هستند، اما تا اجرایی شدن زمینه سفر فضانورد انسانی و مسکونی شدن سیاره سرخ مسیر طولانی باقیمانده است.

علاوه بر مشکل تنفس، موج و اشعه‌های کیهانی، مسیر طولانی بین زمین و کره مریخ، احتمال بروز خطای انسانی یا ماشین و انفجار سفینه، بروز بیماری‌های جسمی و روحی در فضانوردان، تغذیه و نیز فناوری‌های مورد نیاز در سفینه فضایی همگی از چالش‌های پیش رو برای ارسال فضانورد به این سیاره است.

تهیه اکسیژن برای کمک به فضانوردان مریخ نورد +تصاویر
گفتنی است، ماشین MOXIE ساخت دانشمندان دانشگاه MIT آمریکا، از بین بیش از ۳۵ طرح پیشنهادی برای ارسال به سیاره مریخ و مسکونی کردن این سیاره توسط دانشمندان ناسا انتخاب شده است.

منبع: dailymail

انتهای پیام/

ایجاد حیات میکروبی برای استخراج اکسیژن در مریخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
به نظر من اول باس با بمب هیدروژنی چند تا شهابسنگ یخی که دور مریخ فراوونه منحرف کنن و بزنن به مریخ تا پر از آب بشه بعد تخم گیاه بپاشن توش تا اکسیژن تولید کنن ضمنا باس زیر کوهای مریخ زندگی کرد چون شهاب سنگ زیاد مبخوره به مریخ
آخرین اخبار