مدیرکل سابق دفترغلات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تولید نخود و عدسِ دیم، دوبرابر افزایش یافت

خاکسار گفت: مجموع کشت پاییزه و انتظاری نخود و عدس دیم از 38 هزار و 874 هکتار در سال گذشته به 63 هزار و 970 هکتار در سال جاری رسید.

تولید نخود و عدس دیم دوبرابر افزایش یافتکاوه خاکسار مدیرکل سابق دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت افزایش ضریب خوداتکایی حبوبات اظهار داشت: تولید حبوبات به سبب پروتئین بالا در سبد غذایی خانوار، تناوب تولید و نقش نیتروژن هوا در خاک از جایگاه ویژه ای برخودار است.

وی افزود: در شرایط کنونی با تغییر زمان کشت از بهاره به پاییزه، تأمین بذر، معرفی ارقام جدید پا بلند، مقاوم به سرما، تهیه سموم علف کش و برنامه مبارزه با علف های هرز، توسعه کاشت و برداشت مکانیزه همانند گذشته در نظر داریم که در زمره صادرکنندگان حبوبات قرار گیریم.

خاکسار با اشاره به اینکه امکان برداشت ارقام پاکوتاه با ماشین وجود ندارد، گفت: طی سه سال اخیر معرفی ارقام جدید امکان کاشت و برداشت محصولات با ماشین میسر است که در این صورت هزینه های تولید کاهش می یابد.

وی سطح زیر کشت حبوبات 823 هزارهکتار در سال جاری عنوان کرد و افزود: برداشت حبوبات در برخی استان ها همچنان ادامه دارد.

مدیرکل سابق دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مجموع تولید حبوبات سال گذشته 690 هزارتن بود که امسال با 7 درصد افزایش 737 هزارتن خواهد رسید.

این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت تولید نخود و عدس دیم گفت: مجموع کشت پاییزه و انتظاری نخود و عدس دیم از 38 هزار و 874 هکتار در سال گذشته به 63 هزار و 970 هکتار در سال جاری رسید که این امر بیانگر افزایش دوبرابری محصول است که در صورت خوداتکایی صد درصدی در تولید حبوبات این سیاست در برنامه ششم توسعه باید استمرار یابد.

 به گفته خاکسار براساس برنامه اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم توسعه درصدد آن هستیم که 100 درصد نیاز کشور را تأمین نماییم.

وی با اشاره به اینکه کل نیاز کشور به کشت حبوبات  760 هزارتن است، بیان کرد: البته هدف ما از تولید حبوبات تنها رفع نیاز داخلی نیست بلکه با توجه به ظرفیت موجود در کشور و استفاده از بارندگی در تولید این محصول در فصل پاییز موضوع صادرات را دنبال می کنیم.

خاکسار درپایان یادآور شد: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی در سال جاری باید 280 هزارتن نخود، 99هزارتن عدس، 273 هزارتن لوبیا و 63 هزارتن سایر حبوبات تولید کنیم که پیش بینی می شود تولید امسال به 290 هزارتن نخود، 85 هزارتن عدس، 280 هزارتن لوبیا و 92 هزارتن سایرحبوبات برسد. 

انتهای پیام/

افزایش 7 درصدی تولید حبوبات در راه است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
خوشمزه ترین و مقوی ترین حبوبات و غلات دیمیان که بدون کود و سم عمل اومدن
آخرین اخبار