باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

انتقاد به خودکفایی گندم منطقی است؟/کلانتری:خودکفایی در شرایط بحران آبی افتخارآفرین نیست

اگرچه خودکفایی مجدد گندم در سالهای گذشته یکی از عملکردهای خوب وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم بوده، اما با حواشی و انتقادهای زیادی همراه است.

حواشی و انتقاد به خودکفایی گندم منطقی است؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودکفایی مجدد گندم در سال های گذشته را شاید بتوان یکی از عملکردهای خوب وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم برشمرد.

این درحالی است که این امر با حواشی و انتقادهای زیادی همراه است، چرا که علی رغم کاهش سطح زیر کشت محصول، با افزایش مصرف آب به خودکفایی مجدد رسیده ایم.

عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی در این باره معتقد است که خودکفایی گندم نمی تواند در شرایطی که ایران با محدودیت منابع آبی و بحران روبروست، افتخار آفرین باشد.

همچنین انتقاداتی نسبت به واردات گندم مطرح است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این واردات را به ثبث سفارش های مربوط به دولت گذشته می دانند.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  با اشاره به ضرورت خودکفایی گندم اظهار داشت: برنامه خودکفایی گندم مبنی بر کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح طراحی شده که با این وجود مصرف آب نیز کاهش می یابد.

به گفته وی بخش اعظم گندم از مناطق دیم به دست می آید که با این وجود از آب سبز استفاده می شود و نیازی به آبیاری مزارع نیست.

ایمانی از کاهش 600 هزارهکتاری سطح زیر کشت گندم در دولت یازدهم خبر داد و گفت: طی سال های اخیر سیستم های نوین آبیاری نظیر قطره ای ،طیف و... توسعه یافت که این امر تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب داشت.

وی ادامه داد: نباید تولید را بخاطر محدودیت منابع آبی تعطیل کنیم، بلکه مصرف آب را باید مدیریت کرد به گونه ای به جای کاشت بی رویه محصولات آب بر نظیر هندوانه  با هدف صادراتی امتناع کرد و آن را به تولید محصولات استراتژیک نظیرگندم اختصاص داد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران تصریح کرد: خودکفایی محصولات بدین معنا نیست که با فشار به منابع پایه بتوان به این امر دست یافت ، بلکه با کاهش سطح زیر کشت، افزایش عملکرد و مدیریت منابع پایه باید این امر تحقق یابد.

خودکفایی محصولات استراتژیک، کاهش وابستگی را به همراه دارد

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  گفت: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی ،  خودکفایی درتولید محصولات استراتژیک امری ضروری است، چرا که این امر تاثیر بسزایی در کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه دارد.

وی با اشاره به اینکه 4 میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند،افزود: براین اساس استمرار خودکفایی امری ضروری است و تنها نوع استفاده از آب را باید اصلاح کرد، چرا که در غیر اینصورت ایجاد اشتغال برای خانوارهایی که از این طریق امرار معاش می نمایند، امری دشوار است.

به گفته ملک زاده سیاست جدید دولت فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توسعه آبیاری های تحت فشار و جایگزینی آن با روش های آبیاری سنتی و غرقابی است که با این وجود مصرف آب به حداقل کاهش می یابد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به ضرورت خودکفایی گندم  تصریح کرد: با توجه به آنکه درصورت عدم خودکفایی محصول ارز عمده ای به واردات آن اختصاص می یابد از این رو تولید گندم امری ضروری است.

 ضرورت استمرار خودکفایی گندم

علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی بیان کرد: با توجه به سیاست برنامه ششم توسعه و تاکید مقام معظم رهبری تامین امنیت غذایی از جایگاه ویژه ای برخودار است.

وی افزود: سیاست وزارتخانه در خودکفایی محصولات استراتژیک مبنی بر کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح است که بدین منظور همه ساله سطح زیر کشت محصولات کاهش می یابد.

به گفته منصوری کاهش سطح زیر کشت محصول با عملیات به زراعی و به نژادی با هدف راندمان افزایش تولید در واحد سطح دنبال می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: از ابتدای برنامه استان تهران علی رغم کاهش سطح زیر کشت محصول با رعایت مسائل فنی و عملیات به زراعی در واحد سطح دومین استان تولیدکننده برتر گندم به شمار می رود.

وی تصریح کرد: افزایش راندمان با توسعه سیستم های نوین آبیاری یکی از سیاست های مهم وزارتخانه است که با ابلاغ معاونت امور آب و خاک 10 هزار هکتار اراضی به سیستم های نوین تجهیز شدند که این امر در طول تاریخ کشاورزی استان بی سابقه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
سیاوش
۱۳:۰۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام‌ علیکم
قبلا نظرم‌ راجع به صحبتهای آقای کلانتری را ابراز کردم. به آقای کلانتری عرض می کنم که بجای کوبیدن خودکفایی در تواید و استفاده از کلماتی مثل مزخرف باید ابتدا سراغ راه حلهای منطقی مثل مدیریت آب بروید. همه ما می دانیم که مسئولیت اداره کشور با مدیران کشور است. یعنی مدیر باید راه حل اجرایی ارائه دهد. مدیر هم مثل هر انسان دیگری دنبال راه حلهای زود بازده با کمترین تلاش است. اصلاح الگوی مصرف آب در برابر خرید گندم از خارج کار سختری است.
آخرین اخبار